ADHD och fiskolja.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har hört att fiskolja är bra för barn med ADHD. Fick i hölsobutiken rådet att köpa eye Q. Är det någon som vet hur lång tid det tar för kroppen att ta till sig fiskoljan och en förändring börjar att ske? Samt när man slutar med den hur lång tid tar det innan man är tillbaks till "ruta ett" igen?

Ni som använder fiskolja, vilken sort har ni till era barn?
 
Hej!

Jag har använt Efalex som jag tyckte gav mycket bra effekt på två barn främst på humöret/impulsiviteten och även när det gällde bättre koncentration/fokusering och uthållighet.

Det ena barnet var bara ca 6 år när jag gav Efalex. Jag började med Efamol först som Duvner hänvisar till se nedan, men Hälsokosten rådde mig att köpa Efalex istället som även innehåller de andra komponenterna som Duvner hänvisar till att kombinera med. Här var det mest överaktivitet och impulsivitet som tärde på omgivningen och gav den lille problem.

Jag sa bara att det var vitaminer som var nyttiga för kroppen så vi sa aldrig det egentliga syftet med intaget. Det mindre barnet kunde det ju inte fått placeboeffekt på iallafall. Däremot upplevdes kapslarna som svåra att svälja så jag smorde in innehållet i arm-/knäveck till en början. Jag fortsatte att ge i flera år och provade med uppehåll under lov för se om det blev någon förändring. Vilket det blev....så jag fortsatte.

Det äldre barnet upplevde själv att det hade jobbigt med koncentrationen och var väldigt lättstört, speciellt i skolan men även här var impulsiviteten/humöret ett bekymmer både för ungdomen och omgivningen.

Inget av barnen var utredda men många undrade om det inte lutade åt bokstavshållet för båda barnen.

Sök efter Efalex på nätet så hittar du mycket svar! Då hittar du även om Eye Q i samma svep.

Jag rekommenderar också Tore Duvners bok "ADHD Impulsivitet, Överaktivitet, Koncentrationssvårigheter" där han även skriver om GLA som möjlig behandling.

Lycka till!
 
fiskleverolja

har använts i alla tider. Kanske var det därför det inte var så valigt med diagnoser på 40-50 talet. Dagens barn får ju nästan inte ens i sig fisk , och då än mindre de fetter som är bra för hjärnan. Vår dotter fick eye Q i mitten av 90-talet. Hon har dyslexi och hon upplevde en klar förbättring. Ännu i dag som vuxen äter hon det i perioder. Hon förklarar det med att hon blir klarare i huvudet.
Har hört att det kan ta upp till tre månader innan man får full effekt, och att det är många som förbättras avsevärt. Inte så kontroversiellt som Ritalina och concertabehandling.
Vet inte hur länge det tar innan den slutar verka efter att man slutat. eyeQ är en sort som jag vet många använder och är nöjd med.
 
Om man tycker att ett mycket litet barn är överenergiskt, ilsket och sover väldigt lite (känslan av adhd finns i våra tankar)..kan då tex ad-droppar ha liknande effekt som fiskleveroljan?
Detta barn (under året) har inte fått ad-droppar alls vad vi vet..och när jag läste det ni skrivit så tänkte jag om det kan finnas samband?!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp