6månaders på ingång

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, vi har fått en förfrågan om att ta emot en 6-månaders liten. Hen är placerad i jourhem för närvarande. Har ni några erfarenheter, råd, tankar kring hur inskolning för en så liten kan gå till?
 
Hej!
Jag kan tänka mig att det ser väldigt olika ut. Med en bra planering och att det får ta lite tid så blir övergången lite lättare för barnet. Att ni är mycket i jourhemmet så barnet lär känna er och att ni göra alla rutiner med barnet i den miljö som den är trygg i, innan jourhemmet tillsammans med barnet vistas hos er och vart efter lämnar över mer och mer till er. Men jag vet också att det kan gå på några dagar... inte alltid så bra men ibland finns inga andra alternativ.

Vi satt mycket på golvet, var närvarande utan att ta plats och lät barnet komma till oss när hen var redo. Bekräftade barnet och gav uppmärksamhet. Försiktigt till en början tills barnet kände sig lite tryggare med att vi fanns där. Nu är barnet litet och då är det ännu viktigare att lyssna och titta efter vilka signaler barnet ger eftersom barnet inte kan berätta.

Hoppas det blir en bra inskolning :).

Anne
 
Vi har lämnat över 6 mån och 11 mån till familjehem från oss som jour.
Den minste skulle bara några gator bort så där tog vi God tid på oss och vistades i deras hem.
Jag backade mer och mer för varje dag, fanns där men längre och längre "bak".
Fanns där första gången hen sov, både somnade och vaknade, men bakom,
Sedan blev det fler och fler timmar på egen hand.....
11 mån var drygt 30 mil bort.
Då åkte jag och liten dit och skolade in efter samma princip men på en vecka.
Vi vet att det gått bra så här två år senare
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp