betalar soc en dator ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vi har frågat var soc handläggare om dom kan tänka sig att betala en dator eller en ipad till "vårt" barn då hon är i den åldern när dom börjar och vela ha en och behöver en, samt att hon behöver en för att kunna skypa med syskon osv.
men de lät på dom som att nä sånt betalar inte vi.

nån som vet generellt vad det är som gäller ?
 
Jo det har vi fått från alla kommuner senaste åren.
Utan problem t.o.m
Säg att xx behöver den för att kunna följa med i skolarbetet.
 
okej men då skall ja göra det! tack för svar.
tycker det är konstigt att det blev nej direkt.
och det enda vi fick när XX kom till oss var att jag fick handla kläder det nödvändigaste, kostade 1800:- totalt och då fick jag köpa från röda korset och myrorna.
för och kunna köpa allt.
för de behövdes ja men skal jacka, skalbyxor, gummistövlar och sen ja allt en 10 åring behöver.
men dom sa till oss bara det nödvändigaste. så vi fick ju verkligen satsa själva.
inga sängkläder eller nå till rummet har vi fått.
sen till slut sa jag att jag tycker att dom faktiskt ska betala. så då köpte vi en sång från blocket och en madrass(begad) för 1000.
så jag tycker det varit väldigt snålt.
 
Oj så snålt, när jag har lämnat mina jourisar till familjehem så VET jag att dom fått ordentliga summor att handla för, säng, madrass, garderob, skrivbord mattor lampor kläder, dator Cykel o.s.v har absolut inte varit något snack från kommunen jag jobbar mest med :claphappy:
Du kan ju alltid påpeka att placerade barn SKA ha samma standard som biologiska barn (står i socialtjänstlagen) så har du egna telningar som har dator, cykel o.s.v så ska även placeringen ha det, självklart kan man tycka :banan:
 
ja men precis det tycker man ju!
men ska försöka ta det med dom vid tillfälle.
känns som att allt suttit fast lite.
och så när det är vår första placering så vet man ju inte vad man kan begära och vad man har rätt till.
för givetvis så betalar ju dom så lite som möjligt verkar det som.

men sen en till fråga bara, ja menar allt sånt här som vinter kläder och när det byter säsong, de är sånt som vi ska betala och det skall täckas utav det vi får varje månad i hyra och mat ? för sen arvodet, det är väll den tid man lägger ner och beroende på hur krävande det är ?

tack så mycket för dina svar.
 
Den skattefria omkostnadsdelen ska täcka för (men räcker sällan) barnets omkostnader som mat, el, kläder, aktiviteter mm.
Det beskattningsbara arvodet är din lön för arbetet du lägger ner.
 
Hur mycket har du i omkostnad?
Man brukar säga att när barnet kommer så ska dom vara utrustade med kläder för årstiden, om inte så köper man det och soss betalar. Vartefter årstider växlar så ska omkostnaden räcka till kläder, därför ska man ALLTID ha minst LÄGSTA SKL´s rekomendationer, för annars går man back...*veta* Kolla på konsumentverkets sida hur mycket ett barn kostar i hyra, el, mat hushållskostnader, mat, kläder, hälsa hygien, hobbyn så ser man direkt att får man inte högsta så går man back ordentligt.... så lägg fram skriftligt för soss.
Lycka till.
 
får lägsta i omkostnad.
3890 tror jag.
har fått lägsta i arvode också, fast xx har både inkontinens, bokstavskombination och anknytnings störning, samt medicin behandling mot adhd. men nu from denna månad så ökade dom lägsta arvodet med 2 tusen till.

För sånt som man i vanliga fall inte köper så ofta får ju vi köpa väldigt ofta.
ja menar vi får ju tvätta och tvätta.
så det är som lite svårt att veta vad man kan kräva och så.
för det tar otroligt mycket tid och speciellt tid från dom egna barnen som båda är yngre.
då allt fokuseras kring xx och hens problematik.
 
En extra tvätt o tumling per dag kostar MINST 30:- extra per dag och då är inte slitage på maskinerna inräknat...... Läkemedel ska gå utöver, samma som t.e.x glasögon och barnomsorg.
 
okej men då ska jag ha det i åtanke.
för det handlar inte om att man vill tjäna pengar, men just nu så har det känts som att ersättningen är väldigt låg med tanke på allt arbete som det medför att faktiskt ta in ett nytt barn i familjen.
för de flesta dagar så har jag tvättat 5-10 maskiner och det är bara xx tvätt.
och så vill man ju köpa allt detta till xx ja men nya handdukar, sängkläder som hen vill ha osv. men pengarna räcker ju inte till.

och som nu när julen strax är här. betalar soc nå julklappar eller är det sånt som vi skall betala ur egen ficka ?
vill ha ha samma standar åt xx som åt våra bios ..
 
vi har endast haft placeringar via org.
då vi har kontakt med 3 olika organisationer törs jag säga generellt är 12 000 kr lägsta arvode som de erbjuder och vi får kontrakt direkt.
omkostnads ersättning ligger på ca 6000kr

Varför överhuvudtaget ta placeringar direkt från kommun ?
de verkar ju krångla om pengar jämnt !

så i förlängningen kanske kommunerna slutar utnyttja goda människors hjärta och plånbok !!!
vi lär oss jättemycket på denna sida.
tack alla medlemmar !!!
 
Såg att jag skrev att vi ska ha SKL´s lägsta, jag menar så klart HÖGSTA för att inte gå back.
Håller helt med dig "bevakaren" kommuner som inte betalar ska man inte jobba med.
Jag spaltade för något år sen upp vad 17-åriga :angel: vi då hade placerad kostade oss och jag kom upp i 8000 /månad och då utgick jag endå från vad konsumentverket rekommenderade och det är inte särskilt högt.
En sak till jag glömde ta upp och det är semestrar, åker man på en utlandsresa och en skidsemester med skidhyra, liftkort, stughyra så är det minst 1000 kronor extra i månaden som bör läggas på omkostnaden......
 
jaha okej 1000 kr.
de vi fick veta av soc var att tre hundra kronor utav det dom betalar ut till oss är en så kallade semester peng och den får vi lägga undan själv då på ett annat konto så vi har till sommaren om vi vill åka på semester.

så det känns som att vi blir ganska så begränsade just för att vi åker minst en gång per år på semester utomlands plus att vi brukar vara två veckor per sommar i Stockholm. så vi kommer ju antingen att få begränsa oss med de eller alternativt åka mer sällan och betala sjävla för xx, då vi har tre hundra att röra med oss per månad, alltså 3600 kr per år vilket jag tycker är jätte lite, om man börjar och räkna vad man satsar på dom biologiska barnen och t ex allt man gör på sommaren, då jag alltid är hemma samma veckor som barnen har sommarlov.
men är så super tacksam för alla svar.
blir ju lite klokare och får veta mer.
då vi är nya och har noll koll, plus att uppenbarligen så verkar vår "kommun" eller om det är vår handläggare vara väldigt snål.
 
Men 12000 i arvode via en organisation är ju jätte lågt för dom kräver ju att en ska va hemma heltid och då lär man ju inte med den summan få motsvarande heltids lön som dom skriver i sina anonser
 
Hej! Det låter som om ni behöver diskutera med socialen ni arbetar för, vad som egentligen ingår i omkostnaden och vad de ska stå för utöver det. Det känns för mig som om de lite har utnyttjat er okunskap i början av placeringen. Ett startbidrag på 10000-15000 tycker jag att man kan kräva och det är ju svårt att göra i efterhand.
Omkostnaden ska täcka julklappar, födelsedagspresenter, kläder mm. så det får man lägga undan till. Med ett barn med särskilda behov exempelvis glasögon, blöjor, inkontinens så ska omkostnaden ligga högre. Ni måste nog börja förhandla!
Läs på under ekonomi omkostnad här på forumet så att du har mer att komma med inför förhandling .
 
300 i månaden för semestrar??
Sist vi åkte (förra året) till Turkiet en vecka med all inclusive så gick det på dryga 7000:- per person och då var det inte ens lovveckorna vi åkte för då går det upp några tusenlappar till. Du kan väl be in sosstant boka en utlandsresa då för 3.600:- ;)

Nä spalta upp alla kostnader och skicka till dom......
Man ska banne mig inte gå back och ens egna barn ska kunna ha samma standard som innan man tog en placering.......
 
tack för alla era svar.
vad skulle man göra utan familjehemmet. har blivit så mycket klokare av att läsa här.

men det svåra i det hela de är ju att dom verkar inte alls vela betala.

men ska försöka prata med dom.
för som de är just nu så blir det ju att dom egna måste stå tillbaka för vi har ju nu tre barn helt plötsligt som allt ska räcka till.
men samtidigt så vill vi ju verkligen att xx ska bo hos oss, och vi är ju rädda för att om vi kräver mer så kanske dom flyttar xx till nån nya familj. :twomad:
 
Nu buffar jag för trådstartarens rubrik

BETALAR SOC FÖR EN DATOR?
Från vilken ålder i så fall.
En del skolor har ju datorer dom får ha som egna
då behövs ju ingen mer. (hos oss från åk7)
Läsplatta?
Mobil?

Min femåring har egen dator (ej ny)
Och läsplattan använder hen flitigt (ej egen)

Jag fick inget rakt svar från vår soc
Mobil sa dom hade 12 år gräns
Men tror nog alla från mellanstadiet allts minst 9-10 ålder
har egen mobil. Och 50% i de yngre klasserna

Vårt soc tycks inte ta notis om vår standard
Pratar bara om vad dom ger
Men det ligger ju till så att barnen ska ha rätt till våra barns standard
Jag fattar ingenting
Dom ger också 300 kr mån i semestertillägg fast jag sa att vi har minst 1000kr/mån på våra egna barn (förmodligen mer)
Jag vill ju inte vara taskig men funderar på att be dom fixa stödfamilj när vi reser för att dom ska fatta att dom 300 kr räcker inte. Jag har ju sagt vad vårt liv kostar.
 
På skolan vart våra barn går så får dom inga egna datorer.
utan de finns där som dom kan låna och så.

Men våra egna barn har ju varsin surfplatta, som dom spela på, kollar film osv.
och då tyckte vi att xx också ska ha en, för det är ju så att nu måste ju en av våra egna avstå så att xx också ska få spela etc.

men sen så är det ju så att xx är 10 år och anledningen till varför jag kan tycka att hen måste ha en är för att hon ska kunna skypa med sin familj, syskon. som är vår skyldighet att se till att en god kontakt bibehålls.

Men som det är just nu så blir det ju så, vi åker mindre till min familj som bor 20 mil bort, vi gör mindre saker för att pengarna räcker inte till. och det mindre julklappar till bilogiska barnen för att de nu ska räcka till tre barn.
så jag blir så besviken på soc när dom snålar så.

för att ta in ett barn i sitt hem, det är en stor på frestning för hela familjen och fast det ger så mycket så tar det ju också en massa, massa tid och ork från dom egna barnen. och då vore det ju lite enklare om man skulle få det man anser sig behöva för att kunna bibehålla samma standar åt xx som dom andra barnen.
så kan man använda sin ork till nå positivt istället för att behöva slåss om saker som skall vara självklara.
 
Här har inga grundskolebarn datorer genom skolorna, från gymnasiet har vissa barn haft det men det beror helt på vilka linjer och skolor dom går i.
En enkel mobil från 9-års åldern och dator eller platta från 10 års åldern kan jag tycka är rimligt, datorerna används till så mycket numera, barn som har läxor googlar, skriver ut o.s.v

För massor med år sen så hade alla våra 4 biobarn + en placering som då bodde här egna datorer (det var på den tiden det inte var självklart) men maken jobbade som datortekniker och hade kopplat in till alla ungar, när vi sen skulle ha en placering till som då var 11 år så sa vi att v att vi vill att han ska ha dator för alla andra har det, så vi visade runt soss i alla rummen och dom såg att det stod datorer i alla rum.... på den tiden tog dom upp det i nämnden och det beslutades att han skulle få en egen JUST FÖR att han skulle ha samma standard som barnen som redan bodde här.

Så otroligt småsnåla många kommuner är, sen undrar dom varför inga vill vara familjehem, vem orkar när man ska få lägga all energi på småsaker :littlesad
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp