Om barn med ADHD

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mina Goa Barn sa:
Frukt och bär har inte barnomsorgen råd att servera till gröten. Barnen får fruktbitar när det är fruktstunder på dagis och då handlar det om säsongens frukt.
Barnomsorgens budget räcker inte till för att servera övrig frukt eller bär. Innan politikerna beslutade om nolltolerans mot socker blev barnen serverade havregrynsgröt med mjölk, och valfritt socker/kanel eller äppelmos. Äppelmoset innehöll socker, så det uteslöts ju då. Lika med socker/kanelblandningen.
Var ska man då handla sin mat om man inte ska handla den i nämnda affärer? Ska man fiska sin egen firre? Slakta eget kött? Odla till helt eget självhushåll? Jag tror inte att det kommer fungera, alla bor inte så dessutom.
I vår familj försöker vi i så lång utsträckning som möjligt att ALDRIG handla halvfabrikat. Ska vi äta tex fisk så köper vi den fisk som vi ska ha och tillagar därefter den rätt som vi har tänkt oss för kvällen.
Lika med kött och fågel.
Men, ibland så går inte livet som en röd tråd, ibland uppstår oväntade saker av allehanda ting, något akut kanske sker ibland. Då får även vår familj ta till nöden och köpa halv/helfabrikat eller tvinga i oss något äckligt från Donken.
Jag är verkligen ingen vän av Donkens mat, men vi kan inte vara så fyrkantiga att vi inte ibland låter det få vara ok med även sådant.
Jag minns väl för 15 år sen när jag var Backpackers, vi hade varit borta i Malaysia en längre tid och skulle vidare till Singapore, Malaysia på den tiden var inte särskilt turistinfluerat så det fanns ingen västerländsk mat. När vi då kom till Singapore så tyckte tom jag att det var hur gott som helst med ett mål mat från Donken!
Jag tror ändå på helhet och sunt förnuft i det som är och var grundfrågan.
Jag kan säga som slutord att min sambo är mycket hälsomedveten och är duktig på att förmedla till mig vad för produkter man hellre ska köpa istället för någon speciell tex.
ja, det är väl okunskap att tro att äppelmos MÅSTE innehålla socker eller att kanel (!?) måste vara i blandning med socker. Ang att inte ha råd med frukt så är det en prioriteringsfråga.

jag har inte sagt att man inte SKA handla på ica etc utan vi diskuterar ju hurvida mitt uttalande om att de flesta ungdomar får i sig kemikaleier genom det mesta i sin kost är en generaliserng (din åsikt) eller ett konstaterande (min åsikt). Vi diskuterar ju inte din familj utan ungdomar i allmänhet i sverige idag.

anser du fortfarande att det är en generalisering av mig att uttala mig så? kan du isf förklara vilka som äter allt som säljs (som ju innehåller kemikalier till största del)
 
Mor Anna sa:
Alla kolhydrater (socker i olika former) måste arbetas bort. Om ett barn är mkt aktiv ser jag INGA problem med att ge dem sylt och marmelad (i lagom mängd...). En unge som vägrar ha fritidsaktiviteter och som ändå river huset skulle jag se över sockerintaget genast.

Personligen är jag MKT rädd för denna hysteri kring maten! Som ngn skrev så för ett tag sedan var det fett som skulle bort och se så många hälsoproblem som dök upp! Samma gäller kolhydraterna - vi kommer se de totala konsekvenserna av det om ngr år (det har ju redan börjat). Ta bort alla kolhydrater och du har en såsig hjärna. Då får barnen hellre vara sprudlande och framåt med socker än såsiga i skallen utan.

Sen finns det socker och socker...
Läsk serveras på helgen här, mjölk eller vatten till måltiderna på vardagarna.
Jag ger hellre ett glas saft än ett glas Light-dryck. Gossens biofar körde hård GI på sig själv och krävde samma av gossen när han kom dit på umg och senare flytt. För det första är inte sötningsmedel bra för ngn och för små pojkar fördärvar den spermaproduktionen för FRAMTIDEN.
Jag ger hellre lördagsgodis som kexchoklad, rent mjölkchoklad och nötter än jag ger sega gubbar och klubbor.

Undrar också om inte mattiderna har stor del i ADHD-problematiken. Rutiner är ju A och O för dessa barn och så även matintaget. Mat var tredje timme och mat av bra struktur från tallriksmodellen tror jag håller dessa barn på mkt bättre nivå än att dra in allt socker.
Flickan här tar sin eftermiddagsmedicin med EN godisbit, hon dricker självmant vatten till maten (helgen dricker hon Kiviks svartvinbärsdryck), äter gärna fiberrikt bröd etc.

I stort sett alla ADHD-barn jag träffat har varit tunna som pinnar (ngt enstaka undantag...). Det är enegikrävande att studsa runt hela tiden. Om inte maten tillför det de behöver tar kroppen från reserverna dvs det som redan finns i kroppen. Gör maten god så den lockar till att ätas, vad spelar det för roll om man har lite MiniMat i såsen eller ett par stänk socker? God mat är näringsfull och mättar längre än en macka med ost och marmelad.

Nolltolerans mot socker har vi inte här i vår kommun, däremot "tänk på"-krav. De får färska bär och frukter till eftermiddagsfilen och morgongröten.

Men vi blir alla saliga av vår tro - huvudsaken vi kan få barnen att fungera. :smirk:

(Min högst personliga åsikt - allt från USA är INTE av godo...)

jag pratar inte om kolhydrater (som kroppen självklart behöver) utan VITT socker.
jag förstår heller inte vad olika trender och påhitt har i diskussionen att göra.
och ang artificiella sötningsmedel så är dte ju just det jag skriver.
"ren" mjölkchoklad och kexchoklad?? gör du den själv :angel: (lite busigt ironiskt menat , inte kaxigt för att vara tydlig). fiberrikt bröd och kivkisdryck kanske också innehåller kemikalier eller (jag vet inte vilket bröd och vet inget om innehållet i drycken)?

minimat??? du har nog missförstått totalt. Jag förespråkar inte en fett och kolydratsfri kost utan en kost fri från gifter. Alltså ekologskt och alsidigt hemlagat, inga hel/halvfabrikat, inga kemiska tillsatser. Men fett är bara nyttigt (rätt och ekologiskt såklart) och kolhdrater är livsnödvändiga.
 
Jag tycker visst man kan servera kanel utan socker eller äppelmos utan inblandning av socker om nu det politikerbeslutet tas mot nolltolerans. Vad jag som förälder önskar att det fanns i budgetutrymme för mer frukt, grönsaker och bär. Tyvärr så får en barnportion inte kosta mycket pengar idag och inom barnomsorg och skolmat kan vi snacka om hel och halvfabricerad mat! Det är mig veterligen ingen maträtt som tillagas från grunden. Inget bröd är hembakt, ett tag serverade vår gamla kokerska naturell yoghurt med bär från hennes egna trädgård. Men det fick hon bannor för av dem styrande....Det vore verkligen välkommet med mer kunskap men med början på högre nivå.
Angående vad barnomsorgen ska prioritera så har dem en väldigt tight budget där det inte finns något utrymme för fler prioriteringar än vad som är gjorda. (Eftersom nolltoleransen handlade om barnomsorgen i den kommun som var aktuell).

Det jag tycker var en generalisering var följande mening som jag har kopierat av rakt av: men som sagt jag skrev kemikalier och socker. med gifter menar jag kemikalier som det ju också är i det mesta ungdomar i allmänhet äter i dag. - Det var och anser jag en generalisering. Om nu ungdomarna i allmänhet äter mest gifter och kemikalier så beror det ju på oss vuxna. Det är ju vi som ska vara en god förebild och tillaga god och näringsrik mat. Ha rutiner där man samlas kring matbordet regelbundet kanske? För det är en fara som jag tycker har ökat att alla äter i farten när dem har tid. Alla är så upptagna med sina egna aktiviteter att dem inte hinner samlas som familj och njuta av den goda maten. Allt ska gå fort, helst ska mat inte ta någon tid att tillagas.

Mina Goa Barn sa:
Som sagt, jag tror på en helhet. Jag försvarar verkligen varken Red Bull eller coca-cola. Framgick inte det av min text? Jag tyckte nog inte att jag skrev det med beröm.
Sen funderar jag, socker, räknas det verkligen som ett gift?
Jösses, jag är 40 år, jag har sen barnsben älskat att baka och där har det varit socker i dem flesta bakverk.
Jag upplever det som att det går lite trender i detta med socker. Först var det fettet vi skulle utesluta, nu är det socker.
Jag tycker det har blivit skilland sen jag var liten.
Då köpte mina föräldrar en back dricka till jul, påsk och midsommar typ.
Idag är det mer vanligt att 1,5 litersflaskorna är en standardingrediens hemma hos folk.
Våra beteendeförändringar har också gjort sitt till anser jag!


nej vitt socker är inte giftigt för de flesta (en del tål det ju inte) men det är inte bra för kroppen. en del klarar av mer och andra mindre och några klarar inte av det alls.

när du var liten så var det säkert inte socker i all mat, frukost, lunch som middag som det är för många människor idag.

jen sa:
Mina Goa Barn sa:
Frukt och bär har inte barnomsorgen råd att servera till gröten. Barnen får fruktbitar när det är fruktstunder på dagis och då handlar det om säsongens frukt.
Barnomsorgens budget räcker inte till för att servera övrig frukt eller bär. Innan politikerna beslutade om nolltolerans mot socker blev barnen serverade havregrynsgröt med mjölk, och valfritt socker/kanel eller äppelmos. Äppelmoset innehöll socker, så det uteslöts ju då. Lika med socker/kanelblandningen.
Var ska man då handla sin mat om man inte ska handla den i nämnda affärer? Ska man fiska sin egen firre? Slakta eget kött? Odla till helt eget självhushåll? Jag tror inte att det kommer fungera, alla bor inte så dessutom.
I vår familj försöker vi i så lång utsträckning som möjligt att ALDRIG handla halvfabrikat. Ska vi äta tex fisk så köper vi den fisk som vi ska ha och tillagar därefter den rätt som vi har tänkt oss för kvällen.
Lika med kött och fågel.
Men, ibland så går inte livet som en röd tråd, ibland uppstår oväntade saker av allehanda ting, något akut kanske sker ibland. Då får även vår familj ta till nöden och köpa halv/helfabrikat eller tvinga i oss något äckligt från Donken.
Jag är verkligen ingen vän av Donkens mat, men vi kan inte vara så fyrkantiga att vi inte ibland låter det få vara ok med även sådant.
Jag minns väl för 15 år sen när jag var Backpackers, vi hade varit borta i Malaysia en längre tid och skulle vidare till Singapore, Malaysia på den tiden var inte särskilt turistinfluerat så det fanns ingen västerländsk mat. När vi då kom till Singapore så tyckte tom jag att det var hur gott som helst med ett mål mat från Donken!
Jag tror ändå på helhet och sunt förnuft i det som är och var grundfrågan.
Jag kan säga som slutord att min sambo är mycket hälsomedveten och är duktig på att förmedla till mig vad för produkter man hellre ska köpa istället för någon speciell tex.
ja, det är väl okunskap att tro att äppelmos MÅSTE innehålla socker eller att kanel (!?) måste vara i blandning med socker. Ang att inte ha råd med frukt så är det en prioriteringsfråga.

jag har inte sagt att man inte SKA handla på ica etc utan vi diskuterar ju hurvida mitt uttalande om att de flesta ungdomar får i sig kemikaleier genom det mesta i sin kost är en generaliserng (din åsikt) eller ett konstaterande (min åsikt). Vi diskuterar ju inte din familj utan ungdomar i allmänhet i sverige idag.

anser du fortfarande att det är en generalisering av mig att uttala mig så? kan du isf förklara vilka som äter allt som säljs (som ju innehåller kemikalier till största del)
 
fast det handlar om prioriteringar för det finns förskolor som serverar RIKTIG mat OCH frukt och grönsaker. Likaså skolkök. Personligen så skulle jag aldrig välja en förskola där de inte lagade EGEN och nyttig mat från grunden. Och skola, nej helst inte . Visst finns det alternativ. Annars får man ju aktivt vara med och skapa dessa om man vill ha dem.
man kan ALLTID prioritera annorlunda (jag arbetar själv inom barnomsorgen).

VARFÖR ÄR DET EN GENERALISERING??

nästan allt som säljs av livsmedel i sverige i dag INNEHÅLLER ju kemikalier. vilka äter det då. Och varför är inte mat utan kemikalier lätttilgängligt om nu de festa äter det?
självklart är det de vuxnas ansvar men det ändrar ju inte detta.

det sista håller jag helt med om-det är ju en del av problemet.
 
Reflekterar över:
Det här är nog ett väldigt känsligt ämne för många, det är något som innefattar oss alla. Vi alla får självfallet tro på vad vi vill.
Jag anser ändå att man bör väl försöka hålla en ödmjuk profil och inte tro att ens egen tro är den enda rätta tron.
När jag refererar till jag och min barndom så har det ju med mina egna erfarenheter att göra och inte om att det handlar om just mig som person.
Jag får väl tänka till lite där, så ingen missförstår mig på den saken.
Detta med mat är stort och viktigt, för många är det nog också en ideologifråga huruvida vilken affär man bör handla i och om varan ska vara ekologisk eller ej m.m.
Men, det handlar inte enbart om maten i sig, det handlar om helheten, med rutiner och allt runt omkring också!
Det ena behöver inte förta det andra
 
Mina Goa Barn sa:
Reflekterar över:
Det här är nog ett väldigt känsligt ämne för många, det är något som innefattar oss alla. Vi alla får självfallet tro på vad vi vill.
Jag anser ändå att man bör väl försöka hålla en ödmjuk profil och inte tro att ens egen tro är den enda rätta tron.
När jag refererar till jag och min barndom så har det ju med mina egna erfarenheter att göra och inte om att det handlar om just mig som person.
Jag får väl tänka till lite där, så ingen missförstår mig på den saken.
Detta med mat är stort och viktigt, för många är det nog också en ideologifråga huruvida vilken affär man bör handla i och om varan ska vara ekologisk eller ej m.m.
Men, det handlar inte enbart om maten i sig, det handlar om helheten, med rutiner och allt runt omkring också!
Det ena behöver inte förta det andra
jag menar absolut inte tat inte vara ödmjuk i diskussionen. Tråkigt att du tolkar det så.

jag upprepar mig lite men det är ju för att di inte svarar på tex varför det skulle vara en generalisern mm

jag tror heller inte att min egen tro är den enda rätta. långt ifrån. men en del saker är ju bara tex jorden ÄR inte platt om någon vill diskutera det så låter jag säkert lika upphetsed (för det blir jag) . Jga känner att du väljer bort att svara på en del saker och det göt mig lite frustrerad men det är väl ok. Detta är inte ett kännsligt ämne för mig men ett högst viktigt och intressant.
 
Det finns nog förskolor som serverar god och näringsrik mat, men kanske inte i alla kommuner och kanske det inte är ett stort utbud av dem heller. Den aktuella kommunen i detta fall har den ekoonomin den har. Deras kommunskatt är redan en av dem högre i landet, kommuninnevånarna har röstat fram en majoritet av politiker som har beslutat detta faktum.
Jag bor numera i en grannkommun där det förvisso inte är nolltolerans mot socker, men ett beslut om att inga kommunala skolor får laga egen mat, den får ENBART tas från ett enda företag i vår lilla stad. (jag kan inte skriva namn på företag här m.m.)
Det har ju faktiskt inte enbart med maten i sig att göra utan har också att göra med att alla skolor/barnomsorg inte har godkända kök enligt hälsovårdsmyndigheternas bestämmelser.
jen sa:
fast det handlar om prioriteringar för det finns förskolor som serverar RIKTIG mat OCH frukt och grönsaker. Likaså skolkök. Personligen så skulle jag aldrig välja en förskola där de inte lagade EGEN och nyttig mat från grunden. Och skola, nej helst inte . Visst finns det alternativ. Annars får man ju aktivt vara med och skapa dessa om man vill ha dem.
man kan ALLTID prioritera annorlunda (jag arbetar själv inom barnomsorgen).

VARFÖR ÄR DET EN GENERALISERING?? Jo, när man säger att ungdomar i allmänhet äter mest gifter och kemikalier.

nästan allt som säljs av livsmedel i sverige i dag INNEHÅLLER ju kemikalier. vilka äter det då. Och varför är inte mat utan kemikalier lätttilgängligt om nu de festa äter det? Jag försvarar verkligen inte att mat ska innehålla kemikalier, men det gör det i alltför stor utsträckning och jag tror att det kommer ta en mycket lång tid innan det har arbetats bort bland våra producenter. Jag får ibland en känsla av att många anser det vara ett "lyxproblem" med allt sammanlagt av problem som vårt land idag har.
självklart är det de vuxnas ansvar men det ändrar ju inte detta.

det sista håller jag helt med om-det är ju en del av problemet.
 
jag ska också säga att jag tycker detta är en spännande diskussion, jag sitter här och är intresserad och lite upprymd, enbart possitiva kännslor. Om du eller någon annan läser in något annat och känner att diskussionen är tråkig så är ju det jättesynd.

Jag förstår faktiskt inte heller riktigt vart vi tycker olika (som jag också tycker är både ok och spännande för det är ju därför vi kan föra denna diskussion).

är det hurvida det är bäst att äta nyttig mat eller vad nyttig mat ÄR.
 
Mina Goa Barn sa:
Det finns nog förskolor som serverar god och näringsrik mat, men kanske inte i alla kommuner och kanske det inte är ett stort utbud av dem heller. Den aktuella kommunen i detta fall har den ekoonomin den har. Deras kommunskatt är redan en av dem högre i landet, kommuninnevånarna har röstat fram en majoritet av politiker som har beslutat detta faktum.
Jag bor numera i en grannkommun där det förvisso inte är nolltolerans mot socker, men ett beslut om att inga kommunala skolor får laga egen mat, den får ENBART tas från ett enda företag i vår lilla stad. (jag kan inte skriva namn på företag här m.m.)
Det har ju faktiskt inte enbart med maten i sig att göra utan har också att göra med att alla skolor/barnomsorg inte har godkända kök enligt hälsovårdsmyndigheternas bestämmelser.
jen sa:
fast det handlar om prioriteringar för det finns förskolor som serverar RIKTIG mat OCH frukt och grönsaker. Likaså skolkök. Personligen så skulle jag aldrig välja en förskola där de inte lagade EGEN och nyttig mat från grunden. Och skola, nej helst inte . Visst finns det alternativ. Annars får man ju aktivt vara med och skapa dessa om man vill ha dem.
man kan ALLTID prioritera annorlunda (jag arbetar själv inom barnomsorgen).

VARFÖR ÄR DET EN GENERALISERING?? Jo, när man säger att ungdomar i allmänhet äter mest gifter och kemikalier.

nästan allt som säljs av livsmedel i sverige i dag INNEHÅLLER ju kemikalier. vilka äter det då. Och varför är inte mat utan kemikalier lätttilgängligt om nu de festa äter det? Jag försvarar verkligen inte att mat ska innehålla kemikalier, men det gör det i alltför stor utsträckning och jag tror att det kommer ta en mycket lång tid innan det har arbetats bort bland våra producenter. Jag får ibland en känsla av att många anser det vara ett "lyxproblem" med allt sammanlagt av problem som vårt land idag har.
självklart är det de vuxnas ansvar men det ändrar ju inte detta.

det sista håller jag helt med om-det är ju en del av problemet.


oavsätt hur budgeten ser ut så kan man prioritera olika. Och det ÄR föräldrarna som väljer vart man sätter sitt barn i skola/fsk och vi väljer också om vi skall acceptera eller protestera. det finns mycket att göra om man orkar.
 
Vart i det inlägget har jag skrivit något om just dig? Det har jag ju inte gjort faktiskt, det var som jag skrev en reflektion om detta ämne som många brinner för (och tur är väl det?).
Jag tror att kanske både du och jag har en önskan och vilja om att maten ska vara nyttig, god och hälsorik.
Det är menar jag inte enbart du och jag bara som läser och skriver i det här forumet.
Angående att jag tyckte det var en generalisering så tror jag att jag har svarat på det 1 eller kanske 2 gånger mer utförligt.
Jag tror inte att man med belägg kan påstå att ungdomarna idag äter mest ....
jen sa:
Mina Goa Barn sa:
Reflekterar över:
Det här är nog ett väldigt känsligt ämne för många, det är något som innefattar oss alla. Vi alla får självfallet tro på vad vi vill.
Jag anser ändå att man bör väl försöka hålla en ödmjuk profil och inte tro att ens egen tro är den enda rätta tron.
När jag refererar till jag och min barndom så har det ju med mina egna erfarenheter att göra och inte om att det handlar om just mig som person.
Jag får väl tänka till lite där, så ingen missförstår mig på den saken.
Detta med mat är stort och viktigt, för många är det nog också en ideologifråga huruvida vilken affär man bör handla i och om varan ska vara ekologisk eller ej m.m.
Men, det handlar inte enbart om maten i sig, det handlar om helheten, med rutiner och allt runt omkring också!
Det ena behöver inte förta det andra
jag menar absolut inte tat inte vara ödmjuk i diskussionen. Tråkigt att du tolkar det så.

jag upprepar mig lite men det är ju för att di inte svarar på tex varför det skulle vara en generalisern mm

jag tror heller inte att min egen tro är den enda rätta. långt ifrån. men en del saker är ju bara tex jorden ÄR inte platt om någon vill diskutera det så låter jag säkert lika upphetsed (för det blir jag) . Jga känner att du väljer bort att svara på en del saker och det göt mig lite frustrerad men det är väl ok. Detta är inte ett kännsligt ämne för mig men ett högst viktigt och intressant.
 
jag tog åt mig eftersom det enbart är du och jag som diskuterar här och nu :wink:


jag hittar faktiskt ingen förklaring ang generaliseringen som jag förstår :roll:

jag tror att vi absolut kan diskutera vad svenskarna äter mest av idag.
men om du inte vill så släpper vi det givetvis. Jag förstår om du inte tycker detta är lika intressant diskussion som jag...
 
Påminn mig gärna om vad jag har valt bort att svara på så ska jag försöka göra det! Jag är människa, jag kan ha missat något. Sitter nämligen och studerar psykologi här hemma samtidigt, hur bra det nu är o göra så? :banan: (men det här är ju lite roligare att skriva och prata om liksom)
 
Mina Goa Barn sa:
Ja, rörigt blir det nog. Men vilket menar du är det sista? Vi hinner svara parallallt tror jag. :claphappy:
jen sa:
det blir väldigt rörigt med vem som säger vad i citeringarna.....

kan du ta om det sista?


i ditt inlägg 14:32 så ser det ut som att jag skrivit något om "lyxproblem" blandannat. det måste vara dina ord som blandats när du citerat mig.
 
Mina Goa Barn sa:
Påminn mig gärna om vad jag har valt bort att svara på så ska jag försöka göra det! Jag är människa, jag kan ha missat något. Sitter nämligen och studerar psykologi här hemma samtidigt, hur bra det nu är o göra så? :banan: (men det här är ju lite roligare att skriva och prata om liksom)


ehh, jo :D

jag borde också gå och göra annat. tvätta efter kräksjuk familj tex :roll:
 
jen sa:
Mina Goa Barn sa:
Påminn mig gärna om vad jag har valt bort att svara på så ska jag försöka göra det! Jag är människa, jag kan ha missat något. Sitter nämligen och studerar psykologi här hemma samtidigt, hur bra det nu är o göra så? :banan: (men det här är ju lite roligare att skriva och prata om liksom)


ehh, jo :D

jag borde också gå och göra annat. tvätta efter kräksjuk familj tex :roll:

jag menar självklart inte att vi har kräk på golvet här hemma utan att tvätthögen är ovanligt stor just nu...
 
Det här är ett allmänt forum, hade jag velat säga dig något personligt hade jag PM dig. Nej, vi är inte ensamma i inläggen, finns fler inlägg i denna tråd.
Jag tror inte att jag har skrivit att jag inte vill diskutera?
Jag tycker dessutom det här är ett intressant och viktigt ämne, jag hade aldrig lagt ner tid på det annars.
Ang: generalisera, därför att JAG vet och har erfarenhet av precis tvärtom vad det gäller ungdomar om att dem är mycket hälsomedvetna, mycket mer än vad min generation generellt är för att min generation har så mycket gamla invanda vanor tyvärr. Jag blir ofta informerad av våra ungdomar om mat och livsstil och det ser jag som något väldigt positivt och värdefullt. Att alla ungdomar inte är helt omedvetna. Jag vet inte om jag har förklarat med bättre ord om varför jag reagerade på det jag tyckte var att generalisera.
Jag ber om ursäkt om jag nu gjorde dig lessen eller så, för jag menar verkligen inte med mina inlägg att någon ska ta åt sig. Det är skönt att kunna diskutera om det är något vettigt, mycket därför som jag gillar det här forumet framför FL tex.
jen sa:
jag tog åt mig eftersom det enbart är du och jag som diskuterar här och nu :wink:


jag hittar faktiskt ingen förklaring ang generaliseringen som jag förstår :roll:

jag tror att vi absolut kan diskutera vad svenskarna äter mest av idag.
men om du inte vill så släpper vi det givetvis. Jag förstår om du inte tycker detta är lika intressant diskussion som jag...
 
Det jag skrev om lyxproblem var att jag tror många producenter och politiker tycker det är ett lyxproblem som dem nog ägnar mindre tid till än till andra frågor.
Är nog bara att fråga USAs nya president, han lägger nog inte mycket fokus på just detta problem. (var inte så jätteseriöst skrivet men förstå mig rätt, var enbart en metafor typ).
 
men för att många är mer medvetna nu än förr betyder ju inte att de flesta ungdomar får i sig kemikalier genom det mesta de äter. det ÄR ju kemikalier i nästan allt som sälj i vanliga livsmedelsbutiker och det ÄR ju där de flesta handlar. Är dte då inte att konstatera??
(jag vet jag upprepar mig)

nej, du har inte gjort mig ledsen, som jag skrev så finner jag detta högst intressant och spännande.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp