Ersättning retroaktivt?

Hej!

På grund av en akut situation så fick min systers barn flytta hem till mig för en månad sedan. Jag har nu pratat med Socialtjänsten, som kommer att göra en tillfällig placering hos mig tills vi tillsammans kommer på vad som blir bäst för barnet. De har sagt att jag kommer att få omkostnad och arvode.

Funderar dock på om någon erfaren människa vet; kan jag få någon ersättning för den tid som passerat? Eller räknas placeringen från den dagen Socialtjänsten placerar "på riktigt"? Min syster har satt över lite pengar under denna tid, men inte så att det täckt barnets mat,fickpengar, busskort, telefon m.m.
 
Hej!
Tyvärr så kan det se olika ut i kommunerna vilka riktlinjer de har och hur de ser på just släktingplacering. Bra att de sagt att du får arvode och omkostnad, det ger inte alla.

Mitt tips är att skriva ner alla omkostnader du har för barnet och vad du har gjort för barnet så det finns "svart på vitt" för dem att ta del av. Viktigt att du får ett avtal sedan som reglerar din ersättning och dina och deras åtaganden. Titta också så det står att de följer Sveriges kommuner och landstings rekommendationer (SKL). SKL ger varje år ut rekommendationer när det gäller ersättningar och de flesta brukar följa dessa. Dock kan det ändå skilja. Du hittar årets rekommendationer HÄR.

Hör gärna av dig om du har fler funderingar.

Anne
 
Tack för ditt svar! I slutändan blev det så att placeringen inte räknas förrän från det datum det formella beslutet togs. Lyckades dock förhandla till mig ett arvode högre än SKL:s rekommenderade (pga omfattande problematik hos barnet), så på det stora hela känns det bra ändå.
 
Hej!
Roligt att höra från dig! Skönt att det löste sig till slut, så det kan rulla på vidare. Ekonomi är tyvärr en vanlig stötesten och något som skapar frustration.

Ha det så gott!

Anne
 
Tillbaka
Topp