Hur får man egentligen en tonåring att sluta stjäla ????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår plac. stjäl saker. Allt ifrån pengar, cigg, kläder, mobiltelefoner, saker osv.osv.
Från allt och alla...Spelar ingen roll att han får i stort sett "allt" som önskas, inom rimliga gränser. Det kan alltså inte vara avsaknaden av något materiellt som framkallar beteendet.
Kan det vara kleptomani ? HUR i allsin dar hanterar man det ??? Finns det hjälp att få ?
Känns ganska tröstlöst att en tonåring känner behov av att sno från till och med sina närmaste ! Det borde inte vara avsaknad av uppmärksamhet heller, då det händer väldigt mkt. runtomkring honom just nu. Annars hade man kunnat tänka sig att "dålig uppmärksamhet är bättre än ingen uppmärksamhet", men ... :roll:
Någon som har erfarenhet /bra råd att dela med sig av ?
 
Nu har jag ingen aning om bakrund eller diagnos på eran :angel: men när våran lilla :angel: snodde och snattade allt och från alla så berodde det väldigt mycket på impulsstyrningen.
När lilla :angel: blev utredd och fick diagnosen ADHD och börjat medicinera mot det så slutade också stölderna. ADHD är ju mycket att man inte kan styra sina impulser.

Är eran :angel: utredd?
 
Utredning ska göras och jag hoppas verkligen att du har rätt !!!! Det verkar dock dra ut på tiden enormt mkt. trots att hela situationen är ganska akut....... :roll:
 
Vi har tyvärr också varit med om detta och det gäller att övervaka och gömma allt utav värd, tom bilnycklar. Sista vår placerad gjorde innan h*n flyttade vidare var att ta 4000:- från en av våran placerade som hade sparat detta till moped. Vi hade gömt pengarna inne på vårt sovrum.... Försvann även alkohol sista dagen.... Så trist att avsluta sin tid på detta sätt... Men dessa ungdomar/barn har ingen empati eller gott omdömme.
 
Kråkan sa:
Utredning ska göras och jag hoppas verkligen att du har rätt !!!! Det verkar dock dra ut på tiden enormt mkt. trots att hela situationen är ganska akut....... :roll:

Lite beroende på var du bor så finns det ju privata ställen som erbjuder utredning.
Man får helt enkelt stå på sig så mycket mot soss så dom betalar privat alternativ som gör utredningen, ring också o tjata på BUP. När dom haft dig i telefonen varje dag i en vecka så kommer dom tröttna o ge dig en tid :angel ....dessutom kan du hänvisa till vårdgarantin, man ska få en utredning innom en viss tid annars har man rätt att välja andra ställen.
 
bortblåst sa:
Vi har tyvärr också varit med om detta och det gäller att övervaka och gömma allt utav värd, tom bilnycklar. Sista vår placerad gjorde innan h*n flyttade vidare var att ta 4000:- från en av våran placerade som hade sparat detta till moped. Vi hade gömt pengarna inne på vårt sovrum.... Försvann även alkohol sista dagen.... Så trist att avsluta sin tid på detta sätt... Men dessa ungdomar/barn har ingen empati eller gott omdömme.

Ganska vanligt att :angel: innan en flytt straffar ut sig med buller o bång.....
Så gjorde en av våra, direkt h'n fick reda på att h'n skulle flytta så fick :angel: 3 polisanmälningar på sig sista veckorna.... Allt från vandalisering till stöld och narkotikabrott :evil:
Sista anmälan var väldigt allvarlig eftersom :angel: snodde narkotikaklassat läkemedel och gav ut till sina skolkamrater.... hade kunnat slutat riktigt illa.
Man blir totalt slut sen och undrar vad man håller på med...........
 
Min 7-åring plockade på sig ALLT, även sånt han inte behövde men som kom i hans väg. På affärer, hos bekanta, letade i fickor, skåp, lådor, ja överallt. När vi började medicinera mot ADHD blev det mycket bättre. Har inte kommit på honom att stjäla i affärer, i skolan eller hos andra utan bara tagit godis och kakor här hemma. Tror också på att det var ren Impulsstyrning tidigare.
Mat-tilda
 
Hej blir jävligt arg när jag läser detta . ett barn ungdom stjäl inte för man vill ha det utan det ligger alltid ett problem bakom det. Jag har stulit mycket när jag va barn . nu är jag ungdom . Jag har alltid varit ett problembarn och bott i fosterfamiljer och insitioner och med tanke på vad du skriver så tycker jag du ska säga rakt ut till han / hon att du vet om att hon han stjäl och kanske börja fråga hur han hon mår för du verkar ju inte känna personen så bra, jag snodde för att fylla den tomheten jag har haft i hela mitt liv utan föräldrar, och att jag inte tänkte mig för jag är väldigt impulssiv jag har adhd
 
Hej Lalis ! Vad roligt (och framförallt ovanligt) att en tonåring med egna erfarenheter svarar ! Jag förstår däremot inte varför du blir arg när du läser om detta ? :?
Jag ber ju om HJÄLP och RÅD för att kunna hjälpa vår tonåring......
Naturligtvis förstår jag att han inte mår bra, det är ju därför BUP är inkopplat. Jag gissar att du vet vad BUP är till för ? Det tråkiga är ju att det ofta tar en sån onödig massa tid innan en eventuell diagnos ställs, som faktiskt kan hjälpa en tonåring med tex. ADHD.
Självklart kan man må väldigt dåligt utan att ha en diagnos, men BUP innebär ju inte enbart att man ställer en sådan sjukdomsdiagnos som ADHD.
Du har alldeles rätt i att jag inte känner vår tonåring så jättebra ännu, men det tar tid att lära känna en ny människa och vi har bara haft honom här i 2 månader. Vi pratar jättemycket om allt och vi frågar VARJE dag hur våra barn mår ! Både vårt lånebarn och våra biologiska barn. Jag har också sagt till honom att jag vet att han stjäl, men han säger såklart att han INTE gör det.... Jag vill ju inte BRÅKA med honom, jag vill HJÄLPA, därför tar allting lite längre tid, då han förmodligen inte litar på någon just nu.
TACK iallafall för att du delade med dig av dina erfarenheter och åsikter.
Jag hoppas att du mår bättre nu och får den hjälp & trygghet du behöver :roll:
 
HejHej ja jag kanske va lite för snabb med att bara säga jag blev arg ( blir oftast så när man har adhd att man säger saker utan tänka sig för haha) . ja det är rätt så ovanligt att ungdomar blir medlem på en sån här sida. men ska vara helt ärlig att jag har väldigt många fördomar mot familjehem pga av mina egna erfarenhetr då jag blivit sexulet utnyjad i en av dom och den andra kränkt och fick inte sitta med den "riktiga familjen" men jag blev medlem i denna sidan för jag ville se om alla familjehem va lika "knäppa" vilket jag har fattat att alla inte är så .... Menmen ja jag vet vad bup är va inkopplad hos dom redan som liten . har haft upp emor 20 psykologer om inte mer. Anledningen att jag blev så arg är för att jag själv kom ihåg när jag stal.. och det värsta av allt var att jag inte fick dåligt samvete. Men jag stjälde för att fylla den tomheten inom mig och få uppmärksamhet och såfort någon brydde sig så visste jag att ingen skulle orka med mig endå så jag straffa ut mig själv för att visa för mig själv att ingen endå orkar med mig för att jag är misslyckad. och varje gång jag blev omplacerad så var det bara ett bevis för mig att jag var en för krånglig ungdom som inte fatta något. men att öppna sig och prata med folk var något jag aldrig gjort innan då jag skämmdes för jag hade gjort och vad folk hade gjort mot mig (för jag var rädd att ingen skulle tycka om mig då) mitt problem var att ingen tog mig på allvar och försökte att verkligen få reda på hur jag mådde eller som satt ner med mig och vänta tills jag skulle prata , eftersom min mamma är alkolist och min pappa är kriminell så vad det enda jag hade i min referensramer jag trodde det var normalt att bli slagen och normalt att bli utkastad , min mamma lämna mig när jag var liten för att festa så jag fick ta hand om mig själv , under tiden som jag blev äldre så var jag så vilsen i mig själv
 
under tiden som jag blev äldre så var jag så vilsen i mig själv , jag satte upp murar runt omkring mig för att ingen skulle få skada mig mer och såra mig så hitta jag knarket och det fick mig känna mig "normal" som alla andra i skolan som kunde sitta stille och som kunde vara tysta , när jag kollar tillbaka på mitt liv så önskar jag att bara någon hade varit uppmärksam på att jag inte mådde bra och tagit mig på allvar nu är jag 18år och hann knarka i 6,5år innan dom kom på att jag hade adhd , om dom hade kommit på det innan så hade jag nog inte fått så många polisanmälan om snatteri eller om slagsmål . för att jag kände mig aldrig normal bland andra barn/ungdomar i min ålder. jag menar inte alla min problem hade försvunnit om dom bara hade kollat om jag hade adhd , men det hade förklarat en hel del grejer för mig själv varför jag gjort som jag gjort. även idag så måste jag stå ut med min adhd, ett ex är att om ni märker så har jag nog inte sattit så många punkter som man ska göra i en text haha och att jag har många skrivfel. det är något man inte kan hjälpa likadant att jag kan öppna munnen utan tänka mig för, jag gör saker utan att tänka mig för , och det är jobbigt för man vill bara vara "normal" , menmen kääns sopm jag har skrivit en hel historia nu . så ville bara säga de "lilla" . och jag hoppas att han förstår att du vill hjälpa han bara. juste utskällning funkar inte det gör de bara roligare o provocera :). för att då slipper man själv bli arg.
 
Tack igen för ditt långa svar ! Det känns värdefullt att en ungdom med likadana problem svarar ! Jag struntar i om du stavar fel eller glömmer sätta punkt på rätt ställe, det viktiga är att du svarar rakt ifrån hjärtat... :bow
Den kille vi har öppnat vårt hem för och verkligen har välkomnat som en i familjen har kanske inte LIKA stora problem som dig. Inte ännu iallafall. Han vill inte erkänna att han har problem och mår dåligt och då är det ännu svårare att hjälpa... Han förnekar allt han gör, jag har förstått att det är en del av sjukdomsbilden, men det är så svårt !
Det är också väldigt svårt för oss som familj med andra barn/tonåringar utan dessa problem. Svårt att förstå varför han vill stjäla våra saker , varför han säger att han trivs så bra hos oss men ändå tar våra pengar, cigg, kläder osv. Det är svårt att förklara för våra egna barn VARFÖR han tar av oss. Det är svårt att vara snäll och inte skrika eller bli arg när han ljuger för oss och när han tar av oss ! Vi försöker och försöker och försöker, men vi orkar inte hur många gånger som helst. Våra barn blir också ledsna och arga, vi måste be dom varenda gång att vilja ge honom ännu en chans. Man orkar inte i evighet :roll:
Hur gärna vi än vill, kanske det visar sig att vi inte KAN hjälpa denna kille trots att vi så gärna vill........
 
kan förstå det, hade inte klarat av det då jag inte har något tålamod, okej ja det förstår jag synd om dom , dom borde få ha sina saker för sig själva men säg till soc att ni tror han behöver mycket mer hjälp än vad ni kan ge han vet inte hur de fungerar med avtal o så men synd bara att ingen av er mår bra ju av de synd att ni får lida och synd om pojken som inte får tillräckligt med hjälp . men tyvär så är det ju svårt att få han fatta att han har problem .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp