Bios ansvar i relationen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Det vore intressant att höra åsikter och hur ni ser på detta.
Vi har fått veta av soc. att vi som familjehem har allt ansvar för att relationen med bios fungerar och att
vi måste följa bios förslag om ändringar av umgänge, tider, platser osv. Vi har även förstått att om bios inte är nöjda med våra samtal eller umgängen så klagar de till soc. som ifrågasätter oss och vill ha en lösning på detta. Samma sak om det uppstår en konflikt med bios, oavsett vem som har rätt eller fel, så är det vi som ska stå för lösningen.
Med andra ord har bios inget ansvar för något i relationen.
Har någon upplevt samma flathet och konflikträdsla hos soc?
 
Med den inställningen så lär dom inte få behålla sina familjehem inte..........
Nä nån måtta får det vara, fungerar det inte bra så är det soss som får hjälpa till o lösa det. Punkt.
 
Hej!

Så säger inte mitt soc.
Vi gör vår del ochden är nog stärre än bios del, men visst är de också ansvariga för att relationen ska fungera.

Tre
 
Det var det knäppaste jag hört. Vilken diktatur lever inte dom i Sverige? du får gärna pm-mig vilken kommun det är. är det handläggaren eller bossens ord?
Vi skulle aldrig tolerera detta helt sjukt betende man jobbar i team då når man framgång.
Kram Mikkeman
 
Humanisten sa:
Hej,
Det vore intressant att höra åsikter och hur ni ser på detta.
Vi har fått veta av soc. att vi som familjehem har allt ansvar för att relationen med bios fungerar och att
vi måste följa bios förslag om ändringar av umgänge, tider, platser osv. Vi har även förstått att om bios inte är nöjda med våra samtal eller umgängen så klagar de till soc. som ifrågasätter oss och vill ha en lösning på detta. Samma sak om det uppstår en konflikt med bios, oavsett vem som har rätt eller fel, så är det vi som ska stå för lösningen.
Med andra ord har bios inget ansvar för något i relationen.
Har någon upplevt samma flathet och konflikträdsla hos soc?

Vid en placering så ska det alltid upprättas en genomförandeplan. I Socialtjänstförordning (2001:937), 5 kap. Vissa uppgifter för socialnämnden står det följande om genomförandeplan:
En genomförandeplan enligt 11 kap. 3 § andra stycket socialtjänstlagen ska, om det inte möter särskilda hinder, beskriva
1. målet med de särskilda insatser som behövs,
2. när och hur de särskilda insatserna ska genomföras,
3. när och hur genomförandeplanen ska följas upp,
4. när och hur den unge ska kunna tillgodogöra sig åtgärder och insatser som andra huvudmän än socialnämnden ansvarar för,
5. när och hur den unges umgänge med föräldrar, vårdnadshavare och andra närstående ska ordnas,
6. när och hur den unge ska ha kontakt med socialnämnden, och
7. den unges och, i fråga om barn, hans eller hennes vårdnadshavares syn på genomförandet av den planerade vården. Förordning (2007:1316).


I vissa fall behöver just umgängesdelen specificeras väldigt tydligt för att det inte ska uppstå några missförstånd eller onödiga påhopp och konflikter. T.ex. att det står vad som gäller vid inställda umgängen, ändringar av tider och dagar.

Hittade lite frågor och svar på socialstyrelsens hemsida om genomförandeplan.

Hälsningar
Anne
 
Vi har fått veta av soc. att vi som familjehem har allt ansvar för att relationen med bios fungerar och att
vi måste följa bios förslag om ändringar av umgänge, tider, platser osv. Vi har även förstått att om bios inte är nöjda med våra samtal eller umgängen så klagar de till soc. som ifrågasätter oss och vill ha en lösning på detta.

I vissa fall behöver just umgängesdelen specificeras väldigt tydligt för att det inte ska uppstå några missförstånd eller onödiga påhopp och konflikter. T.ex. att det står vad som gäller vid inställda umgängen, ändringar av tider och dagar.


Vi får inte veta av soc att vi måste följa bios ändringar o önskemål- däremot ska det tillmötesgås till idioti. För att hålla bio lugna, så lugna som det går. Vi får heller inte ändra sånt som är bestäm från vår sida- inte ens om barnet är sjukt, har feber eller kräks eller om andra angelägenheter dyker upp som berör vår ursprungsfamilj o som kan ha stor betydelse för andra i vår familj eller släkt. För då heter det att vi är samarbetsovilliga o att vi inte ska förstöra bios relation med barnet... Mycket feghet finns från soc sida. Eller man kansek ska säga att de är lite för mjäkiga... Därför är det mkt intressant att läsa att man kanske kan precisera vad som ska gälla vid instälda umgängen, ändringar av tider o dagar osv. Det hade behövts ang vår placering. För här haglar påhopp o konflikter . O det blir så stor osäkerhet alltför ofta. Tar med mig den upplysningen. Tack!
 
För 2 somrar sen så hade vi en liten jourängel vars ena förälder var lovad umgänge på vårt landställe, men jag råkade bryta benet.........vi ringde och avbokade och berättade att nu var vi tvungna att snabbt åka till Stockholm för jag skulle ligga på operationsbordet samma kväll för att spika ihop benet......
Föräldern vart fly förbannad och skitsur för h*n hade minsann blivit lovad umgänge på vårt landställe :angel

Hade som tur var ett bra soss som fick förklara i en veckas tid att man inte kunde råda över allt......men vi fick höra en månad efter att vi ställt in umgänget :evil: :evil:
 
Ja, du Trixen- det var ju fånigt av dig att gå o bryta benet precis då- kunde du inte väntat med att göra det...??? :idea: :angel :wink:

Skämt åsidan - det där skulle ha kunnat vara de vi ska samarbeta med- fast d hade vi fått höra restena av placeringstiden.... Bra att soc stöttar upp i sådana lägen.
 
Och vi fick skit för att vi avbokade ett umgängr för att jag trodde att vi skulle föda barn, det var tydligen falskt alarm och vår soc tyckte att- ni kan ju hålla på att avboka umgänge ända tills ungen föds, så går det ju inte att hålla på, :angel: måste ju träffa sin mamma. ( barnet föddes veckan efter) De orden sved... att de trdde att vi avbokar bara för skojs skull.Jag var sängläges beodrad från v 30, men hade umgänge ändå bara för att :angel: skulle få träffa bio.

men vi har lärt oss....allt ska vara nedskrivet.
 
Ja, av svaren att döma så verkar det vanlig hos Soc. att man inte törs sätta några krav på bios.
Man undrar ibland om "Barnens bästa i centrum" är det som gäller, snarare bios bästa.
Vi har i alla fall bara skrivit på att ta hand om barnen , inte deras föräldrar, det är Soc. ansvar!
 
Vi vuxna kan göra mkt för att barnet ska få ha sina umgängen- men som våra soc håller på- förra veckan fick vi ta barnet till ett möte-trots sjukdom hos barnet o hemringning från förskolan samma dag som mötet med bio var. Det kan väl ändå inte vara BBIC.... :? :? :? Barnet överlevde ju...fick jag höra sedan.... Ja det gjorde h*n, men vilka biologiska föräldrar som tar väl hand om sina barn drar iväg med sjuka barn på saker som inte hastar????

Ja, vi ska framöver ha mer nerskrivet. Man lär sig sakta, men säkert
 
Man tror knappt att det är sant.
Umgänge trots sjukdom. Nu får väl soc i alla fall ge sig. Går de på möten när de är sjuka??????

Stå på dig.

Kram Tre
 
Nej, de går inte på möte när de är sjuka...då har vi ställt in :roll: ....har själv tänkt på det- vi tänkte använda den frågan vid nästa kontakt då vi ska prata om detta. Vi vuxna har ju gått på diverse möten o umgängen med feber o annat- o det är ok på nåt vis- men att utsätta ett barn för det...NEJ, där går en gräns- men då vi ringde o sa ifrån så fick vi veta att vi skulle möta upp..... Nu fått ny sekr - tror att det kan bli bättre....
 
:bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad: :twomad:
Hmmmm blir lite putt när jag läser detta , bara lite som ni kanske ser .
GGHHAAAAAA ... Anser att både socialsekreterare och förälder bryter mot lagen genom att agera på detta sätt .
Och FNs regler om barns rättigheter som Sverige de facto skrivit under .
Anne satte soc. egan lagar och regler där men jag tror det finns fler .
Ibland kan det hjälpa att slänga en massa paragrafer i ansiktet på dom .
Ska leta .
ÅÅÅå vad arg jag är nu ...... Vadå BBIC ...... Verkar dom inte bry sig om alls ju .....
Ska leta lagar , om inte annat ska jag ringa barnombudsmannen och högste soc i Sthlm eller vem jag kan få tag i med upplysningar
Återkommer.
 
Bara gör ett litet inpass här .
Tro inte att jag glömt , det har jag inte . Att få svar och då menar jag raka svar är svårt och ju närmare jul desto svårare är det att få kontakt med någon . Vissa saker är klart och tydligt när jag sökt andra uppgifter men jag börjar undra över det luddiga här .
Att ringa soc. i någon kommun funkar inte (provat flera) ....... dom tror jag är ute efter dom specifikt och massa onödig tid går till att dom försöker värja sig mot någon anklagelse som jag INTE har gjort . Blir som någon bisarr uppspelning av "Nattsudd" om någon nu kommer ihåg den tv-serien . Om inte se "youtube" så förstår ni vad jag menar .
Suck.......
Skam den som ger sig .........
 
Humanisten sa:
Hej,
Det vore intressant att höra åsikter och hur ni ser på detta.
Vi har fått veta av soc. att vi som familjehem har allt ansvar för att relationen med bios fungerar och att
vi måste följa bios förslag om ändringar av umgänge, tider, platser osv. Vi har även förstått att om bios inte är nöjda med våra samtal eller umgängen så klagar de till soc. som ifrågasätter oss och vill ha en lösning på detta. Samma sak om det uppstår en konflikt med bios, oavsett vem som har rätt eller fel, så är det vi som ska stå för lösningen.
Med andra ord har bios inget ansvar för något i relationen.
Har någon upplevt samma flathet och konflikträdsla hos soc?


Precis så har vi med haft det och när vi började att ställa lite krav på soc om stöttning och hjälp
då flyttade dom på barnen istället. :evil:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp