Man i jourhems tankar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag och min fru har påbörjat en utredning med tanke på att bli jourhem. Upplever ibland att jag får lite konstiga frågor som jag undrar om även ni kvinnor får. Jag tänker då på frågor om hur jag ser på blöjbyten och barnmat. Vi har nu två vuxna barn som vi fostrat tillsamans, jag tog dock inte ut så många pappadagar då de var små eftersom jag var ledig vart tredje vecka ändå.
Vidare så undrar jag hur ovanligt är det att en man med vuxna barn avstår förvärvsarbete för att fungera som jour hem. Är lite rädd faktiskt för att andra ska uppleva mig konstig men jag gillar faktiskt utmaningar som är meningsfulla och traumatiserade barn som behöver trygghet tror jag att vi kan erbjuda.
Lika så funderar jag kring det här med ersättningarna, varför erbjuder komuner enbart uppdrags ersättningar och inte lön?
 
Hejsan Hope!

När vi började som jour så hade maken ett "vanligt arbete", men efter några år så slutade han och nu jobbar vi hemma båda två som jourhem.
Blir man kontrakterad jour så har man ju vanlig lön, är man löshäst så blir det ju som du skriver ersättning per uppdrag.
Ingen av "våra kommuner" har ställt såna frågor till maken, nu tar ju inte vi alltför små barn men alla ser det som en fördel att han också är hemma.
Nu tar ju vi barn från 6-7 år och jag tror att kommunerna ser det som en fördel att barnen även får en manlig förebild, allra helst för tonåringar.
Vi känner fler jourhem där båda är hemma, inget konstigt med det :claphappy:
 
Hej hope. när vi fick vår :angel: var min man hemma. jag fick inte tjänstledigt & en skulle vara hemma. de hade inget emot detta men alla på soc förutsatte att det var jag som skulle vara hemma:-P maken hade nog kännt sig lite kränkt om de"ifrågasatt"honom. vi är ju utredda som familj . lycka till :razz:
 
Oj vad många tankar och känslor som snurrar runt när jag läser olika inlägg här på forumet. Jag ser ialla fall fram mot att bli ett jourhem. Just nu är det en del praktiska saker som jag kan lösa själv som barnsäkring av medecinskåp och liknande. Hoppas att vi får en bra handledning som inte ifråga sätter oss när känslorna kommer. Vi försöker gardera med både barnvagn och moped ...
och vi vet att :angel: kan bete sig som en :evil: men med rätt stöd kan vi göra vårt bästa.
Glad påsk på er alla
 
vi har efter flera samtal nu gjort en djupintervju och väntar besked om två veckor på hur det går. Det känns spännande och samtidigt är jag lite orolig på hur de tolkat våra svar. Det jag saknar är att jag skulle gärna träffat någon som är jourhem för att få mer tipps och ideer på vad vi ska tänka på om vi blir godkända. Finns det tex. någon grupp i södra norrland?
 
hope sa:
vi har efter flera samtal nu gjort en djupintervju och väntar besked om två veckor på hur det går. Det känns spännande och samtidigt är jag lite orolig på hur de tolkat våra svar. Det jag saknar är att jag skulle gärna träffat någon som är jourhem för att få mer tipps och ideer på vad vi ska tänka på om vi blir godkända. Finns det tex. någon grupp i södra norrland?
Är det en kommun eller organisation ni ska jobba för?
Organisationer brukar ha grupphandledningar där man får träffa andra jourhem, vissa kommuner har det också men långt ifrån alla.
Så du får ha det här forumet som "handledning" så länge..... vi har varit jourhem i ganska många år så fråga på du så ska jag försöka svara så gott det går :banan:
 
hej hope :)

vi är famhem ( 2 stadigv plac ) och jourhem,kontrakt. vi tar dock inga famhemsplac emot längre.
och det är min man som är kontrakterad. :D

verkar så att vi bor kanske ganska nära varandra?

om du vill veta mer kan du pma mig :)


hej så länge :)
 
Hej
Jag och min sambo har varit utredda och klar i snart ett år som familjen hem.
Vi har fått ett antal förfrågningar (ca10-12) som inte blivit nåt av ......tyvärr verkar det ta lite längre tid än vi trodde.
Hoppas det går lättare för er.....men vi finns också i södra norrland !
Hör av dig om du vill ha mera info kring det lilla vi vet.........

Mvh
 
hej hope och bevakare,

vart bor ni?

själva bor vi i jämtland .

verkar inte finnas så många norrlänningar här :D

hör av er vid intresse :)

mvh bollibompa
 
Hej igen

Vi bor på en gård i västerbottens inland........och trivs kanonbra.
flyttade hit hösten 2007 pga jobb,tidigare bodde vi i Jämtland.
Så vi reser lite då och då till jämtland :razz:
 
Det är komunen som vi har haft våra kontakter med och de har nämnt att de anordnar träffar för dem som jobbar med dem. Jag söker mer information om vad vi ska titta på innan vi skriver under något.
Vi kommer få höra vad psykologen tyckte på tisdag.
 
Då har vi pratat med soc igen. Vi fick godkänt i "psyk testet" nu är vi mer pågång, fast de vill ha oss som familjehem i stället för jourhem. De vet dock att vi behöver en ersättning som motsvarar en inkomst vilket vi tydligen komerr kunna få. Spännande att veta att de har någon redan i sina planer för oss ... undrar bara vad det kommer innebära för oss. Går allt i lås ska vi ha två placeringar hos oss till skolstarten.
Spännande
 
hope sa:
Då har vi pratat med soc igen. Vi fick godkänt i "psyk testet" nu är vi mer pågång, fast de vill ha oss som familjehem i stället för jourhem. De vet dock att vi behöver en ersättning som motsvarar en inkomst vilket vi tydligen komerr kunna få. Spännande att veta att de har någon redan i sina planer för oss ... undrar bara vad det kommer innebära för oss. Går allt i lås ska vi ha två placeringar hos oss till skolstarten.
Spännande
Hej!
Grattis vad roligt! Vilken ålder är det på barnen ungefär? Då blir ni familjehem i stället för jourhem, hur känns detta med tanke på att det blir något helt annat? Önskar er all lycka! :D
 
Vi har inte fått så mycket information än men ett av syskonen ska iaf börja skolan till hösten. Det andra är något yngre. Skillnaden blir om vi förstått det rätt att uppdraget blir under en längre tid men att det iaf under de första året/åren finns anledning (speciella behov) till att en är närvarande på heltid. Det ekonomiska känns jobbigt och just frågan om vad som händer när det inte är motiverat att jag är hemma på heltid känns osäkert. Vill inte hamna i valet mellan arbete på annan ort och barnen. Det skulle vara negativt för alla om det blir så. Passar på att förbereda mig genom att tapetsera och göra iordning i bostaden. Försöker även hitta information och kontakter för att ha några att bolla med irl. i väntan på att ärendet blir helt klart
 
Det går sakta framåt fler möten börjar planeras med handläggare, föräldrar mm.
går allt vägen kan det gå riktigt fort på slutet.
Det är många tankar nu, och inte bara kring processen utan även kring barnens intressen o behov.
 
Nu ser det ut som att det blir ett mer skarpt läge och ett uppdrag verkar närma sig men ...

- Jag hittar lite tips här och var om vad vi ska tänka på när man skriver kontrakt men vi hittar inget bra förslag på hur ett kontrakt bör se ut. Någon form av mall vill jag se så jag har något konkret att samtala med min fackförening om.
- Utifrån samtal jag haft med representanter från FaCo har jag förstått att man vill att alla uppdrag även fortsättningsvis skall vara just uppdrag för att sjukpenionärer mm. ska kunna ha både full sjukpesion och arvode. Så finns det några fler än jag som gärna vill ha rätt till A-kassa, semester och någon form av samarbete kring avtal?
Ensam = just ensamen tillsamans = starka
 
hope sa:
Nu ser det ut som att det blir ett mer skarpt läge och ett uppdrag verkar närma sig men ...

- Jag hittar lite tips här och var om vad vi ska tänka på när man skriver kontrakt men vi hittar inget bra förslag på hur ett kontrakt bör se ut. Någon form av mall vill jag se så jag har något konkret att samtala med min fackförening om.
- Utifrån samtal jag haft med representanter från FaCo har jag förstått att man vill att alla uppdrag även fortsättningsvis skall vara just uppdrag för att sjukpenionärer mm. ska kunna ha både full sjukpesion och arvode. Så finns det några fler än jag som gärna vill ha rätt till A-kassa, semester och någon form av samarbete kring avtal?
Ensam = just ensamen tillsamans = starka
Upptäckte just att Jag gjort ett allvarligt fel :oops:
Den representant jag fick svar ifrån var inte från FaCo utan FR. FaCo har överhuvdtaget inte svarat på mina frågor på tel.svararen.
 
hope sa:
Nu ser det ut som att det blir ett mer skarpt läge och ett uppdrag verkar närma sig men ...

- Jag hittar lite tips här och var om vad vi ska tänka på när man skriver kontrakt men vi hittar inget bra förslag på hur ett kontrakt bör se ut. Någon form av mall vill jag se så jag har något konkret att samtala med min fackförening om.
- Utifrån samtal jag haft med representanter från FaCo har jag förstått att man vill att alla uppdrag även fortsättningsvis skall vara just uppdrag för att sjukpenionärer mm. ska kunna ha både full sjukpesion och arvode. Så finns det några fler än jag som gärna vill ha rätt till A-kassa, semester och någon form av samarbete kring avtal?
Ensam = just ensamen tillsamans = starka

Jag har halv sjukersättning och livränta och kan INTE få något arvode i mitt namn.
Då ryker livräntan!
ALL ersättning vi får som familjehem måste betalas ut i makens namn.
 
Då är vi allt närmare en placering. Vi har fått mer fakta kring :angel: :angel: och det känns bra.
Frågan är bara om vi ska våga ta på oss ett uppdrag som faktiskt innebär att jag blir av med A-kassan och inte kommer kunna stämpla när uppdraget tar slut. Att jag är ensam här som behöver tillgodoräkna mina inkomster från uppdraget som anställning låter lite kostigt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp