Studiebidrag - inget i juli/aug

Hej!

Är det normalt att INTE bli ersatt för juli och augusti när det inte kommer något studiebidrag?
Min placering ska börja gymnasiet till hösten och när jag ställde frågan till soc så fick jag svaret att man ska spara av omkostnadsersättningen. Och det framgår ingenstans. H*n har sökt sommarjobb men inte fått något.

Dessutom är det så att jag går precis runt på omkostn.ersättning som det är med bidraget, klart jag kan dra ner på vissa kostnader/utgifter men känns orättvist mot min placering om h*n inte ska få göra saker som jag och min bio kan göra... eller så får jag ta av mitt arvode (vilket jag redan gör för att åka på semester när h*n följer mer).
 
Hej!
Jag har inte kommit dit ännu men jag hittade precis en broschyr från en kommun på nätet och där stod det att de gjorde en extra utbetalning de månaderna. Så vad det verkar så bestämmer kommunerna själva hur de vill göra. Det är snålt att inte betala ut en extra omkostnad kan jag tycka, man är inte försörjningsskyldig och omkostnaden är redan låg som den är. Man vill självklart att barnet ska få allt som våra andra barn får och ibland får man trolla med knäna.

Jag skickar ett PM till dig!

Hälsningar
Anne
 
Hej!
Min erfarenhet är att det är få kommuner som betalar ut extra omkostnadsersättning över sommaren. Omkostnadsersättningen ska vara uträknad så att den ska täcka planerade utgifter under en längre period så som semester, dator, cykel dyrare sportutrustningar mm. Om du i avtalet har en beräkningsblankett där soc. har skrivit i hur de beräknat omkostnadsersättningen så kan du se hur de räknat. Står det i ditt avtal att de följer SKL:s rekommendationer? I så fall ska ersättningen justeras den 1 januari varje år. I Grundomkostnaden som är 120% av årets prisbasbelopp ( 44 800 kr) ingår 95 % till livsuppehälle och 25% till bostad. Det blir 4 480 kr / månad - barn/studiebidrag. Till det ska man ha ersättning för tilläggskostnader så som jag skrev ovan. Högsta skattefria omkostnadsersättningen är 170% av prisbasbeloppet 6 347 kr - barn/studiebidraget. Man kan få högre omkostnad och då ska man ha ett intyg från kommunen på att man har dyrare levnadsvanor och därmed högre omkostnadsersättning. Det intyget ska man ha kvar hemma och visa upp om skatteverket granskar deklarationen. Förutom detta ska man ha 130 kr extra omk.ers. för den skatt som blir på de 5 000 kronorna som skatteverket behåller när vi gör avdraget för omkostnadsersättningen i deklarationen. Så mitt råd är att kolla i avtalet hur omkostnaden är beräknad och om du inte är nöjd så säg upp AVTALET (inte placeringen) för omförhandling.
 
Tillbaka
Topp