Skola

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Söker efter lite råd om ADHD och skola så jag börjar med er och hoppas på svar.Vi ska få medicinering åt placeringen men om det skulle bli aktuellt med byte av skola så vill jag vara förberedd :)

Där vi bor finns inga sådana skolor utan endast särskola och där platsar inte barnet tydligen eftersom h*n bara har ADHD :angel
Finns det överhuvudtaget skolor med väldigt små grupper i dag? Vi bor i Södertälje...någon som vet?
 
Vi har i vår kommun små särskilda undervisningsgrupper.
De eleverna har tex adhd, aspberger och liknande diagnoser.
Tycker du ska kolla av med kommunens hemsida om de har någon info under skola/utbildning.

/Adal
 
Går precis en kurs om barn med adhd, jag tror som Adal att ni får försöka få till en extra resurs i klassen som ger barnet lektion enskilt eller i liten grupp.

/ Lilla ja
 
Just i Södertälje vet jag att det finns, min dotters gamla klasskompis blev flyttad till en "Resurs Klass" för just bokstavs diagnoser. Den låg då på Oxbackskolan, vet inte alls om det är så fortfarande men jag är övertygad om att det finns speciella små klasser anpassade för honom.
Ring kommunen och kolla eller Soc borde ju veta om på vilka skolor dom har Resurs Klasser.
 
resurs på skolan och tom i klassen finns redan men barnet behöver mer...egen assistent anser inte fröken då barnet blir utpekat och det har nog fröken rätt i.
Mindre grupp har dom redan eftersom dom är 2 fröknar och den ena är från särskolan så dom delar upp klassen många ggr om dagen men detta hjälper inte heller.
Resurscentrum har jag också kontakt med men det HÄNDER ju inget och det gör mig galen många ggr. Läkaren på BUP som ska skriva ut och råda oss ang medicinering hör heller inte av sig och då jag ringer så...ojdå då är hon sjuk, ber dom att höra av sig då läkaren är tillbaka men tror ni att dom gör det? Nej,ringde igår igen och fick då samma OJ i örat...hon var visst tillbaka!

Remisser ska skickas både till arbetsterapeut och sjukgymnast men inget sker.
 
Vad bökigt! Synd att ni inte får läraren med er. I vår stora pojkes klass finns en resurs för ett barn och det funkar kanon. Hon bli inte utpekad. Men om läraren TYCKER att det blir utpekande så blir det ju det, det är ju läraren som leder barnen... Suck!
 
Vilka dumheter att barnet blir utpekat, barnet kommer bli ännu mer utpekat om h*n inte har en assistent och den lille :angel: hittar på "bus" hela tiden.
Jag hade en :angel: som hade en assistent på heltid i både klassen och på fritids, funkade utmärkt, assistenten var en "rolig kille" i 20 års åldern som var med på raster, spelade boll, styrde upp lekar, när :angel: inte kunde koncentrera sig i klassrummet så gick dom två helt enkelt i väg och antingen pluggade i ett eget rum eller tog en promenad, tack vare sin assistent så blev i stället :angel: poppis bland klasskompisarna, alla ville vara med assistenten och :angel: .
Denna lille :angel: hade straffat ut sig totalt i skolan innan, snodde, slogs, försvann, mobbade andra o.s.v med assistent funkade :angel: utmärkt i klassen :banan: :claphappy:
 
Trixen..just idag verkar din erfarenhet etremt bra för just oss,ska klura vidare på detta för det håller inte längre snart :littlesad

Lektioner funkar ganska bra just eftersom han nu får medicin men kompisar,raster,ljugandet om allt och alla kompisar, stölder, allt,ja ALLT runt om fungerar inget vidare.
 
Hej Fiaflopp!
Lyssna med Nykvarn Lillhagaskolan......
Hade turen att få in en liten kille där för många år sedan när vi bodde i Södertälje :D

Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp