Ingen samarbetning

Min son är placerad sedan 4 år tillbaka i ett familjehem med lvu och trots samarbete från min sida vill socialtjänsten inte arbeta för att han skall få komma hem.

Eftersom han har ett handikapp behöver han tillsyn och vård, ( inga maskiner eller liknande är han kopplad till ) han kan få krampanfall ibland ( inte ofta ) han får en medicin för att njurarna skall arbeta och vätskan inte skall rinna rakt igenom ( minirin ), socialtjänsten påstod att det inte fanns något utredningshem som kunde ge vård om det behövdes på plats, men jag letade och hittade birka hemmet i Göteborg som har möjlighet att ge vård samt stöd till föräldrar och barn under vistelsen.

Socialtjänsten ville skriva över vårdnaden på en gång, men jag ville att han skulle arbetas hem.
I ett samtal med läkaren så tyckte jag att det var en mycket oprofessionell läkare, hon sa " Han kommer inte hem förrän han är 7 år och kan prata!" samt " Och vem skall ge honom mat då?!" Jag känner mig så besviken på läkare och socialtjänst och har nog tappat förtroendet för alla.

Min socialhandläggare bestämmer tider för umgänget tillsammans med familjehemmet men jag får inte vara med och bestämma, jag måste ta ledigt ifrån allt och det är bara för mig att anpassa mig säger de.
 
Fortsättning


Familjehemmet vill helst inte att jag har umgänge alls och ringer in till handläggaren och klagar på att sonen inte mår bra av det och undrar vad man skall göra. Så är ju inte fallet, att han mår dåligt när han kommer till familjehemmet kan jag inte rå för men han mår inte dåligt under våra umgängen, nu har vi bara 3 timmar och på den stunden har vi oftat gått ut och ätit mat ( hans favorit hamburgare ) vi har tagit promenader och andra dagar har det blivit badhuset och bowling. Han har mått bra och vart tillfreds och glad under våra umgängen, men från familjehemmet kommer det som ett bakslag.

Alltså ingen samarbetning från varken socialtjänst eller familjehemmet, jag har själv en liten familj hemma sambo och barn, jag blir så upprörd och det går tyvärr ut över min familj. Min sambo har ställt upp för mig i vått och torrt men även han är nu mer orkeslös liksom jag.

Det har tisslats och tasslats och jag har inte ens fått åka med till barn och ungdomsrehabiliteringen, jag har inte fåt lära mig det teckenspråk familjehemmet använder.

Min advokat avslutade mitt ärende då han skulle börja på nytt arbete, så någon advokat har jag inte heller som jag kan vända mig till. Det har blivit försenat i tingsrätten då det skulle handla om vart vårdnaden skulle falla.

Jag ringde min handläggare och berättade att jag mådde fruktansvärt dåligt över allting, att jag inte får vara med och bestämma umgängestiderna och att familjehemmet inte samarbetar och inte heller (du), det gick så bra hon skrev av alla umgängen och sa " hör av dig om du vill något". Det var ju inte direkt det jag ville, dessutom måste väl handläggaren hjälpa mig i min föräldraroll och stötta mig i allt?

Jag vet inte vart jag skall vända mig, allt känns så meningslöst, mitt samboförhållande håller på att gå åt skogen och soc får mig att känna mig som världens sämsta mamma.

Jag ringde upp handläggaren och bad om att få häva lvu ( innan jul ). Strax efter jul ringde jag upp igen och frågade hur det hade gått, då hade hon glömt av det, men hon skulle ordna med tider och poängterade " Vi kan göra en utredning i din föräldraroll men lvuet kommer vi inte att häva!" Att jag inte gråter floder snart! :cry:

Vart vänder man sig? Vad gör man? Hur orkar man alla nedslag? :?
 
Att känna att man inte blir lyssnad på är en hemsk känsla . Som familjehem kan jag berätta att även vi känner oss icke hörda ibland . Angående det du skriver om umgänge så kan det vara så att barnet reagerar i familjehemmet både före o efter umgänget för att umgänge för en jobbig situation för ditt barn . När barn är mitt uppe i ngt - som att äta favorit- mat eller bowla eller så kan det vara så att då visar inte barnet hur det mår . Så reagerar ditt barn enligt familjehemmet negativt så är det inte alls konstigt . O det kan absolut vara umgänget som är orsak till det. Hur gammalt är ditt barn ? Angående din känsla om att inte veta vad du kan göra. Ta kontakt med IVO- det finns information på deras hemsida för föräldrar till barn som är i familjehem. IVO är en myndighet som vet hur socialtjänsten arbetar
 
Tillbaka
Topp