Sökresultat

  1. M

    Anknytnings svårigheter 6 och 8 år

    Har inte haft så stora barn. Hur vet man att de har svårigheter ? Vad kan jag förvänta mig rent praktiskt. Hur vet man om de går åt rätt håll. Tips på konkreta sätt att jobba med. Den ända informationen jag fått är att de är distanslösa.Men de kan ju vara kulturellt åxå ? De här barnen kommer...
  2. M

    Ersättningsskyldig ?

    Avtalet för mitt kontaktfamiljsuppdrag har ändras för ett år sen,,Jag har dem lite mindre. Men de har inte dragit ner på ersättningen ,.. Kan jag bli ersättningskydlig. I början märkte jag de inte. Sen fick jag för mig att de kommit fram till att jag skulle ha den här bet ändå. Men nu sa någon...
  3. M

    Mamma barn placering..hur bedömmer man.

    Hej ! Jag har en fråga om mamma barnplacering.Vad tittar man på ? vad ska fungera ? Hur fungerar de om man har störr barn i småskoleåldern ? Hur mycket är ni med ? Får ni utförligt vad svårigheterna har varit innan ? Hur länge bor de hos er ? Många frågor blev det :) Om de inte fungerar hur...
  4. M

    Barnens telefonkontakt med föräldrarna.

    Hej Har två st på 8 år.. Telefonkontakterna i sig är ofta ok. Det är bara de att de blir långa. Närmare 1 tim per barn. Om de hade varit givande hela tiden hade de ju varit ok. Tycker samtalet förlöper ok i 20 min. Sen blir de mer snack om vad har du för tröja på dig ,,,och helt ointressanta...
  5. M

    kontaktfamilj till down syndrom

    Någon som haft barn med downs ? De är ett kontaktfamiljsuppdrag genom lss. Är de någon skillnad när de är lss ? ersättning. Vad finns för fördelar / nackdelar.
  6. M

    Bos tackar ja till kalas på "min" helg

    Har två barn som kontaktfamilj /familjhem Bio tackar ofta ja till alla kalas o säger att jag får fixa det. Oftast ser jag till att :angel: får gå på kalas.Nu gick det inte. Har försökt informera att de är bra att fråga om de går på "min" helg innan man tackar ja. En del av mig känner att man...
  7. M

    mullig

    Har en tjej i skolåldern nu(mellanstadiet) . Hon är inte överviktig men helt klart mullig. Hon är duktig med att förse sig med tilltugg mest hela tiden. Jag tycker att de är viktigt att de känner att de får ta något att äta utan att fråga. Men här har jag fått tänka om.Utan försöker istället att...
  8. M

    Pengar till våningsäng,kontaktfamilj

    Hej Jag undrar om man kan få ersättning för en våningsäng när man är kontaktfamilj,eftersom de skulle passsa bäst här..Kollat runt o den billigaste känns inte aktuell .Är de alltid de billigaste som gäller ,,Jag brukar alltid ta hemkörning o montering på allt jag handlar tror de att de betalar...
  9. M

    hem !!

    Om de kommer hem och de inte är någon förändring hemma,,,törs soc ta dem igen ? När inte luv gick igenom den här gången...?? de handlar mest om psykisk barnmisshandel.Svår att påvisa .Berättat för den stora och hon blev inte så glad som jag trodde.8 månader så de är ju inte jättelänge. Vad...
  10. M

    inkomstbortfall

    som man får av soc.är det tjänstepensiongrundande ?
  11. M

    Barnböcker ?

    Hej ! Finns de några barnböker som handlar om barn som växer upp i familjehem ? Eller böcker där de finns misshandel ,,så man kan ta upp det natuligt de som de har varit med om ? Det är ju en annorlunda situation... och jag tycker alltid att man får in ganska mycket i barnböcker...Även som...
  12. M

    Hemtagning vad innebär det.

    Först Lvu,.sista månaderna frivillig.Nu hemtagning... vad händer då ? soc säger luv ,,Men de bestämmer väl inte de ? Ska de hem på dagen ? eller ska de hem i väntan på beslut. Och hur lång tid tar en sådan här sak ? de har ju just skickat ett remiss till familjegruppen o jag håller på att...
  13. M

    vad kan man begära, pengarna är ju inte pension grundande

    Två barn i förskoleåldern... med en bio son i lägere tonåren. ensamstående o arbetar skift. om man går ner i tid ..då förlorar jag ju pengar som är pension grundande. Kan soc kompensera även det. annars får man ju lägre pension ?? lätta barn sägs det.Vad är rimligt i omkostnad o arvode ? Vad...
  14. M

    Vem får barnbidrag o underhållet...bio fortfarande ?

    Ja jag har ju omkostnadsersättningen.Men bio har ju barnbidraget o underhållet kvar. ?? vad är tänkt där..ska de här barnen ha dubbelt.Måste ju kosta samhället dubbelt. Kan jag få barnbidraget o underhållet ? dras de av från omkostnadsersättningen då ? Omkostnadsersättningen..ska de även täcka...
  15. M

    Är det rimligt att jag ska arbeta heltid,

    Jag tycker de är lite körigt här..har en bio i tonåren ,, o fått två förskolebarn. De anser att jag kan arbeta heltid.Ändå är de saker som måste göras dagtid. Jag är ju ensamstående med.Det tycker jag man kan ta med i beräkningen.Vet inte om de är olämpligt att börja hojta om det. Men jag gör...
  16. M

    vad är skillande lvu eller inte lvu

    Nu har de blivit ändrat ,,de är inte lvu längre. Vad betyder det i praktiken ? Är de bra eller dåligt som familjehem ? Kan de bli ändrat till lvu igen ? kan föräldrarna avsluta placeringen då när de vill eller hur fungerar det då ?
  17. M

    föräldrar som ringer,vill prata med barnen.

    Hej har två små i förskoleåldern.Nu har vi fått en ny soc sekreterare.Hon tycker det är helt ok att föräldrar ringer oss o vill prata med barnen. Jag känner att de blir svårt.samtidigt som man vill att barnen ska få prata med sina föräldrar. De finns inget behov från barnens sida.de har aldrig...
  18. M

    hur många Lvu försvinner i förvaltningsrätten

    Hej Jag bara undrar, hur vanligt är det att lvu bryts i förvaltningsrätten.Är de vanligare än att de kvarstår. Eller är de 50/50 ? Hur långt tid brukar de ta för förvaltningsrätten att bedömma.De har sagt 14 dagar. Hålls det ? eller kan de bli kortare eller längre ? Vad händer sen ? Bryts det...
  19. M

    puberteten vid 6år,stress ?

    På en läkarundersökning upptäcktes att brösten va stimulerade och att de kunde vara tecken på förtidig pubertet, vilket va vanligt vid stress.Något som någon varit med om ????
  20. M

    Större bostad.

    Hej ,Ny som familjehem till två o de va inte riktigt tänkt från början att jag skulle bli det. Bor egentligen för trångt.Och om de blir långvarigt måste jag ha större bostad,vilket är svårt att få här. Jag undrar om det är något som soc kan hjälpa till med ? och extra kostnad för större bostad...
Tillbaka
Topp