ADHD

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ganska nyligen fått en placering med Adhd, och vet alldeles för lite om det, jag har läst på nätet och beställt broschyrer, men jätte synd att det skrivs så lite om det på denna tråd, det måste ju finnas massor med placeringar som just har denna diagnos, känner sig lite maktlös i vissa lägen hur gör jag...när h-n inte lyssnar eller bara tuggar på om sitt, avbryter mitt i meningen när man pratar, det man kan bli riktigt trött på är att h-n hörs hela tiden från tidig morgon till sängdax..i bland kan man längta till sängdax...finns det någon som har liknande besvär..skönt att bara få skriva av sig lite.
 
Hej!
Vi har 2 placerade med ADHD. Vi har fått gå en utbildning som heter strategi genom bup, en jätte bra utbildning. Du kan väl pm;a mig så kan vi snackas vid lite mer.

Mvh Fi
 
Lilla Ja sa:
Hej!

Vi har oxå en placering med adhd, vi fick gå en kurs genom habiliteringen. Det finns en del att lära.

/Lilla ja

Något hände när jag skulle ändra så jag gör ett nytt försök.


Tjatet känner vi med av men :angel: :n är utvecklingsstörd tror att det oxå hjälper till att :angel: :n är tjatig. Något som lugnar lite är veckoschemat över hur dagarna ska se ut med bilder. Vi kan inte berätta om saker som ska hända för tidigt för då blir vi söndertjatade om det. Vi har väldigt "fyrkantiga" rutiner. Vi har märkt att det är bra att hålla rutiner och att göra veckoschemat även på ledigahet som semester m fl. Det är så vi gör och det funkar :angel: :n har lugnat sig enormt sen kom, även om det fortfarande är "öron godis" när h`är på avlastning.

/Lilla ja
 
Hello....tack för svaren...det känns alltid lite bättre att få höra andra som har liknande bekymmer.
Är det vanligt att dom flesta med adhd har medicin för det?? eller är de bara dom som har det allra värst? min placering har medicin, stratera och equasym. Det är nog räddningen för många att det finns och självklart även för barnen, det märks väldigt tydligt när medicinen börjar gå ur kroppen, är de vanligt att dom grimaserar med ansiktet??? h-n är inte alls medveten om det själv, men om man
tittar utifrån skulle man kunna tro att h-n nästan har någon slags utvecklingstörning när h-n håller på så där, tänkte om det kunde vara biverkningar på medicinen eller om det är något annat.
 
Jag rekommenderar att läsa bipacksedeln till medicinerna. Stratteran har riktigt otäcka biverkningar. Peppar peppar så har våra "bara" haft ont i magen och aptitlöshet som var övergående. Dock så fungerar inte stratteran längre utan vi behöver byta medicin till båda två.

Jag tycker att man ska sätta in medicinering när fyrkantighet och förutsägbarhet inte längre fungerar, när barnet och familjen tar "skada" av det. Tyvärr så är det väl så att utredning och medicinering ofta görs in när man redan är nere på botten och det tar då längre tid att komma igen. Första barnet fick medicin för 10 månader sedan och andra för 2 månader sedan. Idag känner jag mig starkare än någonsin och då har vi ändå haft barnen hemma under stora delar av sommaren, vilket vi absolut inte orkade förra året då vi fick dispans att ha dem på dagis/fritids fast vi var lediga. Så utan medicin skulle vi fortfarande vara trötta och inte ha ork med dessa två vildbasar :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp