Effekt av Melatonin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Hej!
Vi har fått börja att ge barnet melatonin eftersom barnet vaknar efter ett par timmars sömn och sedan kan ligga vaken mellan 2-4 timmar innan det somnar igen. Hitintills så verkar det fungera. Barnet sover hela natten utan att vakna.

Vad har ni för erfarenheter kring melatonin? Några nackdelar? Vet att en biverkning kan vara att det blir tvärtom att barnet går upp i varv och inte kan somna alls.

Hälsningar
Sara
 
Hej

Vår lilla juvel har ätit melatonin i snart 2 år nu, och vi har inte märkt några biverkningar, utan det skulle inte sömnen fungera här. Nu har :angel: börjat ligga i eget rum och vaknar då till nästan varje natt, men somnar oftast om hyfsat snabbt i vår säng. Vi har provat flera ggr att ta bort det och då blir det som du skriver, en som somnar men som vaknar och ligger väldigt pigg och pratar halva natten :wink: Däremot har vi faktiskt kunnat sänka dosen lite grann och det känns skönt för läkaren hade ingen annan som gick på så hög dos. :?

Ester
 
Tack Ester!

Skönt att det fungerar i allafall så ni och barnet får sova bättre.

Vi har även fått utskrivet Theralen som vi kan ge om barnet vaknar på kvällen. Den är rogivande så barnet ligger stilla i allafall, även om det tar sin tid innan det somnar om (vi får alltid ta med barnet till vår säng annars går det inte alls). Vi hade först tabletter men har nu fått höjd dos och flytande. Vi har ännu inte behöva gett det som tur är.

Vi står även på kö för att prova kedjetäcke. Har provat bolltäcke, gjorde viss skillnad men det var så otympligt. Är det något som ni provat?

Vi får säkert fortsätta med Melatoninet men det kan kanske hjälpa så att barnet slipper vakna på kvällen.


Hälsningar
Sara
 
Hej Igen

Vi provade först med theralen och det funkade ju bra, h.n somnade, men vaknade varje natt och låg vaken. Vi provade också Circadin som är en tablett med melatonin i, men samma där. H.n somnade, men vaknade. Så för oss är melatonin verkligen räddningen. Som sagt inga biverkningar vad vi kan märka, på theralen var det segt långt in på fm. På kort vi tog på den tiden h.n gick på theralen kan vi se i h..s ögon att h.n ser alldeles drogad ut, jämfört med kort som vi tar idag. Och då har ändå vår juvel adhd medicin om dagarna. Så jag är inte så pigg på att ge mer theralen i vilket fall.

Men tack gode gud för all denna hjälp man får och för alla mediciner som finns så våra barn kan sova/leva ett fullständigt "normalt" liv. Och att vi får sova :angel

Nej nu ska jag titta klart på melodifestivalen, för nu har nog :angel: somnat. :smirk:
Fast risken är väl stor att jag somnar när jag tittar på det, för njaa det var inte många låtar som var bra. :angel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp