Livsbok för yngre barn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
God em i regnet!
När vi hade möte förra veckan med soc. ville dem att vi skulle börja med en livsbok för våran lilla :angel:
Soc sa att man kan köpa en gaffelpärm och vanliga vita papper istället för färdiga böcker som finns att köpa på nätet! Hon sa att man klistrar in kort och skriver några rader under! Men det ska inte bli som ett fotoalbum :? Men jag fattar inte riktigt :oops: Är det bara "speciella saker" då som ska finnas där i, typ bilder från födelsedagar? Och ska biosar också lämna kort när de har umgänge och gör typ lite större utflykter? H*n är 3 år nu och har bott hos oss i 2, vi är inte direkt någon fotofamilj så så mycket kort från dessa första 2 år finns inte! Men det kanske inte är för sent att börja nu då? Kan någon vänlig själ förklara för mig upplägget på en sådan här bok vore jag väldigt tacksam :razz:
Ha en fin dag! Vänligen, Josse
 
Kanske menar de att det ska innebära mer text än vad det ofta gör i fotoalbum? Vi skriver o tar mkt kort- (är fotofamilj o dessutom är vi mkt för att dokumentera...) så att Liten ska få en helhet. Vi skriver om hur Liten är, vad h*n tycker om, framsteg osv. Om bekymren skriver vi mkt, dels till soc o dels för att vi själva ska minnas. Vi har ett barn med en del stora bekymmer på många olika sätt... Kanske inte är till ngn hjälp.....hm, vet ej vad de efterfrågar. Är det meningen att barnet ska bo kvar hos er länge, eller inte?

Soc har aldrig pratat om livsbok så jag vet tyvärr inte vad de exakt menade med att beställa på nätet heller, men säkert e det ngn annan som vet?!
 
Vi dokumenterade allt i bilder, när våran nu 17-åring kom som 2-åring,
med "livsbok" ska man lägga till bland fotona massa text, t.e.x längd som 1-åring, 2-åring, jag tog med alla syskonträffar, umgängen, föräldrar, och som du skrev, som ett fotoalbum fast med mer fakta i....
Även våra jourbarn dokumenteras med massor med foton, en 10 åring som bott ett år hos oss får med sig ett helt album till familjehemmet...vissa får om dom ska hem igen ...men inte alltid finns dessvärre biologiska föräldrar som kastat dom......
Du vet böckerna "mitt första år" som man kan köpa när man får barn, ungefär en sån fast den sträcker sig tills dom en gång flyttar.
Eftersom allt är digitalfoto numera så klipper jag och klistrar in i ett vanligt world-dokument, massa text vilka datum o.s.v som jag sen bara printar ut, sätter i plastficka och sen in i en pärm.
Foton är superviktiga för dessa barn..... :claphappy:
Vissa soss ger med livsböcker men jag tycker ärligt inte dom är så bra utan gör hellre egna :banan:
 
Det handlar väl också om vad de har gjort, vilket fritidsintressen de hade under en period, vilka var kompisarna och vad lekte barnet. När jag håller på med min "litens" livsbok så åker det även med ex biobiljetter, museer mm. Det handlar ju om att ge dom en historia.
Min liten har 2 böcker från tidigare placeringar. Hen tittar i dessa regelbundet och minns med hjälp av dessa. Behöver inte vara så besvärligt när man väl har kommit igång. Tycker personligen att det är ganska kul. Och som föregående talare sa, nu i digital kamerans värld då är det enklare.
Nu börjar min liten vara så stor att hen kan vara med och bestämma vad som hen tycker är viktigt att komma ihåg så hen får vara med och ge förslag på vad som skall in i boken och vad som inte behöver vara med. Lycka till :razz:
 
Finns även fotoböcker. Tex Fuji har olika modeller , ibland halva priset eller tom gratis.
Man väljer bara vilkafoton man vill ha med, samt text mm. Väldigt fint med en riktig bok också !
 
God eftermiddag på er!!
Tack för era tips/tankar och förklaringar, nu förstår jag bättre :razz: Jag googlade lite till häromdagen
och hittade en livsbok för yngre familjehemsplacerade barn. Beställde den och fick hem den idag, spännande :razz: Den heter Berättelsen om mitt liv och var som en riktig bok... Allt från släktträd till speciella minnen och även tomma blad. Så nu ska här klippas och klistras :D Tack än en gång för eran hjälp!! Ha en underbar dag i solen. Kramar Josse
 
trist attd et inte syns något hur den ser ut inuti, är den tom eller färdiga mallar att fylla i eller hur ser den ut?
 
Fiaflopp sa:
trist attd et inte syns något hur den ser ut inuti, är den tom eller färdiga mallar att fylla i eller hur ser den ut?
Hej igen :razz: Det är ifyllt redan saker som man kan fylla i... Som ex födelse, vart man bodde som liten, :razz: vart man bor nu mm. Sen finns det även massa blanka blad längst bak där man kan skriva och sätta i kort som man vill! Jag skrev bok förut ser jag nu men det är en pärm. Så man kan fylla på med fler vita blad om man vill! Hoppas du förstod något av min lite snurriga beskrivning :roll:
Hälsningar Josse
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp