Sökresultat

  1. F

    En artikel om familjehem

    Hej! Inför vår träff den 22 April i Borlänge, så har jag gjort ett repotage om livet som familjehemsmamma. Läs gärna under tidingen Borlänge jag länkar nedan: http://www.annonsbladet.com
  2. F

    Träff i Dalarna Den 22 April

    Hej! Vi ska ordna en nätverksträff med föreläsning i Dalarna för familjehem Söndag den 22 April Är du intresserad? Hör av dig så skickar jag Dig en kallelse Hoppas att vi syns! :razz:
  3. F

    Hur ser ert umgänge ut?

    Vill höra hur ert umgänge ser ut med bio föräldrar och släkt. Vår kommun toppstyr alla i sitt umgänge, en morföräder som har varit jätteviktigt fick inte träffa sitt barnbarn på 5 månader. Nu får de bara träffas på kommunens planerade dagar och tid. Vi får ingen flexibilitet i umgänget, så det...
  4. F

    Nu har de bestämt sig!

    Nu har socialchefen ringt och sagt att barnen ska flytta, de anser oss att vi inte nöjer oss med svaren som de ger, när jag påstår att vi inte får några svar. Vi har samarbetssvårigheter, som det heter och att vi inte KAN kräva svar på papper, som mail eller brev. DE har bestämt sig.... Nu vill...
  5. F

    Umgänge med föräldrar och syskon

    Nu är det jag igen :D Är så givande att höra hur andra har det med sina uppdrag eftersom vi inte har "rätta boken" att ta till.... Undrar hur er soc prioriterar föräldrarkontakten för era :angel: . Så här har det blivit för oss och jag känner mig inte bekväm i detta... Barn nr 1 fick inte ha...
  6. F

    Vad är skillnad på jour/familjehem juridiskt?

    Hej! Jag vet att man oftast brukar placera barn i jourhem, när det blir akut LVU, vi har tagit emot 2 barn från samma kommun med olika uppdrag. De kom med 2 timmars varsel med 1 månads mellanrum. De ska stanna här är det tänkt, och det har gått 5 månader, så den lagliga 3 månads gränsen som...
  7. F

    När barn är dumma mot djur

    Vill att ni hjälper mig att sortera mina tankar när det gäller barn som är dumma och elaka mot djur. Vår placering 9 år har misshandlat vår lilla hund, som tur var kom jag på händelsen, och har fått klart för mig hur allt har gått till. Förstår att detta barn har mycket att jobba på, för ett...
  8. F

    Hur mycket kan socialförvaltning styra oss familjehem?

    Hej! Snälla hjälp mig att reda ut vissa saker, håller på att bli tokig på att soc toppstyr oss. När barnen ska ha umgänge får vi inte ta del av planen, när och hur umgängen ska se ut. Min man har fått tagit semesterdagar för att åka på umgänge till en annan stad, för att vi inte har fått ihop...
  9. F

    Kränkta av soc.handläggaren!

    Hej! Hjälp mig att sortera min tankar.. Våra placerade barn har bott hos oss i snart 5 år, nu efter all denna tid som jag har begärt hjälp, fast inte fått den har soc. tagit till nån slags stridsåtgärd mot oss... Soc. handläggaren har slutat ringt till mig, ringer till min man på arbetet...
  10. F

    Behandlingsplan/Handlingsplan/arbetsplan

    Hej! Med litet genant leende, måste jag erkänna att det har skrurit sig mellan och och placerarkommunen. :evil: Vi har blivit oense om vad och vem ska göra vad när det gäller våra barn. Jag har efterlyst en behandlingsplan/handlingsplan som vi har fått tidigare för andra kommuner som har...
  11. F

    Vårdnadshavare vid SoL och LVU???

    Hjälp mig att reda ut bereppet vårdnadshavare vid placerade barn? Vem är vårdnadshavare när barnen är placerade enligt frivillig SoL placering?? Och är det någon skillnad när barnen är omhändertagna enligt LVU?? Har barnens föräldrar lika stort ansvar som vårdnadshavare vid de två olika...
  12. F

    Vem ska göra Vad???

    Snälla hjälp mig att nysta i mitt virrvarr.. Snart är jag utbränd.. Vad tycker du man kan begära att soc gör för att avlasta oss som familjehem.. Jag sköter all kontakt med Bup och Habiliteringen går på möten där,vars anteckningar om mötet ska skickas en kopia till soc. Men det verkar som om...
  13. F

    Inför nästa deklaration

    Hej! Är det någon som vet hur det blir med våra avdrag när det gäller omkostnadsersättning för nästa år?? Hittills har det varit omkostnadsersättningens summa minus 1000:-, men nu har jag hört att regeringen vill höga avdraget till minus 5000:-, det låter väldigt mycket tycker jag...... Är...
  14. F

    LSS- Stöd För vem????

    Vill någon hjälpa mig att reda ut begreppet. LSS stöd för barn med utvecklingsstörning?? Vår placerade pojke 8 år ingår i LSS personkrets 1, men vi kan inte utnyttja lagen LSS till vår pojke?? Som jag förstår är detta en rättighetslag som ska gälla för alla som den tillämpas för, men enl...
Tillbaka
Topp