Uppmuntra bios till umgänge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är helt ny här, och detta är mitt första inlägg. Har varit familjehem i mindre än ett år till en tonåring, och nu verkar bios inte vilja ha kontakt med tonåringen för att LVU inte avslutades på deras begäran.
Tonåringen trivs hos oss, men vill såklart ha kontakt med mamma och pappa. Bios ringer inte på bestämda telefontider, vägrar planerade umgänge för att dom måste vara övervakade, bios hatar oss och vägrar nu ta samtal från tonåringen.

Hoppas jag varit tillräckligt ospecifik. Hör vi av oss till bios så hotar dom ringa polis.

Vad säger man till tonåring? Bortsett från att "mamma och pappa är lite ledsna just nu, det är jobbigt för dom nu, men vi hoppas dom ringer snart"

Tacksam för alla tips. Vi vill bara att ALLA ska må så bra som möjligt.... :?
 
Jag tror på ärlighet, även om man ibland får vara försiktig.
Det här är en så stor sak så den skulle jag ta hjälp av soc med att förklara.
Tonåringar förstår ju så pass mycket att det går att förklara "med silkesvantar".
Inte skuldbelägga varken bio, tonåring eller er.
 
Ärlighet... som Honey skrev.

:angel: blir snarare miserabla för och om familjehemmet kör stilen "att de e små barn :x och inte förstår"... känner sig svikna pga i missriktad välvilja vilja skona deras känslor.

Inland kan en inspelning där de själva får höra :twomad: spott och spä som tex bio väller över famhemmet vara i :angel: öron helt ok att få höra.. för, har de bott eller umgåtts med sina bio så att de känner dem kan de oftast höra och förstå betydligt mer för de har hört liknande tonfall och attityd. (sagt av en nyss fylld 14åring som oxå tala om att 7åringar fattar mer än vuxna).

:angel :smirk: :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp