Bio vägrar medicinering?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Barnet fick diagnos kraftig ADHD och vi fick i maj ta ställning till medicinering, som skulle påbörjas i oktober. (Barnet ska fortsätta utredning inom AST)
Meddelade soc i maj med förfrågan ang information till biosar.
De skulle ta upp det med mamman, då vi inte faller i god jord hos henne.
Biopappan gick med på medicinering.
Biomamman vägrar - dock tog soc inte upp frågan förrän i början av november med hänvisning till att biomamman uteblivit från möten osv...
Skolan trycker på om påbörjat sv medicinering - de har gjort och gör fantastiska insatser för Barnet. ❤️Läraren har haft möte med soc och mamman utan resultat.
BuP har haft möte med mamman och deras uppfattning var att biomamman visst var något tvekande men utifrån barnets bästa fick jag medicin utskrivet och skulle påbörja medicineringen för 6 veckor sedan. ....Såklart har jag inte gjort det då soc uppfattning är att biomamman vägrar och hon har starkt stöd i föräldrabalken (japp, hon överklagar ALLT som går att överklaga)
Barnet är LVU:at.
Har verkligen inte barnet några rättigheter att få sin medicin och slippa krascha, hamna i dessa konflikter ständigt och jämt...?
Barnet själv uttrycker att hen vill prova medicinen för det är så rörigt i hjärnan.
Vad kan jag göra?!

Frustrerad
 
Hej!
Här har tyvärr barnet hamnat väldigt i kläm :(. Barnet har rätt att få den vård som barnet behöver, i detta fall medicinering för att kunna fungera bättre. OM BUP anser att barnet behöver medicin, de har ändå kunskapen, så är det i mitt tycke att förvägra barnet en fungerande vardag. Har själv barn med ADHD och på ena barnet skulle det aldrig fungera utan. Då barnet är LVU:at så kan soc gå in och säga okej till medicinering om bio tvekar. Jag skulle ta det högre upp på socialkontoret. Jag skulle trycka på att BUP anser att detta är för barnets bästa och att du nu påbörjar medicineringen för att barnets skull, särskilt eftersom barnet även vill det. Och även trycka på att barnet har rätt till ett fungerande liv.

Medicinering är en viktig diskussion som man behöver ha men det är också viktigt att se till individen. Alla behöver inte medicin, men när vardagen påverkas så pass att den inte fungerar, då kan man prova medicin för att se om det gör någon skillnad. Sen finns det många olika preparat så man får vara beredd på att det kanske inte fungerar till en början. Biverkningarna är inte så rolig läsning men ofta överväger det nyttan, då de ska vara övergående (de flesta) och är de inte det så får man prova en annan medicin. Det är även täta uppföljningar till en början.

Om du inte får gehör från soc så kan du vända dig till IVO och prata med dem. Som familjehem har man tyvärr inga rättigheter men man kan alltid ringa och rådfråga.

Lycka till!

Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp