Matpengar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skickar Ni med matpengar när barnen ska hälsa på hemma.
Har 3 st som ska hem på lovet,nu vill pappa ha matpengar.
Och soc ringde sa vi ska ta av våran omk..
Jag tycker inte det är rätt,se till att dom börjar jobba så
dom har råd ta hem barnen.Vad tycker Ni.
 
Givetvis ska ni INTE skicka med matpengar!

I kommunförbundets rekommendationer så står det att omkostnadsersättningen sänks efter 14 dagar - och så länge rör det väl sig inte om? Snacka om att biologpappan hamnar i dubbelt underläge: först har ni hand om barnen och sen ska ni ge pengar också. :x

Jag och maken har varit i samma situation och vägrat skicka med pengar. Någon förbenad ordning ska det väl ändå vara, tycker jag!

Mama
 
Hmmmm.....och här är det bestämt med soc att vi ska skicka med 20 kr/barn till bussen när mamma kommer på umgänge och barnen åker buss med henne hem hit istället för att åka taxi (som är gratis för oss)......
Dom har bara umgänge nån enstaka dag / månad när dom äter hos Maopa.....och då står maopa för maten.....
Man tycker ju att föräldrarna ska stå för det som DOM vill ha/göra.....Så är det ju att vara förälder!
 
Vi har aldrig behövt skicka med matpengar, men däremot gav soc oss ett förslag att kanske skicka med "godis o läsk" pengar. Har inte gjort det, bio har godis o läsk men inte tillräckligt tyckervår tonåring.
Ingrid
 
Vi betalar bara tåg/bensinpengar fram och tillbaka mellan umgängena men aldrig varken mat eller godispengar vilket bio får från soc själv!

Sen att vi brukar ge trollet en peng ibland då h*n åker gör vi av egen fri vilja :smirk:
 
Jag skickar inte med matpengar. Bios har försagt sig att de har både bostadsbidrag + matersättning för barnen. Dessutom tar mamman ut föräldrapenning på helgerna, även om inte barnen är där då. Trots detta har vi fått ställa in umgängeshelger för att det inte funnits pengar till mat. Rör sig om ca 1 helg i månaden som barnen ska vara hemma på umgänge.
Mat-tilda
 
NU FÅR DET VÄL VARA NOG FRÅN SOC SIDA.

Umgänget med biosarna handlar väl till stor del om att DE ska klara av omvårdnad av sina egna barn om det så bara handlar om 2 dagar i sträck. De får då själva ta ansvar och se till att prioritera sina barn. Fattas de pengar till buss godis eller vete katten vad, så får DE ta vuxenansvaret och spara eller gå till soc.

Det är viktigt att vi har våra roller och att inte sugs med i vad som blir lättast för soc. fy så förnedrande för biosarna....
 
wawwa sa:
Skickar Ni med matpengar när barnen ska hälsa på hemma.
Har 3 st som ska hem på lovet,nu vill pappa ha matpengar.
Och soc ringde sa vi ska ta av våran omk..
Jag tycker inte det är rätt,se till att dom börjar jobba så
dom har råd ta hem barnen.Vad tycker Ni.

Var det värsta jag hört!!!!!
Skulle säga åt den som föreslagit det att ta det från sin lön istället :evil:
Nån måtta får det vara.
 
Hela familjen har alltid vid umgängen fått äta lunch ute (och ofta något fika) under tiden vi väntat på att umgängestiden ska ta slut. Vi har lång väg att åka vilket gör att umgängena tagit en hel dag. När barnen var yngre var vi också tvungna att ta dem med oss. Det blev dyrt att äta ute och vi har aldrig blivit kompenserade för detta. Oftast var även barnet hungrigt efter umgänget så det brukade bli en snabb sväng förbi MacDonalds innan vi åkte hem också.

Nu sker umgängena helgvis på socialas initiativ. Nu vill de att vi ska bekosta maten barnet äter ute efter umgänget. Föräldrarna får det mesta serverat för att barnet ska få en möjlighet till umgänge.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag kan bli irriterad på att sociala tar beslut om vad vi ska använda omkostnaden till. Lite förmyndaraktigt kan jag tycka. Å andra sidan måste ju barnet få mat men det är inte vi som tagit besluten på hur umgängena ska se ut. Sedan skulle jag hellre själv vilja välja när vi/barnet ska äta ute. För egentligen har jag aldrig velat lägga ut denna summa vid dessa tillfällen. Hade varit roligare att äta ute tillsammans som en kul grej - inte bara ett måste...

Fast kanske jag bara gör en stor sak av något litet :?
 
Lollipopp....tycker er soc är snåla...riktigt snåla. Ni ska väl inte bekosta det!!

Eller är det vi som haft sån tur? För hos oss är det inga problem om vi lämnar in kvitton.

Har ni lägsta omkostnadsers??
 
Vill soc att barnet skall äta ute får de väl bekosta det då!!
De kan inte bestämma att ni skall skicka med matpengar, har aldrig hört något så dumt................
Förutsatt att det inte finns skrivet i avtalet förstås.......

Och ska barnen hem på umgänge är det inte ER sak att se till att de har matpengar.
Det är faktiskt föräldrarna, ev med hjälp av soc!!!
 
wawwa sa:
Skickar Ni med matpengar när barnen ska hälsa på hemma.
Har 3 st som ska hem på lovet,nu vill pappa ha matpengar.
Och soc ringde sa vi ska ta av våran omk..
Jag tycker inte det är rätt,se till att dom börjar jobba så
dom har råd ta hem barnen.Vad tycker Ni.
Jag är en av dom sk."biosarna" och det är första gången jag är in på detta forum,måste säga att jag är helt chockad och ledsen över den fientliga och nedlåtande inställning en del av er har mot oss trodde aldrig att jargongen kan vara sån bland vuxna ansvarstagande familjehemsföräldrar.Själv beskrivs jag som en varm,omtänksam och generös person/mamma av mina barn och omgivningen.får inte en krona avsocialen för varken mat eller resor,har sjukbidrag på ca.6000 kr/mån pga.depression.En del av er värkar rent ut sagt giriga att få ut så mycket pengar som möjligt.vart har kärleken och omtanken till barnen tagit vägen ? Till er som tycker att biosarna ska skaffa ett jobb,vill jag svara: Den dagen du inte driver detta "företag"med våra "biosars"barn så är det din tur att skaffa dej ett jobb och den lönen kommer defenetivt inte ligga på den nivå du har nu.
 
Det var det värsta jag ha´hört :littlesad
Vi skickar med ca 50 kr för umgänget och uppehälle står då vi inte för utan det ska gå till godis och läsk typ
Får inte ni milersättning och busskort betalda? vi får allt betalt i transport utanför omk
Jag veta att en org som jag känner till vill att man ger dagsersättning, som mat eftersom placeringen inte äter hemma men att soc har det så kan jag inte förstå alls.inget jag känner till el skulle göra utan att få höjning av omk om den är den lägsta.
 
Skulle absolut skicka med matpengar! Varför inte :? ....jag får ju inget avdrag på omk.ers när plac inte är hemma/äter hemma. Skulle faktiskt aldrig skicka ngt av mina barn någonstans utan att dom hade med sig pengar till mat - om det inte var uppgjort att mat finns tillgängligt!

Med risk för att göra mig obekväm :smirk:
 
Du är inte ombekväm Fox, alla har rätt till sina åsikter som väl är :idea:

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att när barnet ska hälsa på HEMMA hos bio så får de faktiskt stå för maten.
De ska väl ändå äta............ :oops:
Hade det handlat om umgänge på "allmänn plats" hade det varit en annan sak.
DÅ hade jag sett till att de hade antingen mat med sig eller matpengar.

Vår bio som hade umgänge varannan helg fick extra pengar av soc för att "klara av" umgänget.
Ändå fick :angel: allt som oftast flingor och mjölk på lördagskvällen........ :cry:
Vi ansåg dock att :angel: överlever det och fann ingen anledning att gå in med pekpinnar hur bio skötte maten.
Och pekpinne hade bio uppfattat det som om vi haft åsikter.
Istället valde vi att förklara för :angel: varför det var så.
I o m sin ålder kunde vi göra det på ett förståeligt sätt.
 
Eftersom jag vet att vårt lånebarns bio förädlrar inte har råd med mat, så skulle jag skicka med pengar om de efterfrågade det. Jag gör allt för att barnet skall må bra och i det ingår ju förstås mat.
 
Måste få fråga er som skicka med matpeng, vad är rimligt att skick med om dom skall vara hemma hos sina bio över en helg. Samt vad är rimligt om dom skall åka bort några dagar på semester med sina bio? Då våra :angel: är hos sina biosar och behöver läkemedel eller annat typ nässpray så betalar jag alltid detta. Har frågat olika socialsek och får olika svar från alla, någon säger att vi inte skall skicka med pengar andra tycker att några kronor kan räcka. Men vad får man för några kronor? inte ens en brödlimpa.
 
Visste jag att föräldrarna inte har pengar till mat så vore det MAT jag skickade med, INTE pengar!
Vem vet vad de går till?

Förlåt om jag låter hård/elak/krass men ska pengarna vara till mat så ska de....
Fickpengar till semester eller över en helg är något annat.
Till en semester så skulle jag räkna 50 kr/dag.
50 kr räcker till både en tidning och lite godis/glass.

Svår fråga detta....................... :?
 
Jag måste få svara SARI som skriver att hon är chockad och ledsen av vad som skrivs här på forumet. För det första är detta för många familjehem det enda stället vi kan få utlopp för alla känslor och tankar som följer med en placering. OFTAST är vår ilska och frustration gentemot socialen. IBLAND gäller den naturligtvis även barnens biologiska föräldrar ! MÅNGA barn är placerade pga. föräldrarnas oförmåga att vara just det, föräldrar. Om du vet med dig att just DU är en bra förälder, gissar jag att ditt/dina barn är placerade av andra skäl. Då finns det ju absolut ingen anledning för dig att ta illa vid dig av det som skrivs här. Är det svårt att läsa det vi skriver , kan jag bara råda dig att inte gå in på forumet. Vi som familjehem är innerligt tacksamma att detta "andningshål" finns, där vi kan få råd och stöd av andra med liknande erfarenheter. Alla är vi anonyma här och skriver inte några namn el. annat som pekar ut några särskilda personer.
Vad beträffar "girigheten" som du beskriver ur din synvinkel, så tror jag inte att det finns många familjehem som är beredda att hålla med dig där . Vi har ett DYGNET-RUNT-JOBB med barnen vi har öppnat våra hem för. För egen del kan jag berätta att jag är helt låst med den placeringen jag har, kan ALDRIG, ALDRIG lämna barnet ensam. Inte för att duscha, inte för att prata ostört i telefonen, jag måste ständigt "vakta" killen. Vad tycker du att det är värt ? Jag har valt detta arbete (för det är mitt arbete) själv, men jag kan inte tänka mig att NÅGON skulle arbeta på detta sätt gratis. Vi går på möten av alla möjliga slag varje vecka, ibland flera gånger i veckan. Vi åker till BUP minst en gång i veckan. Däremellan är det närapå dagliga telefonkontakter med alla vuxna som är inblandade runt barnet. Det är ett 10-tal personer.
Vi finns hemma så gott som hela tiden, för att kunna stå beredda OM barnets föräldrar vill träffa sin son. Vi kan inte planera något för egen del, då vi inte vill hindra ett EVT. tillfälle för vår plac. att träffa sina biologiska föräldrar. Vi finns där och tröstar NÄR (inte OM) föräldrarna sviker ett löfte, som dom gör nästan VARJE vecka. Vi finns där och lyssnar på killens ältande om VARFÖR allt har gått åt helvete, när han undrar vad HAN har gjort för fel eftersom hans föräldrar inte vill ha honom hemma.
Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om det OTROLIGA JO
BB OCH ENGAGEMANG vi familjehem utför VARJE DAG.
JAG blir ledsen och arg när du skriver som du gjorde, eftersom JAG vet vilket jobb jag utför. Att jag faktiskt hjälper till att rädda ett liv. Att jag faktiskt sätter den här killen framför mina EGNA biologiska barn många gånger. Jag gör det för att jag VILL och KAN, och jag tycker att jag är värd varenda krona jag får i lön. Jag vet hur mycket jag får arbeta för dem. Jag vet hur tacksamt det är att hjälpa ett barn. Tacksamt från barnet, inte från soc eller någon annan vuxen. Inte i MITT fall tyvärr.
Så säg inte att jag är girig, jag öppnar mitt hem, delar min familj och viger mitt liv åt att hjälpa barn som behöver det.
Tack för ordet !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp