Ta emot barn 2 år 4 mån...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vi har tidigare en plac som vi tog emot som 1 åring, nu har vi fått förfrågan på en pojke 2 år 4 mån…

men min första spontana tanke var :är barnet inte lite "gammalt" för att anknytningen ska gå lätt?


synpunkter, har någon här tagit emot barn i den åldern?
 
Förmågan till anknytning beror helt på ryggsäcken, inte på åldern.
Det kan vara ännu svårare med en spädis som har haft traumatisk start.
Så, åldern har inte med saken att göra, titta istället på historien
 
Tog för 5 år sedan emot ett barn på 2 år o 8 månader. Barnet hade flyttat runt mkt hela livet o aldrig knutit an riktigt till någon. Vi bar o bar o bar o lämnade inte till ngn utanför närmsta familjen på flera månader . Barnet var distanslöst o älskade alla men vårt agerande resulterade i att barnet idag är starkt anknutet till oss. :)
 
Vi har tagit emot både på knappt 2 och drygt två år som inte varit några problem alls, men de har inte haft några tunga ryggsäckar. :idea:
Har också haft en runt året som varit totalt distanslös, gick till vem som helst på dagtid och levde ut sin traumatisering i sömnen, på nätterna. :oops:
Men, ingen placering är ju den andra lik........... :razz:
 
Vi är just nu mitt i ett anknytningsjobb med två st ca 3 åringar. Tunga ryggsäckar, spädbarnstrauma, ingen anknytning och totalt distanslösa. Det är jobbigt, men på bara några veckor har den ena börjat bli blyg (vilket i detta fall är bra), kommer till oss på nätterna när hen vaknar och kan nu släppa både tummen och leka själv. Men det är bärande, tränande och bekräftande hela tiden. Jag ångrar inte en sekund. Men se till at vara två för när man iaf har två som klättrar på en hela dagen så behöver man andas och även barnen behöver två att ty sig till så den inte blir knäckt så snart du kliver in i duschen eller åker till affären.

har även läst en bok som heter "anknytning i förskolan" den tyckte jag gav en bra information om hur man ska tänka o göra kring anknytning till barn i den åldern. Finns säkert andra bra tips från alla klokingar här. :)

Men gör du ett bra grundarbete, då har du och barnen igen det resten av tiden. Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp