Hur gör ni som tar emot nyfödda....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag funderar mkt på hur anknytningen ska/ bör se ut när man tar emot en liten bebis...
Vad kallar man sig själv tex ? Till sina biosar säger man väl tex " kom till mamma" osv. Vad säger man till en plac ? " kom till Kråkan"? När barnet börjar prata, är det ju ofta mamma och pappa som är första orden...
Vem ska kalla sig det ? Om barnet har umgänge ( tex ett spädbarn då, under 6 mån), hur ofta är det brukligt att biosar får träffa barnet ? Hur går ett sådant umgänge till i stora drag ?
När barnet väl blir så pass att det förstår mer, hur förklarar man " extraföräldrarna" som kommer på besök ?
En tanke till, har barnets andra släktingar också rätt att träffa det ? Från vilken ålder och under vilka former kan det ske isåfall ? Ska man öppna hemmet för alla eller ?
Många frågor som vanligt :rollhappy: Hoppas någon kan reda ut allt ! Tack :bow
 
kråkan .. hinner inte svara dig nu för mammataxin går till skolan om en timma.
Jag har inte alla svar men du kan iaf få mina tankar om hur vi gjort, vår :angel: kom till oss som drygt 3 månader gammal.
 
...väntar ivrigt på ditt svar, Adal.... Förstår om du har fullt upp :wink:
Kanske någon annan har något svar ? Finns en " risk" att frågan blir högaktuell för oss...
 
sorry Kråkan... hinner inte nu heller... är hemma i em och ska be de lite större killarna att passa bebbe en stund så att jag kan skriva ner lite till dig.
 
Hej Kråkan,.. ska se om jag hinner... E är jättetrött för sömnen idag har inte varit den bästa. Det gör att killarna inte pallar en grinig bebbe så länge


anknytningen ska/ bör se ut när man tar emot en liten bebis Jag bar och bar och bar... E sover tillsammans med mig. Vi tillåter ingen annan än familjen att hålla/bära honom och vi var inte ute bland en massa människor i början. Ju större han blir ju tryggare blir han och då introducerar man fler personer, men alltid på hans villkor. Han tar sig fram till den han är nyfiken på, men var dock restriktiv med sitta i knä och bära ändå. Skulle barnet krypa upp hos någon så är det ju barnet självt som väljer fast då är dom ju trots allt lite större...

Vad kallar man sig själv tex I vårt hem är min titel mamma och det är visserligen valfritt för större barn då de är medvetna om bioföräldrar men till E använder jag mig av mamma.

Om barnet har umgänge ( tex ett spädbarn då, under 6 mån), hur ofta är det brukligt att biosar får träffa barnet ? Hur går ett sådant umgänge till i stora drag ? I ca 4 månader hade vi umg var 3e vecka i början, detta är kanske inte brukligt för alla soc, de har olika tänk om hur ofta. Enl min teori så är mycket umg inte bra för anknytningen, det blir nästan alltid negativa reaktioner efter umg. En väninna till mig vars lill* oxå blev placerad som liten - där gick soc in och ströp umg helt under 3 månader innan föräldrarna fick umg igen.
Nu har vi umg var 4 vecka vilket heller inte är optimalt i vårt fall, men allt beror på om barnet ska tillbaka till biosarna eller stanna länge i famhemmet. Ju längre barnet ska vara placerat ju längre mellan umg för barnets skull... Tänk dig själv om det minst 1 gång/månad kommer en främmande människa och håller på med dig .. Inte konstigt att barnen får taskiga reaktioner efteråt..

Våra umg är övervakade vilket innebär att vi är alltid inne i ett litet trångt socrum där luften tar slut och liten inte orkar tiden ut. Men om ni kommer att ha egna umg så kan ni hitta på i princip vad ni vill... Tänkt dock på att vara lite försiktig med vad du låter bio göra med liten... de kanske inte ska byta och mata, just för att det är så "intima" bitar som kan påverka anknytningen negativt. Du sköter allt sådant...

Eftersom vår lill* :angel: är så liten än så har vi inte tänkt ut hur vi ska förklara än, det får ge sig med tiden och hur umg ser ut då.
Ang släkten så beror det på hur viktiga de öär för barnet. Om barnet aldrig träffat tex mor eller farföräldrar så bör soc inte låta dom träffas förrän det blir viktigt för barnet. Om de haft kontakt så bör det ju finnas någon form av träffar där... men i begränsad upplaga... Men allt beror på hur viktiga de är för barnet, om barnet orkar och inte mår dåligt. Nej.. du behöver inte öppna hemmet för alla - tänk på att hemmet är barnets trygga punkt.. det bör vara en fredad zon. Ni kan träffas på ett fik eller bibiotek eller ute eller var som ni tycker är bra.

Du får gärna inboxa mig om du vill - vill inte prata för öppet här :wink:
Hoppas dock att du fått lite svar på dina funderingar
/Adal

Kråkan sa:
Jag funderar mkt på hur anknytningen ska/ bör se ut när man tar emot en liten bebis...
? Till sina biosar säger man väl tex " kom till mamma" osv. Vad säger man till en plac ? " kom till Kråkan"? När barnet börjar prata, är det ju ofta mamma och pappa som är första orden...
Vem ska kalla sig det ? Om barnet har umgänge ( tex ett spädbarn då, under 6 mån), hur ofta är det brukligt att biosar får träffa barnet ? Hur går ett sådant umgänge till i stora drag ?
När barnet väl blir så pass att det förstår mer, hur förklarar man " extraföräldrarna" som kommer på besök ?
En tanke till, har barnets andra släktingar också rätt att träffa det ? Från vilken ålder och under vilka former kan det ske isåfall ? Ska man öppna hemmet för alla eller ?
Många frågor som vanligt :rollhappy: Hoppas någon kan reda ut allt ! Tack :bow
 
Hej Kråkan! Jag skulle vilja veta hur det gick för er? Fick ni ta hand om en nyfödd? Hur går det isåfall med umgänget? Vi har haft en liten sen den var en vecka och är snart ett år! Skulle vara kul att dela lite tankar med dig isåfall!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp