Stödfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter att ha varit familjehem under en del år så blev vi tillfrågade om att akut bli stödfamilj till ett mindre barn med en svår uppväxt p g a sjukdom och missbruk. Allt fick vi såklart inte veta från början men undan för undan har vi fått vetskap om mycket. Det har blivit så att barnet varit mycket mer hos oss än vad som planerat, det står vid behov i beslutet. Det har fungerat bra trots att det är mycket runt barnet. Det vi undrar över är om man inte ska ha regelbunden kontakt med socialsekreteraren när man är stödfamilj liksom man har vid familjehemsplacerade barn? Här har det knappt varit någon kontakt med socialsekreteraren under de dryga halvåret barnet varit hos oss, dessutom är socialsekreteraren svår att få tag på. Nu har vi en hel del erfarenhet men visst skulle det kännas tryggare att ha någon att bolla mot. Är det skillnad på vilka i kommun som tar hand om familjehem respektive stödfamilj?
 
Har precis samma erfarenhet som ni - tyvärr! Vårt kontaktbarn kom som 10-månaders och visade sig ha mycket större problem på hemmaplan än vad vi fick veta. Och precis som i ert fall så fanns det ingen på soc att bolla med. Barnet har varit hos oss i mycket större omfattning än vad som varit meningen, och alltid utan att vi egentligen känt stödet från de som borde hålla kontakten med oss. Vi har nu efter 4 år(!) börjat lära oss ungefär hur barnets familj fungerar och vi kommer mycket bra överens med dem vilket undrlättar i planeringen för barnet. Soc. räknar vi inte med alls. Suck!

Däremot har vi en placering på "heltid" från en annan kommun där kontakten med soc är en stor källa til glädje. Så olika kan det alltså vara!
 
Moster sa:
Har precis samma erfarenhet som ni - tyvärr! Vårt kontaktbarn kom som 10-månaders och visade sig ha mycket större problem på hemmaplan än vad vi fick veta. Och precis som i ert fall så fanns det ingen på soc att bolla med. Barnet har varit hos oss i mycket större omfattning än vad som varit meningen, och alltid utan att vi egentligen känt stödet från de som borde hålla kontakten med oss. Vi har nu efter 4 år(!) börjat lära oss ungefär hur barnets familj fungerar och vi kommer mycket bra överens med dem vilket undrlättar i planeringen för barnet. Soc. räknar vi inte med alls. Suck!

Däremot har vi en placering på "heltid" från en annan kommun där kontakten med soc är en stor källa til glädje. Så olika kan det alltså vara!

Vi är som jag skrev även familjehem o det åt samma kommun, men, men det är som natt o dag när det gäller kontakten med socialsekreterarna.
 
I "vår" kommun är det samma personalgrupp som har hand om både kontakt-,jour-och familjehem. "Vår" handläggare har hand om ett femtontal familjehem och och ett antal kontaktfamiljer. Men det kan säkert vara olika hur det ser ut mellan kommunerna, också beroende på hur stora de är.

Men jag vet att det kan ju ofta vara så att ett uppdrag börjar som kontaktfamiljsuppdrag som sedan övergår till en familjehemsplacering och vice versa så därför kan det ju vara smidigt att familjerna får behålla samma handläggare och ännu bättre om man kan ha samma handläggare om man har flera placeringar.

Hör med någon högre upp hur det är hos er och kanske föreslå ett byte till den andra som ni har som handläggare om det skulle fungera bättre med kontakterna.

Lycka till!
 
Hej Toppen!

Om man är kontaktfamilj åt ett barn som ska vara mera vid behov enligt kontraktet, utgår det betalning som om ni var jour då, per tillfälle? verkar ju inte mer än rimligt tycker jag då ni måste "stå till pass", ha dennes rum i beredskap för den. Utöver det vanliga inplanerade uppdraget.
Eller är jag helt ute o cyklar?.....

Vad tycker du är den stora skillnaden på att vara kontaktfamilg eller familjehm?

Förlåt om jag är frågvis*L

MammaC
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp