Överaktiv-ADHD???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej, våran fosterson,snart 17mån har jag börjat undra om han kanske har ADHD och inte bara är överaktiv.

Överaktiv, springer runt hela tiden, klättrar, slänger saker i golvet osv
totalt orädd, förstår inte att han ska vara rädd
humörsvängningar, kraftiga utbrott vid mindre incident
sömnsvårigheter
sjävdestruktiv, han kan sätta sig på golvet och slå huvudet i golvet
helvild

Han är inte gammal, men att vara ett aktivt barn till att vara överaktiv, det är skillnad.
Vad tror ni, hur går jag vidare med detta?
Han har precis börjat dagis, är det bra för honom eller ska han gå färre timmar där?
Jag behöver hjälp och tips. tack.
/Marie :?
 
Mitt råd - BVC-psykolog!!!
Där kan du få hjälp! Det fick vi och senare en remiss till BUP.

ADHD-barn behöver RUTINER redan från de är små.
Alltid upp vid samma tid, alltid mat vid samma tid, alltid vila vid samma tid etc. Korta uppmaningar - inga längre förhållningar.
Läs gärna boken om Explosiva barn av Ross W Green (har jag för mig han heter iaf).

Inte lätt när en 17-mån redan visar ett så tydligt tecken...men ta hjälp av BVC-psykologen, det är mitt bästa tips!
 
Ja precis, sök hjälp via BVC!
Och ge inte upp om de anser att barnet "är för litet", för jag tror nog att man kan börja så fort tendenserna dyker upp, både för barnet och resten av familjens skull!

Kramar om och önskar lycka till!
 
Tack för era svar.
Stämmer symtomen för ADHD eller kan det vara något annat? Han är jättegullig och kan vara jättelugn vissa stunder, han kan sitta helt paralyserad och titta på tecknat på TV, men sen är det full rulle igen. Det är så svårt att bedöma när han är så liten. Han sitter inte gärna och gosar i knät, det är en väldigt kort tag isåfall, däremot är han väldigt kramig,sen springer han vidare.
Jag har bett dagispersonalen att studera honom lite extra, för där kallas han Duracellkaninen, och han har börjat visa humör där när han inte får som han vill.
Antingen är det ADHD eller kan det vara reaktion på dagis, jag vet inte.
Jag tar gärna in alla åsikter innan jag ska ta telefonen och ringa Soc. som självklart måste informeras innan jag går vidare med BVC osv.
/M
 
Jag håller helt med Jajja!! Acceptera inte att de säger att han är för liten! BVC-psykologen är EXPERT på riktigt små barn och lämnar dem från sig vid senast 6-års ålder (antingen till BUP eller skolans psykolog).

När vi inte vet bakgrunden till er gosse (och ska helst inte få det heller på detta öppna forum) är det lite svårare att gissa till om det är ADHD eller annat i hans bagage. Själv anser jag ju att barn inte har på dagis att göra när de är så små och definitivt inte våra lånebarn som har svårt med anknytning med mera.

Att han har svårt att sitta stilla hos er är en punkt som jag känner extra mkt för. Det låter inte som om han har så stor anknytning! Kämpa med det! Gärna då framför den tecknade filmen när han ändå är "lugn". Då lär han sig sitta hos er, hör era hjärtljud och andningar och lär sig att det är en lugn plats i ert knä. Min make låg ofta i soffan med gossen på magen och tittade på film/disneytime. De knöt band och fick en tid att prata om dagens händelser. Nu säger ngn att er gosse är för liten NEJ! Det måste börjas i tid... Den vana ni nu lägger kommer ni ha STOR nytta av senare OM han nu har ADHD.

Visst kan det vara reaktioner på dagis men det låter lite konstigt om de kallar honom Duracellkaninen ;) Att visa humör är inget konstigt, det gör de flesta barn som varit ensamma och som helt plötsligt måste dela med sig till andra. Vår gosse fick ha en personal i samma rum som han hela tiden för att stoppa i tid när han fick utbrott. Han började dagis när han strax skulle fylla tre år. (Han hade nog också gått under namnet Duracell om han börjat tidigare...)

1 - ring BVC och förhör dig om när du kan få komma till deras psykolog
2 - när du fått reda på att du får tid där ringer du soc och berättar. BVC-psykologen är till för ALLA, inte bara våra lånebarn...
3 - era mysstunder ska INTE vara sovstunder. Han ska hållas vaken och inse myset och lugnet. Många ADHD-barn springer ju för att inte somna om de sitter stilla...andra för att de helt enkelt har för mkt energi...
4 - Läs boken om Explosiva barn! Lägger ni grunden NU finns det stort hopp för hans framtid!

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp