Lyckas inte samarbeta med morförälder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en liten pluttplacering på 11/2 år :love: med en väldigt envis och stridande morförälder. Vi ska vara med och bygga en relation mellan plutten och morföräldern med upplever att det endast är vi som familjehem som respekterar och jobbar på relationen. Morföräldern sätter sig själv i centrum och ser inte till pluttens bästa. Det är en plutt med stresssyptom på nätterna och morföräldern är informerad genom samtal av BUP, ändå väljer hen idag att bryta umgängesplaneringen! Hen vet att skrutten behöver lugn och ro, lite stimuli och mig i närheten. Idag ville hen att jag skulle vara lite "flexibel" och låta skrutten vara ensam med morföräldern under umgänget. Nej tack sa jag! Mig med eller inget umgänge. Hen kommer på umgänget som planerat, vi går till lekplatsen och där väntar halva släkten!! Arrggg... Påminner hen om vilka bestämmelserna är och hen svarar: Ring polisen då! Valde att inte ringa, ville inte starta bråk inför andra lekande barn och föräldrar. Organisation och socialförvaltning är informerade!

Tar tacksamt emot tips och råd när man har att göra med anhöriga till placering där man känner att ett samarbete i dagsläget är nästintill omöjligt!!
 
Fy så jobbigt för lillskrutten :evil:
Är det ett tätt umgänge?
Kan morX inte sköta det får det väl vara under närvaro av soc då!
Det hade nog varit mitt krav med tanke på vad du berättat.....
 
Idagsläget träffas de 1 timme varannan vecka och tanken är att när deras relation är trygg och stadig ska morföräldern ha umgänge tillsammans med biologmamma då hon behöver stöd och avlastning i sin föräldraroll. I dagsläget känns vägen dit lång... Medan morföräldern menar att blod är tjockare än vatten och att vår skrutt skulle kunna vara där nu ensam i flera timmar...Det finns ingen förståelse för den anknytning vår skrutt gjort till oss under detta året, skrutten kom när han var 6 månader... :razz: Samt för den obefintliga relationen/anknytningen han har till morföräldern. Det är svårt att samarbeta när det inte finns ngn samarbetspartner!
Sa till vår org i dag att de får vara med på de kommande umgängena med morföräldern och att all kontakt får ske genom dem i dagsläget.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp