Sova ihop pga anknytning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är lite brydda. Har fått två knytten på 3 år. Vi har fått order om att vi SKA sova med barnen i vår säng för att knyta an. Barnen har varit i jourhem i ca 2 års tid.
Saken är den att ena knyttet somnar gott hos oss medans den andra vrålar hysteriskt att hen vill sova i sin säng... vrålet pågår bara i 5 min och sen somnar hen av utmattning sittandes i vår säng. Vi lockar med saga o mys men det funkar inte.
Under dagtid däremot då sitter hen fast på oss o vill bli buren o myst med hela tiden.

Vad göra med sömnen? Ska vi fortsätta traggla? Vad vi vet så är barnens problem anknytning och inget trauma. Dom har dock aldrig sovit med föräldrar lr jouris, kan det vara pga det?

Kanske överanalyserar men det är en omvänd känsla att lära någon sova med oss istället för egen säng.
Råd tips o erfarenheter mottas med glädje!

När jag ändå skriver. . Så undrar jag om någon har tips om bra syskonsulky? 2 st 15 kg barn.
 
Hej!
Spontant känns det ju konstigt att "tvinga" ett barn att sova i de vuxnas säng om hen inte vill. Det låter ju som om anknytningen går bra på dagtid. Kanske går det att ha en säng bredvid er säng, eller att en av er sover i barnets rum för att finnas till hands nattetid. Lyssna på din egen känsla tycker jag.
 
Hej!

Jag håller med hjärterum. Finns till hands i barnens rum istället. Ha en madrass på golvet och sov där. På dagtid kan ni ju mysa så mycket det går med att sitta i knäet och sitta nära intill och göra saker tillsammmans. :love:
 
Jag håller med föregående talare! Anknytning är så mycket mer än fysisk närhet. Det är att svara på barnets signaler, vara lyhörd, finnas vid barnets sida när något händer, ha en öppen famn mm. I stort sett att vara en trygg vuxen som barnet kan lita på i alla lägen. Jag tror att anknytningen först och främst sker på dagen, när vi tillfredställer barnets behov.

Personligen hade jag satt in en säng bredvid min i sovrummet, så att man kan sträcka ut en hand om liten blir ledsen under natten. När de ska flytta till eget rum måste det ju kännas tryggare om de gör det båda två samtidigt.

Lycka till!
 
Vi har haft en sådan situation också.
Det känns som om man våldför sig på barnet när man tvingar dom!!!
Vi valde att göra som barnet önskade: stoppa om i egen säng i eget rum, släckt lampa och stängd dörr (fast vi kompromissade med dörren och hade den öppen ca 20 cm tills :angel: somnat).
Dagtid var anknytningen inga problem och :angel: är i dag en trygg anknuten person :razz:
 
Inte tvinga till anknytning ! Då tror jag det kan bli det omvända resultatet ... Fick ett barn på 2 år 8 mån o vi knöt an dagtid på alla de sätt. Nattetid sov barnet själv i spjälsäng för det var barnet van vid från jourhemmet, där hen bott i 18 mån o även på barnhemmet innan dess. Så låt barnen sova där ni ser att de mår bäst !
 
Tack för ert stöd.
Vi tog oss friheten att låta barnen sova i egen säng. Istället för hysteriska vrål så har vi nu två barn som somnade i våra famnar i deras sängar, glada barn som låg på våra armar. På morgonen hämtade vi dom och sen sov dom gott 1,5 tim till i våran säng tätt ihop allihop. Jag ringde soc och dom ansåg att vi gjorde rätt.. gå på magkänsla. Phu... dom har varit väldigt bestämda förut men när dom hörde hur tätt vi var all vaken tid, då insåg dom att vi hade rätt.

Skönt med ert kvitto... nu kanske vi får pigga glada barn. Lyckliga vi!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp