Medicin ansvar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!

En fråga, är det någon härute som kan, vet, eller har en aning om var man kan söka information angående medicin utdelning i familjehem?

Tänker på ansvar, medicin hämtning, utbildning, ja kort sagt vad säger lagen?

Hoppas på svar.
 
Vad säger läkaren? Är det egenvård? Alltså något som patienten/vårdnadshavare själv ska klara av att hantera?
Om det är sjukhusvård så är det inga konstigheter, då är det landstinget som har ansvar att utbilda ev medicinera osv. (svårt att veta exakt vad detta gäller i ditt fall..)

Är det egenvård så är det patienten/vårdnadshavare som ska ta hand om medicinering och som följer med det. Dock har landstinget ett huvudansvar att se till att ni får rätta möjligheterna för att ha egenvård.

Att hämta medicin är patientens ansvar eller den som företräder hen, dvs vårdnadshavare, godman eller annat ombud.

Som sagt, mycket beror på vad det är för medicinering/vård vi pratar om och vilken ålder det är på barnet och om du är ute efter om ansvaret ska ligga på er, soc eller sjukvården. Prata med den som är ansvarig läkare.
 
Vår liten medicinerar mot epilepsi o för oss har det varit självklart att vi som praktiska o faktiska omsorgsgivare sköter det m gott samarbete m sjukvården. Biologiska föräldrarna har fått skriva på papper så vi kan hämta ut mediciner
 
Jag var nog lite oklar. Ber om ursäkt.

Det handlar om unga vuxna, ungdomar placerade av soc eller organisation i familjehemmet.

Vad säger lagen om hantering av medicin i familjehem, vilka regler gäller jämfört soc och organisation?
Om det är en ungdom så är nog lagen annorlunda mot en ung vuxen placering eller?

Skall familjehem gå utbildning för att hantera dosetter och dela ut medicin, står det i lagen? Isåfall var?

Vad säger lagen om kassaskåp för medicin?
Säg gärna till om jag fortfarande inte är förståelig.
 
Jag tror jag förstår..... vi har just nu massor av medicinutdelningar alltifrån antideppressivt, sömnmedel till ADHD mediciner, våran ängel får inte ha det i sitt rum utan det står i köket, men det kan absolut vara riskabelt om någon av dom andra placeringarna skulle sno....
Vi har varit med om att en placering snodde morfintabletter och delade med sig av, fy det var hemskt!! Morfin är andningsdepprimerande och vid över 30 mg så kan man dö.... och han snodde ett helt gäng med 10 mg morfin.....
Polisanmälning som lades ner men otäckt var det innan vi och polis lyckades spåra vad allt tagit vägen.
Men vad lagen säger....tja säger lagen att vi ska ha det inlåst så borde vi alla kräva att soss betalar ett kassaskåp eller vapenskåp för förvaringen, jag ska faktiskt lyssna med min organisation om vad dom säger om det... vet att det var något liknande fall på ett HVB hem för några år sen men allt i fel doser är ju faktiskt farligt, även en hel ask Alvedon......
 
Vi fick ett kassaskåp av vår org detta då dom krävde inlåsning
Efter det skaffade vi ett eget oxå då vi hört ett famhem som blev dömda för oaksamhet då en av deras plac stal och gav vidare till en som dog
Så för vår och andras säkerhet har vi det inlåst
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp