Kontaktfamilj och socanmälan

Vi är kontaktfamilj åt en ängel sedan ett tag tillbaka och det fungerar väldigt bra. Hen trivs hos oss och mår märkbart bättre än tidigare på kort tid.
Men det här har även lett till att hen börjat öppna sig och det har framkommit saker som gjort att vi varit tvungna att informera socialen om oro och de ska inleda en utredning.
De här sakerna som vi fått veta hänger inte alls ihop med skälet till att barnet har fått en kontaktfamilj utan det blir i princip en orosanmälan gällande omsorgsbrist och konfliktfylld miljö (men inget våld etc) och en helt ny utredning utöver den som lett fram till beslutet att ha kontaktfamilj.

Barnets önskan är att bo här på heltid vilket vore möjligt för oss (men det är inget vi diskuterar/uppmuntrar med barnet naturligtvis utan vi låter socialtjänsten göra sitt jobb).
Men jag undrar lite vad man kan vänta sig i det här läget. Barnet i fråga är ganska gammalt, 17 år och lite till, hur brukar socialtjänsten ställa sig till boendefrågan av större barn?
I och med barnets ålder så är det inte fråga om fara för liv och hälsa då hen är stor nog att ta vara på sig själv utan konsekvenserna är mer av psykologisk art då barnet upplever stark stress och ångest i hemmet till följd av hemmiljön och dagliga verbala konflikter vilket leder till att bl a studier blir lidande.

Var är vanligast i såna här situationer? Att man jobbar för att stärka hemmiljön eller att man går på barnets egen önskan att bo i en för hen trygg miljö och ha umgänge med familjen?
Och om det beslutas att familjehem är det bästa, hur blir det för oss då som inte är utredda för familjehem utan enbart kontaktfamilj? Jag har fått uppfattningen att utredningarna skiljer sig mellan familjehem och kontaktfamilj framförallt i omfattning och utbildning, familjehemmen här får flera dagars utbildning men något sådant har inte vi fått utan vi har bara varit på mindre informationsträffar och temakvällar som vi blivit inbjudna till.

Ska så klart höra mig för med socialtjänsten vad som gäller men vill höra lite om folks erfarenheter i väntan på att utredningen ska gå framåt.
 
Tillbaka
Topp