ADHD fråga...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag har tidigare skrivit om överaktivitet/ADHD och vår lånegosse 17mån, och undrar om man kan bara ha dessa symptom för ADHD eller någon annan av dessa sjukdomar, han är väldigt tidig/duktig rent motoriskt och verkar normal i utvecklingen.

Överaktiv, springer runt hela tiden, klättrar, slänger saker i golvet osv
totalt orädd, förstår inte att han ska vara rädd
,utbrott vid mindre incident , han spänner sig och slänger sig ner.
sömnsvårigheter
lite sjävdestruktiv, han kan sätta sig på golvet och slå huvudet i golvet
helvild

Inga andra symptom, vad tror ni? Kan man endast ha dessa symtom?
 
jag tror att du inte behöver leta efter en bokstavskomb allas utan bara avvakta. det du beskriver stämmer in på väldigt många 1,5-åringar. helt normalt alltså. SPECIELT med tanke på omständigheterna.
 
Hej master!
Förstår att tankarna maler hos er. Ta upp detta med BVC, du skrev att han ar 17 månader, det är kontroll vid 18 månader. Skriv ner allt du funderar på och var inte rädd för att "ifrågasätta" om de bara viftar bort det. Särskilt om ni tycker att det är jobbigt att inte veta hur ni ska hantera honom när han får tex utbrott. Var lite "gåpåig" brukar jag vara och då brukar de vara raka tillbaka. Jag mår ju inte "dåligt" av att få ett "negativt" besked så att säga utan man vill ju bara göra det bästa jobb som man kan för att barnet ska få en så bra uppväxt som möjligt. Och då måste man ha med sig BVC och att sen få med sig soc om det skulle vara något som inte är bra och som man behöver hjälp och stöttning med.

Vi är snart klara med vår utredning och vi har legat på och tillbaka fått stor förståelse (kanske inte från soc) men från alla läkare, sköterskor osv som tycker att vi gör ett jättebra jobb med barnet. Och då kör man på :P

Kram
Sara
 
överaktiva barn

vårt lånebarn dunkade huvudet i golvet, slog sig själv och mig, kastade saker, oftast när jag sa nej till någonting. För att skydda barnet från att skada sig själv, men även för att skapa anknytning körde jag med "Holding"metoden. I början vred sig barnet och försökte komma loss, var inte van vid närhet. Men det blev bättre med tiden och numera har huvuddunkningen upphört. Aggressionen finns kvar, men det är nog förståeligt med tanke på situationen. Barnet har knutit an någorlunda efter över ett års tid, blir ju också äldre och förstår mer och mer vad vi säger. Var 1,5 när barnet kom till oss. Är väldigt aktiv just nu men det är inom "normala"gränser. DVS kan inte sitta still mer än 2 min, klättrar på allt, vill upp sedan ner...Min erfarenhet är att barnen är superlyckliga över att äntligen kunna förflytta sig (barnet var försenat i utvecklingen och lärde sig sent att gå) och att det lugnar ner sig när barnet blir lite äldre. Har ingen erfarenhet av ADHD eller liknande saker bara erfarenhet av extremt aktiva barn som nu är betydligt lugnare men småbarnstiden var jobbig...Mitt råd är att du ska vara konsekvent i ditt handlande, inte förbjuda för mycket, vara stenhård på farliga saker samt låta barnet rasa av sig. Varför inte testa holding? Det fungerade för oss. Lycka till!!!
 
Holding är ett utmärkt redskap!!
Håller också med om att inte förbjuda så många saker och att uppmuntra mkt som görs bra, även om det kan verka som bagateller...
 
belöning

glömde det allra viktigaste, som Mor Anna skrev, belöna för minsta småsak. Gärna överdrivet. Vårt lånebarn skiner upp som en sol och jag själv blir alldeles tårögd. Det syns "på mils avstånd" att barnet saknat detta och självklart behöver det. Alla, även barn, behöver höra att de är duktiga- självklart även att de är älskade och att man finns där för dem, även när de gör fel.
 
Ett hett tips är att be BVC-psykologen "titta" på ert barn! De om ngr ser genast om detta är ett bokstavsbarn eller ett helt normalt beteende.
Jag känner igen många av ditt barns beteende som vår lånegosse också hade när han kom 22 mån gammal. Det visade sig senare att han har en ADHD-problematik...

Som vanligt måste jag få tjata om boken "Explosiva barn" av Ross W Green. Man får en helt annan tid med barnet och får ro att andas istället för att jaga och tjata från morg till kväll.
 
ADHD

Min älste son har ADHD, han fyller nu 27 år.
Jag kan nog det mesta om det, så fråga bara.
Syskonen till dessa barn är nog de som drabbas värst.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp