ledighet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur gör ni som är löshästar när ni behöver vara lediga för att tex gå på ett bröllop eller åka en vecka på semester.
Samarbetar ni med andra jourfamiljer och "passar" varandras barn? Har ni släkt som ställer upp och i sånt fall får man göra så om de inte är utredda? Ställer ni krav på soc att tex vecka 27 åker vi på semester och då får de lösa det?

Om man "jobbar" 7 dagar i veckan hela året utan att få nån semester eller ledighet tror jag att man går sönder tillslut.
Hur gör ni?
 
Hejsan!

Om det handlar om ledigt nån dag så brukar jag be mina vuxna barn passa jourisarna.
Som i oktober när vi beställt en Turkietresa, då hade jag bara en 15 årig jouris så jag frågade soss om det var ok att min vuxna dotter o hennes kille bodde här och passade honom och det var det.
Hade dom sagt nej så har dom fått fixa en avlösare.
Nu visste soss om resan 3 månader i förväg så jag tog inga jourisar månaden innan.
Men det kan vara marigt det håller jag med om, som nu när vi har 6 placeringar..... skulle inte funka utan lång framförhållniing.
 
Ja hade vi haft vuxna barn så hade det varit perfekt men nu är äldsta bara 15 år så vi kanske får vänta några år innan vi kan ta semester :D
Tack Trixen för tipsen vi ordnar det nog på nåt sätt men jag hade hoppats på lite fler svar :littlesad från andra jourfamiljer oxå för alla gör ju lite olika har man märkt.
 
Mycket beror ju på vad det är för barn och vad soss har för polici,
vår 15 åring var hyfsat "enkel", han hade bott i 4 månader och gillar min vuxna dotter o dennes kille så han uppskattade att vi stack så han kunde få ha det roligare :D ,men skulle jag haft något litet eller, rymmare eller sjukdomar så tvivlar jag på att soss sagt ja.
Då hade dom fått fixat något annat.
 
Är inte jour, men har problem ändå... socialtjänsten har lite svårt att ycka att vi som familjehem ska kunna åka på ledighet, iaf utomlands o de har haft lite grymtande åsikter om vi har behövt lämna barnet till nära släktingar till oss en helg för att åka på minisemester eller kurs (har hänt några ggr på 4 år....) Vi har ju inte halltid sagt att vi åkt iväg , men då vi nämnt det i efterhand har de sagt attt bio kan ha åsikt om det (?????!!!!! :twomad: ) Men de senaste månaderna har vi tröttnat på "de oskrivna förbuden" o börjat sätta ner foten o tycker nu att det bör ordnas av dem- vi har t ex lust o behov av att åka på en utlandsresa/ några dagar på egen hand o utomlands (dit vi vill o kan ta med barnet) får vi inte åka då barnet nekats pass av bio.. :littlesad

Våra släktingar ställer gärna upp, men samtidigt så kan vi ju kräva att de ska ta ahdn om placeringar emd särskilda behov, vilket ju stort sett alla placeringar har - på ett eller annat sätt. O händer det barnet ngt så kan det ju anses bättre av bio att det är nngn som soc "ordnat" som ansvarar för barnet o det kan ju kännas bättre för oss som familjehem . ( o ibland behöver man ju åka stora delar av släkten)

Det kanske inte var detta som inlägget handlade om... men jag kan tycka att placerande kommun har ansvar för att vi alla får avlastning o avkoppling- med elelr utan våra små o större placeringar.

Har ni frågat hur era ansvariga personer ställer sig till det här?
 
I vår Kommun har jourfamiljer fem veckor semester. Så då gäller det bara att planera in allt långt i förväg, så allt hinner lösa sig.
 
Nu ser jag att det handlar om löshästar, då är det annorlunda förstås.

Vi har det så lyxigt faktiskt att vi har avlösare tre dygn i månaden :) Honom kan vi använda vid kurser, bröllop och annat.
 
Vi gör olika, ibland hjälper släkten till för en kväll eller så byter vi med andra jourhem men det händer mycket sällan att vi gör någåt under pågående uppdrag. ;)
 
Nu var det ett tag sen jag startade tråden och vi har kommit igång lite mer som jour. Vi har nu 3 placeringar 2 jour och 1 familjehem och om 2 veckor åker vi till Italien :banan:
Vi har löst det så att fam.placerade åker med oss precis som hen gjort när vi har rest tidigare år och ena jourisen är med sina föräldrar och andra jourisen är kvar hemma hos oss tillsammans med en släkting till oss som har blivit snabbutredd och så betalar vi henne. Känns som en helt ok lösning för oss och soc var väldigt förstående och tyckte att det var bra att vi hade en egen "lösning" annars hade de fått bo i en annan jourfamilj den veckan.
Vissa i vår närhet tycker att det är grymt att vi åker utan jourisarna men vi känner att vi som familj behöver det här för att orka de andra 51 veckorna med 5 barn i huset :oops:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp