Helt vansinnigt...tror jag....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår placerade , 15 åriga kille går på Bup på diverse utredningar men även hos psykolog ganska ofta. Nu har han fått en hel lunta med A4 papper, med finstilta frågor, det måste vara hundratals frågor... :roll: Meningen är att han ska svara på dessa helt själv, men då han har svårt att förstå innebörden av vissa frågor har jag varit med och förklarat. Jag har inte på något sätt blandat mig i vad han har valt att svara på någon som helst fråga. Det är ca 5 svarsalternativ på varje fråga. Jag har insett att han inte svarar sanningsenligt på många frågor alls....Det är förmodligen ett försök att få en depressionsdiagnos, om jag får gissa.... :roll: Många av hans vänner är deprimerade och äter både medicin för det samt sömntabletter. Han har tex. också svarat på alla ställen han har "ont" , skulle detta stämma skulle han vara sängliggande i det närmsta........ Jag inser att det är ett sätt att söka mer uppmärksamhet, men får det verkligen gå till så, att en 15-åring (i mogenhet ca 10 år) ska
besvara dessa allvarliga frågor helt själv ???
Jag tycker att det känns åt skogen galet.............kanske överreagerar.... :roll:
 
Det verkar helt galet att ett barn/ungdom skall besvara ett såpass omfattande självskattningsformulär som det du beskriver. I mina gömmor hittade jag detta http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... F-6qYcpOSA.
från landstinget i Östergötland, visserligen 4 år gammalt men jag har svårt att tro att dessa rekommendationer har ändrats. Här står att de självskattningsformulär som används till barn omfattar som mest ca 20 frågor, och då ganska "enkla".

Inte ens våra vuxna patienter fick mer än ca 20 frågor att besvara (med färdiga alternativ).

Nu varierar detta säkert från landsting till landsting men kolla i ovanstående länk, där finns mycket bra att läsa.

Som ett viktigt komplement till dessa självskattningsformulär brukar vara att anhöriga och skolan får fylla i liknande.

Ring behandlande klinik/psykolog och berätta om dina farhågor och om killens svårighet att förstå vad han svarar på, risken finns annars att han blir feldiagnosticerad (nu målar jag f*n på väggen :evil: ) och felbehandlad. Är de duktiga på sitt jobb på bup så lyssnar de på dig.
 
Tyvärr har vi inga befogenheter som familjehem att ringa bup och diskutera killen :littlesad
Hade han varit Lvuad skulle det vara en annan sak... Nu är allt sekretess !!!!!!!!!!
Tydligen (?) kommer psykologen att gå igenom alla (?) frågor med killen, men vad hjälper det när han LJUGER ?? Hur ska psykologen veta det ??? Nu har jag dessutom räknat hur många frågor det är....293 STYCKEN TOTALT , uppdelat i olika formulär !!!!!!!!! :bounce:
 
Men normalt sett har man inte sekretess som familjehem, men du kanske menar att de har sekretess genemot dig/er?

Att inte kunna diskutera barnet på BUP låter i mina öron väldigt konstigt. Jag pratar öppet både med BUP och HAB, det är ju vi som vet hur barnet fungerar. Annars kan man ju inte få den hjälp som vi och barnet behöver.

Ingen som någonsin ifrågasatt något kring sekretess, självklart ska vi få hjälp!
 
Jag menar naturligtvis att BUP hänvisar till SIN sekretess. De lämnar inte ut uppgifter eftersom killen inte är LVUAD. Det är bara hans föräldrar som får de uppgifterna, de finns tyvärr inte tillgängliga / intresserade av detta.
 
Det är lustigt hur det fungerar. Jag har aldrig varit med om att någon pratar om sekretess på något av mina barn. Ingen har någonsin ifrågasatt att vi "bara" är familjehem, aldrig frågat varför bioföräldrar inte är närvarande osv. Det är så självklart att vi får den hjälp vi behöver för att kunna hjälpa "våra" barn.

Kan inte soc gå in och hjälpa er på nått sätt?

Jag vet att andra familjehem har behandlats på samma sätt som ni gjort. Ja jag säger behandlats efter som jag tycker att det är vansinne att de ska hänvisa till nån sekretess till utsatta barn som bor hos någon som faktiskt bryr sig och kan hjälpa!

Ursäkta blir lite upprörd över att man som familjehem inte har nån röst!
 
Jag erkänner gårna att jag är MYCKET irriterad och upprörd över att vi som familjehem inte har någon "röst"....Verkar inte som att soc. kan göra något där heller....(läs VILL ??)
Vi får förtroendet att ta hand om ett barn, men vi får inte veta "hemlisarna" :x
 
Men ni som familjehem borde kunna ringa BUP och berätta att :angel: ljuger och det ni vet som ängeln sagt då är dom i alla fall informerad, sen att dom inte kan berätta för er är en annan sak.
Våran placering har vi fått ut alla papper på, ingen har ens nämnt ordet sekretess.......
:claphappy:
 
Du kråkan du kan känna dig lugn :wink: vi har också erfarenheter av bup och det på lite annorlunda än er sits men dock att :angel: sitter och sätter prägel på hur :angel: har det fast bara i dennes fantasi..vem vill inte ha uppmärksamhet i tonåren, oavsett om det är placeringar el våra biosar av naturliga skäl.
Bup borde samarbeta med våra barn och ungdomar ihop med oss hur de har det på "riktigt" och vad de behöver få hjälp med istället för långdragna samtal som inte leder mer än till konflikter och utdragna problem som sen ska bearbetas i vuxenlivet.
Inte konstigt att det är KÖ till bup!!! våra :angel: kan inte särskilja på vad som är vad är min erfarenhet. Hur vet de vad som ska tas hand om i en normal familj? och vad som ska bearbetas pga traumatiska händelse i sitt egna liv..därav av en fortsatt ev terapi som ska hjälpa dem framåt.
Nä vi har sett 2 fall där bup missat målet helt och hållet och det är ótroligt synd om våra :angel: som inte får den RÄTTA hjälpen


Kråkan sa:
Vår placerade , 15 åriga kille går på Bup på diverse utredningar men även hos psykolog ganska ofta. Nu har han fått en hel lunta med A4 papper, med finstilta frågor, det måste vara hundratals frågor... :roll: Meningen är att han ska svara på dessa helt själv, men då han har svårt att förstå innebörden av vissa frågor har jag varit med och förklarat. Jag har inte på något sätt blandat mig i vad han har valt att svara på någon som helst fråga. Det är ca 5 svarsalternativ på varje fråga. Jag har insett att han inte svarar sanningsenligt på många frågor alls....Det är förmodligen ett försök att få en depressionsdiagnos, om jag får gissa.... :roll: Många av hans vänner är deprimerade och äter både medicin för det samt sömntabletter. Han har tex. också svarat på alla ställen han har "ont" , skulle detta stämma skulle han vara sängliggande i det närmsta........ Jag inser att det är ett sätt att söka mer uppmärksamhet, men får det verkligen gå till så, att en 15-åring (i mogenhet ca 10 år) ska
besvara dessa allvarliga frågor helt själv ???
Jag tycker att det känns åt skogen galet.............kanske överreagerar.... :roll:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp