Sökresultat

  1. T

    debattartikel för underskrift

    Hej jag tänker skicka denna artikel till SVD om vi är fler som skriver på så är det mer värt. kanske vi kan förändra vår situation till det bästa för barnen. PMa mig om ni vill vara med. namn och yrke ort. Vill man va anonym så skriver man typ EVA LARSSON STOCKHOLM Skynda er sänder den på...
  2. T

    Hur ofta tar soc kontakt med familjhemmet

    Hej alla Hur ofta träffar ni er komun och hur ofta tar de kontakt med Er??? det värkar vara väldigt olika. Vi får ett besök var 6.e månad, och det känner vi oss trygga och nöjda med. Vi ringer aldrig och "frågar om lov" för olika saker. kommunen har gett oss uppdraget och litar på vårt omdöme...
  3. T

    ÖNSKELISTAN

    Hej jag tänker att vi ska vara positiva och dra slutsatser av vår erfarenhet som Familjhem. Välkomna att skriva Era önskningar rent konkreta saker som skulle göra det BÄTTRE för LÅNEBARNEN och fAMILJHEMMENS arbete. Jag önskar: Att Familjhemmen inte ska behöva betala full skatt på sina...
  4. T

    Har alla barn eget rum

    Hej Alla våra lånebarn har egna rum, så även biobarnen. men vid umgänge med lånes farmor och farfar så var de så upprörda över att syskon till låne, som bor i annat familjhem lät barnen dela rum med andra fosterbarn.??????? Hur ska det vara???? Kan förstå att syskon av samma kön i vissa åldrar...
  5. T

    Bäbis

    hej Ja vi var på G med mamma barnplacering, som nu "bara" blir baby placering. har bara haft egna babysar, och funderar kring uppdraget. Vi har bara haft stötte jobbiga barn. Anknytning har inte varit svårt för oss. inte så svårt när uppdraget tagit slut heller. Man blir liksom inte dö...
  6. T

    Sverige har misslyckats

    Enligt Socialstyrelsen så ska Sveriges kommuner Sätta barn och unga i fokus och prioriterar utifrån målgruppen sna- rare än den egna verksamhetens ansvarområde och budget. Samverka över verksamhetsgränser och mellan olika aktörer. Se till att förebyggande insatser som är effektiva och...
  7. T

    Fick ett strålande tipps.

    Hej jag fick ett tipps av en vännina som är Grafisk Designer. varför gör inte Ni familjhem en liten folder om er själva med lite bilder och beskrivande säljande text. Så jag har fixat det och lämnar ut till de som vi söker uppdrag hos. Mycket uppskattat och proffsigt tycker jag. Det kan ni...
  8. T

    Aftonbladet är intresserad av oss.

    Hej idag pratade jag med journalisten på Aftonbladet som skrev om den kidnappade 14 åriga flickan. PM.a mig om NI råkat illa ut, går bra att vara annonym. Jag berättade om mig och min familj vad vi råkat ut för stölder skimmning av kort, hot etc.Han vill få fram vår utsatta situation. TR
  9. T

    Massutbilgning av familjehem

    Jag har sett att flera kommuner har team med socialare som utbildar familjhem. Den ena kursen efter den andra. De här teamen har fått massor med pengar för att pumpa ut familjhem. Efter utbildning och pridekurs så är det få som får uppdrag endast de som tackar och tar emot. Men man fortsätter...
  10. T

    innan vi startar jour.

    Hej Alla Ni som läser och följer tråden kanske minns att vi missade vår tilltänkta placering pga att vi inte jobbar för ett arvode på 5500 kr och inte tycker att ett barn ska bo hos oss utan att kunna delta i allt vi gör, pga en omkostnad på 3500 kr. Nu får vi besök av en kommun som vi står i...
  11. T

    Förvånad

    Jag blir så förvånad över kommunernas resonemang kring vissa placeringar. Läs inklistrade notis från en kommun. kommun, socialförvaltningen söker familjehem till en 11 årig pojke. Pojken är placerad pga brister i hemmiljön. Han har ADHD och medicineras för detta. Pojken har ett stort behov av...
  12. T

    avtalet på väg........

    för 2 veckor sedan ringde familjehemssekreteraren som är inblandad i vår tilltänkta placering. vi skickar nu ett avtal för underskrift. Arvode 5400 kr omkostnad 4400. i all hast tillägger hon att barnbidraget dras av omkostnaden. Min man tycker att vi blir lurade. Avtalet har ännu inte...
  13. T

    Hur lång tid får det ta??

    Jag bara undrar hur lång tid tycker ni det är rimligt att soc ska "hålla familjehemmet" innan kontaraktet skrivs, Vi är utredda kälvestenade och prideutbildade. Och godkända muntligt av den tilltänkta kommunen förutsagt att våra registerutdrag är OK( vilket vi är 100 på att de är) Nu har vi...
  14. T

    vad ska ingå i omkostnadsersättningen egentligen

    omkostnadsersättninggg är ju som det låter en omkostnad som barnet har. mat kläder fritid etc Vi är i en förhandligsprocess just nu med en kommun. jag blev så paff när handläggaren påpekade att hyra för rum "inte var barnets behov".Nej det är socialförvaltningens behov svarade jag, och hon blev...
  15. T

    Hur många barn orkar vi????

    Hej Alla Det kom upp en intressant fråga i en annan tråd. jag tycker att det är värt att frågan får ett eget fokus. Hur många barn orkar ett familjehem av?? Vem ska avgöra hur många, vi själva eller soc. Min familj har ett biobarn boende hemma och en placering. Då vi ville ta emot ett barn...
  16. T

    Då blev det ett NEJ

    Nu är jag på D-----T humör. Vi har haft en underbara manlig socialarbetare på besök. En placering föreslogs och barnet var här. Allt kändes bra. barnet var underbart och uttryckte önskan om att bo hos oss.det ordnades med en träff med hela vår familj. Barnen fick bra kontakt på en gång. Sedan...
  17. T

    När vi går i pension

    Hej jag vill få klarhet om min pension. Våra arvoden är inte tjänstepensionsgrundande. Hur är det med Inkomstborfallet???? Betalr soc in de vedertagna socialla avgifterna för oss då????? tror faktiskt att vi bara får inkomsten - skatt. någon som vet????? Ett tipps är att ni betalar in 12...
  18. T

    Registerutrag??

    Hej Vilka registerutrag är det man ska begära vid kommunala placeringar? Jag tror att det är olika mellan kommunerna.
  19. T

    Inför möte med socialutskottets ordförande.

    Hej Ala Jag ska luncha med Kenneth Johansson om 2 veckor. Vi ska då prata om familjhemens situation och de placerade barnens, kan säga att han är på vår linje vad gäller statliga skatten.men att det ligger på skatte utskottet (får ta en till lunch) Ideer och input tas emot i denna tråd.
  20. T

    Att tjäna pengar, va fult.

    Hur många av oss har inte fått spydigheter för att vi pratar pengar kontra placerade barn? Att tjäna pengar på en god sak tycker jag är helt rätt, om både givare och mottagare är nöjda. Att min hjärtläkare som räddat livet på mig tjänar en extremt bra lön, det ifrågasätter inte jag. Jag är...
Tillbaka
Topp