Sökresultat

  1. H

    Vad händer??

    Alltså märker en väldigt oroande utveckling som jag väljer kalla arvodes dumpning, resultat blir ju lager förvaring av barn. Har nu vänligen men bestämt tackat nej till flertalet och avvaktar lite men ser mig om efter ett fast jobb snart... Blir erbjuden arvoden som vi hade för 9 år sedan för...
  2. H

    jour via organisation

    kan ni rekommendera några bra organisationer sen undrar jag vad ett normalt arvode ligger på. Hade en hemma som motiverade 500 kr dygn med att vi inte behövde vara hemma heltid någon av oss. Låter helt galet hur man kan få det att fungera skulle inte ens lämna en tonåring ensam som kommit med...
  3. H

    Trött på att försvara mig...

    Fått lite väl många gliringar att vi är dyra känns som om jag hela tiden behöver försvara o förklara. Vi är kraftigt förstärkt jour och då pratar vi änglar som oftast går att ha en och en inte flera placeringar därtill eller ja har genom åren också fått höra att vi minsann bör ha fler för att få...
  4. H

    organisationer

    Har en tid funderat på vart man eg kan få hjälp eller för den delen anmäla organisationer när dom gör fel. Vet att dom inte står under någon tillsyn men när man får reda på hur illa en organisation sköter sig vill man ju kunna göra något. Har pratat med en del familjehem nya oerfarna dessutom...
  5. H

    finns det någon uträkning...

    på summor i omkostnaden för olika poster som kläder,mat,nöjen osv?? Likt listor man kan hitta på konsumentverket Tycker det är svårt att hävda att omkostnaden inte räcker då skl tydligen inte går efter konsumentverkets uträkningar
  6. H

    Ensamkommande med KRAV

    Börjar nu bli rätt uppgiven och känner att vi vänder ut och in på oss själva men inget duger det ska hela tiden has MER. Vill fråga er andra hur resonerar ni kring vissa frågor för att bara få lite input och kanske stärkas i att säga NEJ utan att må skit när jag väl gör det vilket är väldigt...
  7. H

    Kläd kostnad

    Har ensamkommande och just nu är det hög belastning varför säkert det tar tid med allt. Vet att vissa kan få klädbidrag från migrations verket men det tar ju tid då det är god mans sak o söka o någon sådan har inte dykt upp ännu fast plac har varit här i snart 4 veckor (den första) Har köpt det...
  8. H

    Intressant läsning

    Tips på en kul blogg som skrivs av flera familjehem http://nouw.com/familjehemsbloggen
  9. H

    Tonåringar och regler....

    Har kört fast lite i argumenten har en nästan 15 åring som bara inte fattar varför man vill att denne ska vara inne 23 på helgerna. Alla andra får ,du litar inte på mig osv.... Finns ju inget jag säger som får ungen att fatta. Hur gör ni lite kul och jämföra jag går ju inte på den där alla...
  10. H

    Extra omk vid gluten allergi

    Undrar hur mycket extra man ska begära i omkostnad då placering har gluten allergi. Den maten är ju inte den billigaste .
  11. H

    Hets ätning??

    Självklart är detta ett problem som uppstått av bristande omsorg där det inte funnits mat alt inte funnits på regelbundna tider men vi har en nio åring som äter överdrivet mycke o då menar jag MASSOR Idag har jag listat följande Frukost: En macka o ett glas mjölk Mellis med till skola; Macka o...
  12. H

    Vill dela något positivt....

    Var hos en barnpsykolog förra veckan o denne sa något till mig när vi diskuterade vad som skulle bli bäst för vår :angel: Efter att han suttit mkt o gett olika förslag o hela tiden sa : men vad tycker du vore bäst? så sa jag: Men det är ju du som är psykologen jag är bara mamma. Då säger han...
  13. H

    Vad kan en 15 åring få bestämma??

    Även om en utredning skulle visa på att den unge kan flytta hem det bedöms att skälen som tonåringen uppger inte är tillräckliga för fortsatt placering o den unge vägrar flytta hem igen kan man fortsätta placering ändå?? Vi pratar som rubiken löd om en 15 åring.
  14. H

    Vad bör jag tänka på?

    Inväntar en jour tonåring från kommun som jag aldrig haft o göra med anmälde vårt intresse för ett halvår sedan. Detta är vår hemkommun men jourisen kommer o få åka buss ca 1 timme till sin skola. Det bara snurrar i huvudet vad bör jag tänka på nu att göra klart med dom INNAN dom går härifrån...
  15. H

    jag som trodde det VAR lag...

    Snubbla över denna nyhets sändning och blir mörkrädd. Jag trodde det verkligen var lag på att man ska lämmna in utdrag från polis registret när man är fam hem men så var inte fallet jisses vilken miss dom har gjort. Att jobba som barnskötare kräver det,personlig assistent kräver det vet inte om...
  16. H

    vad händer när tonåring rymmer??

    Undrar lite om det nu är lvu tonåring hotar med att rymma hela tiden om jag nu ringer polisen o anmäler vid en rymning kör dom tillbaka denne till oss eller låt säga om den nu ställer till det för sig snor/vandaliserar el dyl, alt anmäler oss som oxå hotas med i tid o otid blir det tillfällig...
  17. H

    ??????

    Har nu stött på ett fenomen som jag undrar om ni familje hem går på eller måste man säga ifrån o kräva mer är det någon summa dom drar till med o så får den svage bara gilla läget. Flera organisationer går ut med att man får arvode för att en ska vara hemma heltid men med ett arvode på runt...
  18. H

    Arg o frustrerad

    Vem vänder man sig till när man inte anser sig få rätt ersättning??Vad är rätt ersättning?? Pratar inte om skl o riktlinjer ett rakt ärligt svar som jag vet är ett känsligt ämne. finns så j..a mkt jag skulle vilja skriva av mig om prata med någon om men vill för allt i världen inte gå in på...
  19. H

    denna väntan....

    Väntar besked om ev placering kommunen ifråga skulle höra av sig i början på veckan hm onsdag idag.Det är ketchup effekt här o sa till dom att risk finns att vi tar in någon annan o då kanske dom inte tycker det är ok för vi har för många placerade eller något, men vi måste leva vidare och kan...
  20. H

    Behöver lite tips o råd

    Är på G att ta emot ett barn i små skole ålder. Har sedan ett års ålder blivit bollad mellan två familjer o nu blir vi en tredje klar uppväxt placering. Är utåt agerande krävande adhd i den svårare graden inget som skrämmer oss då vi är vana att hantera sådant. Vår oro är mer att detta barn är...
Tillbaka
Topp