Skolans skyldighet?

Hej. Vi har sedan flera år vårdnaden om vårt från början placerade barn. Nu börjar liten skolan och skolan har på ngt vis fått för sig att de även ska rapportera info och sånt till de biologiska föräldrarna. De verkar inte alls förstå vad en vårdnadsöverflytt är. De biologiska föräldrarna efterfrågar absolut inte någon info och skulle bli väldigt förvirrade om det börjar dyka upp brev från skolan titt som tätt... Ge mig lite simpla tips på hur jag ska förklara för fröknarna att all info går genom oss som det gjort under alla år på förskolan. Tror inte det skulle skada barnet på ngt vis i detta fall men känns som det finns fall där det faktiskt skulle kunna göra det?! Vad är er erfarenhet om info från skolan både före och efter en VÖF. Har bra kontakt med föräldrarna så de får info om sådant vi anser de behöver känna till ändå och det är de nöjda med. Blir bara nyfiken på vad som är brukligt då vi även har en placering som inte är VÖF än. Blir oxå nyfiken på om skolan ens kan få redan på vilka som är biologiska föräldrar? Vi står ju som vårdnadshavare på folkbokföringen och liten är skriven här sedan spädbarnsåldern. Föräldrarna varit väldigt hemliga i att de ens fått ett barn omhändertaget så undrar var skolan kan få exakta uppgifter ifrån. Vill ju att liten ska få dela den infon själv när hen är redo och vill inte det ska vara ngt som "alla" vet före hen vill vara öppen med det.
 
Vi har aldrig haft några problem vare sig under placering eller vid VÖF. Skolan får inte lämna ut uppgifter till andra än vårdnadshavare och det är ni. Sen att barnet inte är biologiskt har inget med saken att göra. Knepigt att de ifrågasätter det.

Stå på dig och säg till skolan att det är ni som är vårdnadshavare och att all kontakt och information går genom er. Det är lite som när vissa skolor inte tillåter att sambo är med på möten för de är inte vårdnadshavare. Vid en VÖF så har bio inga rättigheter längre på det sättet. Om de inte förstår så likställ det med adoption, "enda" skillnaden är att arvsrätten inte ändras.

Lycka till!
 
Tack för svar! Då var jag inte ute och cyklade! Tyckte det var jättemärkligt de ens kom på tanken att skicka info. Men det gör de alltid enligt dem. Men nu får de lära sig något nytt...
 
Tillbaka
Topp