Fördel eller nackdel att vara kontaktfamilj?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi vill helst bli familjehem, ha ett syskonpar eller en eller två placeringar hos oss. Vi är verkligen på G då vi snart är utredda av en liten organisation och vi har varit i kontakt med flera kringliggande kommuner.

Av två olika har vi fått frågan om att bli kontaktfamilj åt specifika barn. Nu undrar jag om det är en fördel eller en nackdel att vara kontaktfamilj när det gäller att bli familjhem?

Kan de tycka att vi redan släppt in någon i vårt familj och att det blir för mycket med en till eller är det en fördel att vi vet vad vi gör typ?
 
Tar man inte emot syskonplacering så är det smart att ta en i taget och låta den landa innan nästa kommer. Ett halvår emellan är en bra tid, sen beror det på placeringen.Beror ju på ålder också, de kan ha mycket roligt tillsammans också.
 
Vi började som kontaktfamilj och det har varit väldigt positivt för oss. Soc har lärt känna oss och vi har visat att vi är väldigt flexibla och lätta att samarbeta med. Nu kommer dock vårt kontakt amin uppdrag att ta slut magi till att vi blir jourhem . De vill inte att vi ska vara både och. Jag vet inte om det är samma när det gäller familjehem.
Mitt tips är endå att börja som kontaktfamilj för er egen skull. Det kan vara bra att testa på att släppa in någoni sitt hem , innan man tar ett familjehemsuppdrag.

Det var ju ett tag sedan trådstartaren skrev, skulle vara kul att höra hur det gått.
 
"nu kommer dock vårt kontaktfamiljsuppdrag att ta slut innan..."


Så ska det stå, såg att det blev lite lurigt där :)
 
Hej på er!
...en gammal tråd men jag skriver ändå!

Fördelen med att vara kontaktfamilj kan ju vara olika men jag tycker att man får prova på lite hur det är. Vi hade jouruppdrag först, sen har vi sedan slutet av augusti varit kontaktfamilj till de barn vi hade här placerat. väldigt smidigt tycker vi. Jag kan arbeta igen som vanligt och ta hand om andras barn, det bästa av två världar.
Jag är ledig måndagar vilket passar mig utmärkt för återhämtning. Min man är ledig fredagar innan barnen kommer till oss
Man binder ju vara upp sig 1-2 helger i månaden sedan kan vi göra vad vi andra vill o känner för.

Vi får fortfarande förfrågningar om fam/jour och de har inte haft problem med att vi är kontaktfamilj 2 helger i mån. Men just nu kan vi inte ta emot då jag ej kan vara tjänstledig igen just nu. Men jag arbetar ju på dagis så barn dos får jag :roll:

Jag tycker absolut att alla kan vara kontaktfamilj, det behövs!!
Lycka till!
Carina
 
Hej

vårt första uppdrag till en kommun var att vara kontakt familj. Vi tyckte att detvar jobbigt och mmycket ringande och krångel av både soc och biomamman. 1200 kr minus skatt dvs 850 kr i fickan fick vi. i vårt fall var det inte värt mödan och att inte kunna ge och stödja ett barn på sikt. Det kändes för oss väldigt frustrerande. Så när vi fick vår första familjhemsplacering så tyckte vi att det var en befrielse och lättnad. men vi är olika som tur är.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp