Kraftigt förstärkt familjehemsvård!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:P Det tycker vi i alla fall är det absolut bästa sättet att arbeta på! Naturligtvis är det svårare uppdrag många gånger men det är skönt att veta att man har den här tryggheten och säkerheten runt sig som den här typen av uppdrag erbjuder!
Aldrig behöva vänta på tider hos samtalsterapeuter, psykologer, psykiatriker m.m. Kunna få stöd och kontakt med konsulenten dygnet runt, årets alla dagar. Den placerade blir centrumperson - där alla vuxna runt omkring jobbar tillsammans för att stärka och stötta, utveckla. Och där man som familjehem har avlastning och stöttning som fungerar. Man kommer ju varandra oerhört nära när man har träffar varje vecka, ibland flera gånger i veckan. Sedan har vi ju såklart en helt underbar konsulent som vi samarbetar med! Blir det trassel runt den placerade så tar man med enade krafter tag i det - direkt!Ja, vi är jätteglada för att vi fått möjligheten att jobba med kraftigt förstärkt familjehemsvård! :D
 
Grattis!

Jag kan bara gratulera! Härligt att någon får det stöd som vi familjehem enligt lag och rekommendationer ska ha.

Det vore väl en väckarklocka för alla dessa soc som bara tänker på pengar om alla familjehem gick över till organisationer.

Mama :D
 
Teamet runt den unge var ett luftslott ..

Vill bara delge våra erfarenheter av kraftigt förstärkt familjehemsvård:

Ekonomin: Ja, utomordentligt bra betalt.

Konsulentens stöd: Ja, h*n var endast bra på att övertala oss att fortsätta :smirk: . Konsulenten var dessutom en riktig slarver som brukade ringa hit för att fråga "vad det nu var personen x hette som vi träffade på x mötet" för att kunna skriva sina sammanställningar till soc. Fortfarande kommer brev hit som rör oerhört viktiga saker i den unges liv och som lämnades vidare till konsulenten vid flytt.

Stödet till den unge: Obefintligt, då hela affärsidén bygger på att tysta familjerna med gott betalt och att hela tiden betona att det är familjen som "läker" alla möjliga problem den unge har. Den skolan kommer inte vi ifrån, utan vi anser att man vänder sig till professionella utanför hemmet, oavsett om professionell kompetens finns i hemmet eller inte. Alla möjliga problem skulle läkas med "anknytning" endast. Vi blev nog en lite för hård nöt att knäcka då vi har många år inom behandlingsarbete själva. Stackars barn säger jag.

Vi valde att avbryta allt samarbete med organisationen och funderar starkt på att anmäla hur det hela hanterats.

Har dock varit i kontakt med andra organisationer som verkar bättre och som kan konkretisera vad stödet till den unge innebär. Vi är öppna med att vi inte vill gå på pumpen en gång till. Ja, eller det ska i så fall inte komma an på organisationen. Det räcker inte att träffa en oduglig konsult eller kunna ringa dygnet runt, när all professionell hjälp till den unge uteblir.

Vi tar en paus från detta nu och arbetar med vanligt avlönat behandlingsarbete, men önskan om att öppna hem och hjärta finns kvar. Hade det bara varit upp till mig så hade jag gärna gjort det redan imorgon :).
 
Vill bara beklaga att du råkat ut för en så dålig erfarenhet! Förmodar att detta företag el organisation inte finns kvar på marknaden eftersom du skriver att stödet till den placerade var obefintligt!
Håller inte alls med dig om att affärsidén med kraftigt förstärkt familjehemsvård går ut på att tysta familjerna med god ersättning, i så fall skulle nog inte många familjer ställa upp på dessa uppdrag.
Tvärtom så har vi haft uppdrag från 3 olika uppdragsgivare som förstärkt fam.hem och alla dessa har haft jättebra stöd till både oss fam.hem samt till de placerade. Samtalsterapeuter, psykologer, läkare, m.m. som man dessutom får tillgång till på en gång - inga väntetider alls utan hjälp direkt! Har ju varit med om väntetid till BUP på många månader...
Hoppas innerligt att ni får kontakt med en org el företag som fungerar som det ska!
Lycka till
 
Fox: Vill bara beklaga att du råkat ut för en så dålig erfarenhet! Förmodar att detta företag el organisation inte finns kvar på marknaden eftersom du skriver att stödet till den placerade var obefintligt!

Om det vore så väl! :roll:
Organisationen är den största och snabbast expanderande på marknaden ..
 
Nu är vi i alla fall helt säkra - aldrig mer kommer vi att arbeta direkt med socialtjänsten :x

Är så innerligt tacksam för att vi har möjlighet att arbeta kraftigt förstärkt :bow - dom är proffs, och ser till barnens behov och försöker så långt det bara är möjligt att arbeta för att alla parter runt barnen ska jobba för barnens bästa!
 
Jag har enbart goda erfarenheter av att jobba kraftigt förstärkt - har haft uppdrag från 3 st olika org/företag! Tror att det även här förstås är viktigt med personkemi!
 
:? om detta är ett öppet forum, varför nämns inte dom bra eller dåliga företagen vid namn??? Samma undran har jag vad det gäller kommuner....Enda sättet att stoppa sådant är väll att berätta för andra, rekomendera eller varna för....Eller finns det en överhängande fara för reprisalier???? Man kan kanske då göra som så att man bara nämner dom man är nöjd med och dom som inte nämns är ju då indirekt en varning....Här är ju en form av anonymitet....eller????
 
Om du villveta mer från någon så slicka ett PM så får du säkert veta vad du vill.
Att inte hänga ut här tillhör etik och moral.
 
Går bra att skicka ett pm till mig - har tre organisationer som vi samarbetat med och tyckt att det varit superbt :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp