berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakthem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla, jag är ny här, och funderar på att bli avlastningsfamilj eller kontakthem.

Finns det nån här som varit eller haft avlastningshem typ på helger? Kan ni inte berätta om er erfarenhet? Hur blev ni utvalda? Hur lärde ni känna barnet, och hur valde föräldern att just ni skulle få ha barnet? Spelar det nån roll om ni har egna barn och är gifta, eller om ni är singlar t ex? Hur kom barnet till och från kontaktfamiljen, skjutsade ni? Och hur små eller stora barn brukar det handla om?

Finns det någon annan än kommunen som förmedlar kontaktfamiljer som nån vet om? Alltså självständigt, och inte på kommunens uppdrag?

Jag funderar mycket på att bli kontaktfamilj, och jag vet att jag kan få svar på de formella frågorna om jag kontaktar kommunen. Nu är jag mer nyfiken på att få höra berättelser från verkligheten.

Tack på förhand!
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Hej och välkommen till forumet!

Vi har varit kontaktfamilj till en liten på 2 år. Vi träffade föräldrarna tillsammans med socialtjänsten. Efter det fick föräldrarna bestämma om de tyckte att vi var en bra familj för deras barn. Vi hade sedan inskolning då föräldrarna och barnet besökte oss och vi dem.
När uppdraget sedan kom igång så var det vi som hämtade och lämnade. Liten var hos oss varannan helg.
Jag tror inte att det spelar någon roll om du är gift eller inte, olika barn behöver olika miljöer.
Tre
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Tack för ditt svar Tre!
Hur gör man inskolning med en så liten? Förlåt om mina frågor är dumma! :bow
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Vi har varit kontaktfamilj i ca 10 år och har haft flera uppdrag. Oftast har vi haft syskongrupper. Barnen har varit mellan 3-12 å. Vi rhar jobbat mot 2 olika kommuner. Uppdragen har avslutats pga att barnen har flyttat eller att behovet inte längre behövs.

Vi har träffat barn och förälder hemma hos oss så de får träffa oss och efter det får föräldrarna bestämma om de vill att vi ska få ta hand om deras änglar. Inskolningen går till på lite olika sätt efter barnens ålder. Oftast sover de bara över en natt första gången. Uppdragen har varit 1 eller 2 helger varje månad. Helgerna bestämmer vi ihop med barnens föräldrar. Vi har i alla uppdrag utom ett hämtat och lämnat barnen.
Det är ett roligt jobb och varje uppdrag har varit unikt. Vi är nu på gång att ta ett nytt uppdrag eftersom barnet vi har nu ska flytta. Denna gång blir det en ungdom som är familjehemsplacerad.

Tag kontakt med några kommuner och lycka till!!!
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Hej Hundlena, tack för ditt svar!
Hur fungerar det på nätterna när de är så små, blir de inte otröstliga när de vaknar hos en ny bekantskap och mamma/pappa inte är där? Det måste vara enklare med större barn just när det gäller övernattning?
Vilket tycker ni annars är enklast åldersmässigt, små eller stora barn?
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Hej igen!

Efter att vi hade besökt varandra så jag tror att vi började med ett besök över dagen med bara liten. Sedan körde vi en natt och efter det full helg. Det var inte något problem för vår liten att sova hel natt hos oss, heller inte att somna. Det kan nog vara väldigt olika. Det viktiga är att följa liknande rutiner om det går (mehavna rutiner kan ibland te sig väldigt annorlunda än de egna) men även att barnen får ha med sig något som påminner om hemma.

Tre
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Vi var kontaktfamilj i 6 år åt en kille som var 10 år första gången han kom. Nu kände vi honom lite sedan innan och blev därför tillfrågade om vi kunde ställa upp som kontaktfamilj.

Åt pyre nr 2 började vi som akut jour som sedan blev familjehem och nu är kontaktfamilj. Denna lille kille var bara 10 månader när han kom och var då så "skadad" att han inte reagerade nämnvärt när han kom till oss - två främlingar, utan att hinna skolas in.

Vi har även varit tillfrågade om två andra barn men det föll på att vi var gifta. Båda mammorna var ensamstående och något i deras historia gjorde att de hade svårt att lita på män. Så alla typer av familjer behövs.
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Storfamnen

ta kontakt med Nåjden jag vet att de söker just avlastningsfamiljer. Då får du ett skäligt arvode för din insats.
 
Re: berätta om din erfarenhet av avlastnings- eller kontakth

Hej!

Vi har varit familjehem i 14 år och vi började som avlastningsfamilj åt en liten kille på 2 år, i början skulle vi ha honom 1 gång/mån, men snart blev det var annan helg och när vi hade tid.

Det är jätte roligt och stimulerande att låna ett barn, har man tur får man följa barnet i några år, vi hade honom i 4 år, sen ordnade det till sig för barnets mamma.

Vi fick blodat tand, och under tiden som sagt nu 14 år senare har vi haft många barn som har kommit och gått hos oss.

Vill rekommendera detta, om man vill bli familjehem så är det en bra start att prova på detta "konstiga" arbete. // Lycka till !!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp