Sökresultat

  1. L

    Utrustningsbidrag när ungdomen ska flytta hemifrån

    Brukar de få någon generell summa? Eller brukar man få komma in med kvitton? Om man ska lämna in kvitton är det tvunget att det köps nya saker och det vi bidrar med i form av begagnat och udda syns ju inte. Vad jag tänker är att en ungdom kanske nöjer sig med udda begagnat för att istället köpa...
  2. L

    Hur har era uppdrag avslutats?

    Hej! När ert uppdrag avslutats av soc, hur görs det då? Har ni träffats och gjort ett gott avslut där ni alla tittat på vad som varit bra och vad som kunnat gjorts, från alla parter, annorlunda? Någon form av summering? Själva har vi bara fått en bit kollegiepapper där det stod hur mycket pengar...
  3. L

    Vårdnadsöverflyttning

    Hej! Vi har en ensamkommande afghansk kille som familjehemsplacerades hos oss april-16. Vi har knutit an till varandra och har genomgått all tänkbar ångest och stress under två års väntan på asyl. Vi skulle vilja få till stånd en vårdnadsöverflyttning av många skäl, ett är att han då kan lägga...
  4. L

    Vårdnadsöverflyttning

    Hej! Vi har en ensamkommande afghansk kille som familjehemsplacerades hos oss april-16. Vi har knutit an till varandra och har genomgått all tänkbar ångest och stress under två års väntan på asyl. Vi skulle vilja få till stånd en vårdnadsöverflyttning av många skäl, ett är att han då kan lägga...
  5. L

    Handelsbolag- enskild firma

    Hej! Vi har två familjehems-placerade hos oss som mamman i familjen får all arvode för. Skulle det vara bättre att ha handelsbolag/enskild firma för oss?
  6. L

    Vilka summor får familjehem av företag?

    Hej! Min ensamkommande har ensamkommande kompisar som får 3000 kr i fickpengar varje månad av sina familjehem. Jag undrar vad de tror ungdomarna lär sig då? Ekonomi? Eller bara att klagar man så får man det man vill ha? Vilken bild av Sverige ger detta? Ungdomarna som berättar, förstår ju inte...
  7. L

    Två placerade kära

    Vi har två placerade 14-åringar som just blivit kära i varandra. Ingen av dem är på något sätt brådmogen utan de är båda försiktigt förälskade. De betyder mycket för varandra och det kan givetvis både förväxlas till förälskelse. Han är nog den som är mest förälskad och som berättat för mig...
  8. L

    130 kr - beslut?

    Vi är kontaktfamilj men har aldrig fått dessa 130 kronor som kompensation. Är det något vi borde fått automatiskt av kommunen dvs. finns det något beslut om detta generellt?
  9. L

    Kontaktfamilj 1 kväll-natt i veckan

    Arvode och omkostnad verkar beräknas dygnsvis. Vad innebär det när man har ett barn från ca kl 16.00 till morgonen dagen efter? Detta under en veckodag? Hoppas på svar!
  10. L

    De 5000 kr man får skatta för...

    Vi var tidigare familjehem och fick då 130 kr i månaden för att täcka upp de nya skatteregler som kom då. Nu är vi kontaktfamilj en helg i månaden för ett syskongäng. Från denna kommun verkar vi inte få någon kompensation för skatten upp till 5000 kr. Hur görs det i andra kommuner för...
  11. L

    Byta bostad

    Är det någon familj här som någon gång bytt bostad vid semestrar? Jag vet att det ska finnas någon/några organisationer som håller på med sådana här byten utomlands. Är själv intresserad av detta men inser att där vi bor vill nog ingen tillbringa semestern på sommaren...
  12. L

    Arbete för organisation

    Om man arbetar via en organisation har jag förstått det som så att man då får ett arvode som täcker ungefär det lönebortfall man har då man stannar hemma och är tjänstledig från ordinarie jobb. Därutöver får man inget arvode. Det betyder med andra ord att det här med att vara familjehem blir ett...
  13. L

    Längtan...väntan

    Läser alla annonser där man söker familjehem och känner avund mot er som bor i närheten av större ställen/Stockholm. Där verkar efterfrågan stor. Förr i tiden kom det många fosterbarn norrut, ja, innan man förstod hur viktigt umgänget med biosar var. Nu är det närhet som gäller och här där jag...
  14. L

    Hemma med barnet-lönebortfall

    Om soc anser att en förälder bör vara hemma med barnet, får man då samma lön från soc som lönebortfallet? Dvs om jag har en inkomst på 30 000 kr så är det det faktiska inkomstbortfall jag får eller får jag en lön som är baserat på vad en inom vården får?
  15. L

    Brizad eller Attendo?

    Vi har funderingar på att kontakta någon av dessa organisationer. Tar dessa samma sorts uppdrag? Hur svåra och vilken hjälp får man? Vi har tidigare haft uppdrag direkt via kommun men har blivit så illa behandlade att vi nästan gett upp tanken på fler barn. Kommunen gav oss inte den...
  16. L

    Vid abrupt avslut

    När ett uppdrag ska avslutas. Hur gör kommunerna då? Tar de något ansvar för familjehemmet och hur de mår efteråt? En vän till oss fick avbryta ett uppdrag med ett syskonpar som bott i familjehemmet sedan de var några månader. Soc tog beslutet då de ansåg att familjen inte mäktade med (märk att...
  17. L

    överkörd

    Hur mycket bestämmer ert soc om vad barnet ska ha i er familj? Vår placering är under LVU och vårt soc bestämmer saker som vi upplever hör till familjebeslut i och med att det är vi som ska arbeta efter den genomförandeplan som vi har för vårt barn. Många gånger blir det, som vi ser det...
  18. L

    Vad anses som mycket umgänge?

    Jag har läst rätt lite på forumet om graden av umgänge. Hur mycket umgänge har era barn med sina biosar? T.ex en åttaåring - vad är lagom för att barnet ska komma in i familjehemmet och samtidigt ha en "bra" relation med bios? I början då barnet kommit...Hur snabbt sätter umgängena igång och...
  19. L

    Syskon

    Är det skillnad i arvode då ett familjehem tar emot en hel syskonskara dvs. fler en ett barn, samtidigt?
  20. L

    soc jobbigare än barnen

    Under de år vi varit familjehem har vi fått sträva mycket själva. Liten handledning, få soc möten, knappt något gehör för det vi upplever med barnet. Vi pratar för döva öron... Plötsligt...Det vi har sagt i flera år kan vi helt plötsligt höra att vår soctant berättar för oss som "sin upptäckt"...
Tillbaka
Topp