Jourarvode ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni som jobbar som "löshästar" (jourhem) & begär eget arvode och omkostnad, vad ligger ni på ? Undrar eftersom vi fick frågan vid ett tillfälle, vad vi hade för ersättningskrav.... :roll:
 
Vår kommun har 18700kr (arvode) på 1 plac. Högsta omkostnad och det ligger väl på 6000 någonting? Är det aktuellt med mer plac så + de på med 11500 per barn i arvode+ omkostnad.
Vi har varit nöjda med det och inte försökt "förhandla"
:bounce:
 
Vi har 11 500 kr i arvode för en jourplac och tycker det är alldeles för dåligt med tanke på vad som krävs. Det är ungdomar som är hemma på heltid, alltså ingen skola. Kostar mer att fördriva dagarna när de inte har skolan. Vi har också högsta omkostnaden 207 kr/dygn, så när det som tex i feb bara är 28 dagar så fick vi 5796 (28*207) kr ist för drygt 6000 kr. Är kontrakterat jourhem, men funderar lite på framtiden hur vi ska göra.Känner oss lite utnyttjade. :twomad:
 
har ju en del funderingar ang detta med jour.. och ekonomi är ju alltid av yttersta vikt om man inte ska arbeta utanför hemmet.

Det råder verkligen delade meningar om vad man ska ha i arvode ser man ju när man läser i alla trådarna här.
Finns det inget generellt att gå på där heller, utan att allt är upp till kommunens välvilja?

Ser ju då Maggan som har 11500 för 1 jourplats och Sorgsen som har 18700 - det är ju jätteskillnad.
Frågan är ju...har ni alltid ett jourarvode även om ni inte har placeringar? Är sugen på att lämna yrkeslivet utanför hemmet men eftersom jag måste ha en inkomst om jag är hemma så är det ju av yttersta vikt att man ersätts så att man har råd att vara hemma och stå till förfogande för kommunen.

Det är en intressant tråd att lyfta upp så fler får gärna dela med sig.
/Adal
 
Vi har samma funderingar som dig Adal.

Att vara hemma på heltid och ha en eller två jourplatser. Så som jag har tolkat den info jag har sett så får man ca 11 500kr vilket man har någon placering eller ej och när man har en placering så får man omkostnadsdelen också.......

Är jag ute och snurrar :)

Någon som vet mer bestämt hur det ligger till?

Tack på förhand / Mammamarie
 
mammamarie sa:
Vi har samma funderingar som dig Adal.

Att vara hemma på heltid och ha en eller två jourplatser. Så som jag har tolkat den info jag har sett så får man ca 11 500kr vilket man har någon placering eller ej och när man har en placering så får man omkostnadsdelen också.......

Är jag ute och snurrar :)

Någon som vet mer bestämt hur det ligger till?

Tack på förhand / Mammamarie

Det beror å om man är kontrakterad eller s k "löshäst". Om du är kontrakterad så får du arvode även om du vid något tillfälle inte skulle ha placering men inte omkostnad (såklart).
Men hur ofta står ni kontrakterade utan placering?

Hur mycket man tar betalt varierar väldigt. Ni väljer själva vad ni jobbar för :angel
 
Vi är kontrakterade och arvodet är fast, alltid 11500 kr oavsett placering el ej. Har sedan en fast omkostnad på 850 kr för typ hyra av rum. När vi har placering får vi 207 kr/dygn i omkostnad. Förstår att det kan vara svårt att hitta jourhem med denna ersättning. Det är ganska krävande, de går ju oftast inte i skolan och det är nya människor att lära känna hela tiden. :twomad:
 
maggan65 sa:
Vi är kontrakterade och arvodet är fast, alltid 11500 kr oavsett placering el ej. Har sedan en fast omkostnad på 850 kr för typ hyra av rum. När vi har placering får vi 207 kr/dygn i omkostnad. Förstår att det kan vara svårt att hitta jourhem med denna ersättning. Det är ganska krävande, de går ju oftast inte i skolan och det är nya människor att lära känna hela tiden. :twomad:


Kräv Högre då :angel ni vet att ni är är värda det! Boka ett möta och berätta att ni har insett att ni är kraftigt underbetalda. för det ÄR ni :roll:
 
HEJ.

I "vår" kommun får vi 11500 arv+6000 i omk för ett jourbarn +lbf om behov finns! (ej kontrakterad)
En org vi har kontakt med 13800arv+3500omk (då betalar de all utrustning+startpaket) för jourbarn +del av lönebortfall om behov finns!

Ser ju då Maggan som har 11500 för 1 jourplats och Sorgsen som har 18700 - det är ju jätteskillnad.
Det är ju inte klokt att det kan skilja så dant.
:? Jag funderar på vad FACO eller FR kan göra åt saken.....
För att det är krävande kan nog alla skriva under på, fråga biobarnen :angel

Carina
 
har fått förslag att bli jourhem?


jag har fått förslag att bli som jourhem åt en väns barn för 5000kr, för att vi här vänner o barnet vill bo hos mig,är det normalt? bör jag acceptera för 5000kr?
 
är det allt du skulle få? för i normala fall så är detta bara motsvarande lägsta arvode, sen ska en omkostnadsersättning betalas ut oxå

arvodet är skattepliktigt och omk är skattefri

ska passa på att hälsa dig välkommen oxå :razz:
 
Vi är jourhem (inte kontrakterade) och får 8100 kr om vi får en placering, samt 3700 eller 4200 i omk. Just för tillfället har vi 2 små icke svensktalande barn sen 1 månad, Chefen för barn och familj menade idag att jag inte har rätt till arvode då dom ersätter mitt inkomsbortfall. Samt att det inte är en jourplacering nå mer utan en vanlig placering och därför borde erättningarna sänkas, Jag är just nu fruktansvärt arg och ledsen.
 
Anci sa:
Vi är jourhem (inte kontrakterade) och får 8100 kr om vi får en placering, samt 3700 eller 4200 i omk. Just för tillfället har vi 2 små icke svensktalande barn sen 1 månad, Chefen för barn och familj menade idag att jag inte har rätt till arvode då dom ersätter mitt inkomsbortfall. Samt att det inte är en jourplacering nå mer utan en vanlig placering och därför borde erättningarna sänkas, Jag är just nu fruktansvärt arg och ledsen.
GRRRRrrrr
Vad trött jag blir!!!
Det ska du inte acceptera vill de ha dig och du måste vara hemma från jobbet SKA du ha lbf +rek 11500 +omk annars kan de vända sig till någon annan. Det är dem som behöver dig inte tvärtom eller...?? Byt kommun omedelbart :bounce:
Lycka till!
C
 
Anci sa:
Vi är jourhem (inte kontrakterade) och får 8100 kr om vi får en placering, samt 3700 eller 4200 i omk. Just för tillfället har vi 2 små icke svensktalande barn sen 1 månad, Chefen för barn och familj menade idag att jag inte har rätt till arvode då dom ersätter mitt inkomsbortfall. Samt att det inte är en jourplacering nå mer utan en vanlig placering och därför borde erättningarna sänkas, Jag är just nu fruktansvärt arg och ledsen.


Håller med mammac helt och fullt! Du får inte acceptera det där :angel :twomad:
Hänvisa till att du talat med andra jour/familjehem och de säger att det är rent utnyttjande och inget du kommer att gå med på. Inkomstbortfall ska du ha om du behöver vara hemma och två fulla arvoden-självklart!
 
Hjärtat sa:
Anci sa:
Vi är jourhem (inte kontrakterade) och får 8100 kr om vi får en placering, samt 3700 eller 4200 i omk. Just för tillfället har vi 2 små icke svensktalande barn sen 1 månad, Chefen för barn och familj menade idag att jag inte har rätt till arvode då dom ersätter mitt inkomsbortfall. Samt att det inte är en jourplacering nå mer utan en vanlig placering och därför borde erättningarna sänkas, Jag är just nu fruktansvärt arg och ledsen.


Håller med mammac helt och fullt! Du får inte acceptera det där :angel :twomad:
Hänvisa till att du talat med andra jour/familjehem och de säger att det är rent utnyttjande och inget du kommer att gå med på. Inkomstbortfall ska du ha om du behöver vara hemma och två fulla arvoden-självklart!

Tusen tack för era svar, har knappt sovit i natt så arg och besviken, har skrivit till en leadmot i vår socialnämnd nu på morgonen, vet inte om det är till nån nytta men då kanske dom förstår varför kommunen har svårt att rekrytera familjehem. Vår kommun ska följa SKL riktlinjer, finns där ngt om lägsta arvode för jourhem som inte är kontrakterade, jag hittar inget. Ska hälsa handläggarna det ni sagt, återkommer om fortsättning.
 
Håller också med "mammac". De är de som behöver oss. Vill de ha lite kvalitet på familjehemmen så får de betala. Idag finns det så stort behov av famijehem och kan säga att det kommer att bli ännu värre om de inte ersätter bra. Familjehemmen söker sig till organisationer och vad kostar inte det för kommunerna, likaså HVB-hem. Vi som hållt på vet ju vilket dygnetruntjobb det kan vara. Det är mycket vi får offra. Brukar fråga handläggaren om hon själv skulle vilja ställa upp för den summan. Man känner sig utyttjad. Stå på dig. :evil:
 
Finns det inte möjlighet att fakturera kommunen??

bara kostnaderna för hyra el sängkläder vatten mat tv bil porslin handukar dator etc är en kostnad av MINST 1000 kr/ dygn.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp