Hur ska man orka fortsätta?

Hej!
Vi är en familj som känner att vi har tagit oss vatten över huvudet.. Har en 15-åring placerad som vägrar gå till skolan. Hen sköter inte sin hygien, har vänt på dygnet och skiter totalt i regler. Utredning ska göras på BUP men det är väntetid och vi känner att vi inte mäktar med, hur ska man orka? Soc är inget stöd i detta och ingen ställer några krav på hen heller. Hen har det ju jätteskönt nu som kan vara hemma och sova på dagarna och kolla på TV/film/surfa hela nätterna. Det tar extremt mkt energi. Några tips? Vi vill ju att det ska bli bra för vår placering men på vilken bekostnad?
 
Hej!

Hade en tonåring placerad hos oss för några år sedan.
Redan från början var vi tydliga med att vardagen måste fungera och för att man ska orka med den så måste man sova på natten.
Alltså läggs telefonen, surfplattan och datorn på ett särskilt ställe vid bestämd tid.
Om det är så att er placering har utvecklat ett spelmissbruk så behövs mer professionell hjälp.

Jag tycker att det är en förmån att ha mobiltelefon, platta och dator. Detta kräver att man måste klara av att hantera sina förmåner annars kan man inte ha dem.
"Man måste hålla sig till trafikreglerna annars blir man av med körkortet".
Det är dock viktigt att man är beredd på att hjälpa till som vuxen för att få det att fungera.
(Det tror jag att ni är)

Vet inte om det var till någon hjälp.
Lycka till
 
Tack för svar! Vi är inne på att ta bort internet på vissa tider här också. Tyvärr är vår kontakt på soc väldigt upptagen och svarar bara att vi gör ett bra jobb och att vår placering ju trivs så bra här... Vi försöker hålla ut till vi har fått komma till BUP och förhoppningsvis händer det något då. Vår placering har redan "bränt ut" tre familjer på kort tid som inte heller har orkat med hen så vi vill ju ogärna förvärra situationen för hen genom att också "ge upp".
 
Det är så tragiskt att det ska vara så svårt att få hjälp från soc när man verkligen behöver det. Att behöva lägga mycket energi på att ringa, jaga och tjata för att få hjälp hjälper inte situationen hemma.

Var i en liknande situation som dig och efter mycket tjat fick vi en samtalskontakt utanför soc som kunde hjälpa till med hur vi skulle hantera situationen. Kontakten vi fick var en typ av "familjekurator/konsult", så känn inte att om socialsekreteraren inte har tid själv för att handleda er i situationen att det inte finns andra lösningar. Kan även vara bra att ha någon utifrån som hjälp.

Generellt skulle jag först begränsat internet och mobil/teve/dator. Precis som "tre" skriver så bör dessa saker ses som privilegier man får om man sköter det som ska funka i vardagen. Man får förstås börja på en låg nivå så att hen klarar av det och sedan höja kraven allt eftersom. Sätter man för höga krav blir motsättningarna större och jag skulle inte rekommendera att sänka kraven, då det kan ses som man inte är konsekvent.

Sedan ett sista tips: Belöna! Belöna allt som hen gör som är bra och i rätt riktning. Belöna med något som hen verkligen eftertraktar, som i detta fall internettid etc. Även om det kan kännas "fjantigt" eller att hen säger att det är fjantigt så är min erfarenhet att det brukar fungera. Speciellt på tonåringar som länge fått höra allt de gör fel.
 
Skönt att höra att fler känner igen sig.. Visst är det tragiskt att det ser ut som det gör, vi förstod att det kunde vara påfrestande när bestämde oss för att bli familjehem men vi trodde inte att man skulle bli så utlämnad. Det känns mer som att soc ser det som förvaring och att det inte spelar någon större roll hur det går för "besvärliga tonåringar". :(
 
Hur lång väntetid beräknas det vara t bup? Begär bra handledning av soc/ extern handledning . Går den placerade i grundskolan o har skolplikt ? Eller gymnasiet o uppbär CSN ? Studiebidrag blir man av med om man skolkar / uteblir- kan det spela in i hur placerad tar ansvar ?
 
Väntetiden beräknar BUP vara ca en månad innan hen blir kallad.. Hen går fortfarande i grundskolan men lärarna är lika uppgivna och det går ju inte att tvinga hen till skolan. Vi försöker att belöna bra beteende men dessvärre finns det inte mkt att belöna eftersom hen inte bryr sig om att följa våra regler heller. Det är en mkt svår situation och vi som familj kommer inte orka så mkt längre känns det som.
 
Bonusfamiljen sa:
Väntetiden beräknar BUP vara ca en månad innan hen blir kallad.. Hen går fortfarande i grundskolan men lärarna är lika uppgivna och det går ju inte att tvinga hen till skolan. Vi försöker att belöna bra beteende men dessvärre finns det inte mkt att belöna eftersom hen inte bryr sig om att följa våra regler heller. Det är en mkt svår situation och vi som familj kommer inte orka så mkt längre känns det som.
Du skriver att :angel: inte bryr sig om att följa era regler.
Vad händer då? Händer nåt?
Händer inget behöver dom ju inte bry sig.........
Lätt att låta "kaxig" jag vet, men ibland måste det hända saker.
 
Självklart ger vi "konsekvenser", nu är tex internet begränsat. Vi försöker tex att ge hen något att se framemot, en sak, klädesplagg eller liknande om hen tex går till skolan och är närvarande en vecka osv. Tyvärr har det inte fungerat speciellt bra men det är det som vår handläggare på soc säger att vi ska göra.
 
hmm...


viewtopic.php?f=7&t=3844&p=27901#p27901


Hmm det ovanför ska föreställa en länk till ett inlägg jag skrev härom dagen här inne på forumet om morganalling.com som varit en :angel: Titta på det jag skrev där och gå in på hans sida läs...... :bow

Morgan skriver om just bl.a. Detta att flyttas o flyttas o flyttad o..... o den inverkan hela den historien hade på honom som barn, som tonåring, som vuxen, som partner... som far.


Jag tycker att det han skriver/berättar backarupp & stöttar... i det du&er familj är mitt uppe i.

Divine
 
nu är det ju viktigt att ni har soc på samma linje annars blir ni bara motarbetade om ni har olika budskap.
Men vad vi haft hjälp av då vi haft besvärliga ungdomar genom organisation är tecken ekonomi.
Ett sorts belönings system. räkna ut vad månads peng är per dag o dela upp dessa i olika poster. nu i detta läge borde ju skolan vara en stor post sen kan man lägga till tex bädda sängen mm. Vid full pott på en vecka får man tex 50kr extra .
Funkar inte på alla men det är ett bra hjälp medel bygger lite på kbt viktigt är att ungdomen gör val i livet , du går inte i skolan då väljer DU bort x antal kr.
Ja förvaring är det lättaste alternativet för stunden men inte i längden har en :angel: via kommun direkt o det är första o sista gången. Har haft noll hjälp av dom under årens lopp o då har vi haft stora problem,som tur är så har vi löst det själva.
 
Tack för bra tips "hoppsan" och tack för den intressanta länken "Divine", har lyssnat på Morgan Allings sommarprat också - fy vad man blir illa berörd!
Teckenekonomi är något vi har varit inne på faktiskt, verkar vara ett bra sätt. Ska försöka få till ett möte med soc också så vi får någon ordning på detta =).
 
Tillbaka
Topp