Små barn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar hur länge ni har fått vara hemma med inkomstbortfall när ni tagit emot små barn.
Skriv gärna ålder på placeringen och hur länge de beviljade att ni va hemma. Vi har soc möte på måndag och behöver då lite ideer på hur länge man kan få vara hemma.
 
när vår lill* på knappt 4 år kom så kunde jag fått vara hemma nästan hur länge jag ville... men h*n behövde stimulans och social träning så h*n fick börja på dagis med max 25 tim/v. Under tiden jobbade jag och hade lbe.

Nu när vår bebbe kom så sa dom ta ledigt iaf 1 år till att börja med... de kommer att godkänna längre tid så länge jag bara får ledigt från jobbet.

Tänk på att dessa småttingar har ett bagage och behöver god tid att landa i familjen, lite beroende på ålder så kläm i med iaf 1 år... till att börja med... sen får barnens utveckling i familjen utvisa om de behöver mer tid med dig hemma på heltid
 
Hej Fi!

Vi kommer mest troligen också få en liten alldeles strax - 8 månader!!

Vi är så glada men har lite förhandlingsarbete kvar...

Vi har sagt till dom att vi vill ha 100% inkomstbortfall + semesterersättning, minst 1 år och efter det vill vi jobba 60% under ganska många år så vi väntar på en reaktion från soc. tjejen nu - kommer nog på måndag.

Var finns ni någonstans? Vi finns i Skåne.

mvh
Frida
 
En fråga till...
Är här någon där båda föräldrarna fått vara hemma under en period'? Vi kommer ju kanske att få ett syskonpar, båda under 3,5år och det kan ju bli väldigt intensvit den första tiden.
 
Det är ju ett måste att båda får vara hemma under en längre tid, 2 st så små det kräver massor. Har själv inte varit i situationen men 6 mån ska väl inte vara orimligt att båda är hemma??

Fi sa:
En fråga till...
Är här någon där båda föräldrarna fått vara hemma under en period'? Vi kommer ju kanske att få ett syskonpar, båda under 3,5år och det kan ju bli väldigt intensvit den första tiden.
 
Hej! Fick en liten 2.5 årig placerad i hemmet för mer än 3 år sedan o har haft 100% lbf sedan dess...detta för att Liten behöver vara hemma mkt i lugn o ro, har medicinska sjukdomar, en riktigt trasslig start,a andra förseningar osv. H*n klarar äldigt lite tid i förskolan o det är ganska mkt kontakt med soc (pga en massa överklagningar från bio o meddelande ang barnets utvecklingssvårigheter), möten med advokater, habilitering, förskola osv....sånt som en del placerade barns familjehem har mkt av- andra mindre. I skriande stund hoppas jag att jag beviljas mer ledigt från mitt jobb- o därmed vidare lbf från placerade kommunen...
 
Har idag fått besked från soc att troligtvis blir det 3 månaders tjänsteledigt inann barnen ska börja på dagis... Hur tycker ni det låter??

Vi tycker nog det låter väldigt lite. Det är ju två barn som är väldigt långt efter i sin utveckling och har väldigt dålig anknytning...

Annars tyckte vi det verkade va en bra soc.
 
Låter som alldeles för lite tid. Minst 1 år vore rimligt med tanke på ålder och vad barnen säkerligen behöver. Tog själv emot syskonpar för snart 1,5 år sedan och har fortfarande tjänstledigt med lbf.
 
3 månader tycker jag verkar lite väl raskt marscherat. Har barnen gått i förskola förr? Kommer ni vara hemma båda 2 dessa 3 månader....oavsett, så känns det inte riktigt bra med bara 3 månader. Då har man ju precis BÖRJAT lära känna varandras små egenheter- definitivt inte fått med sig allt som man vill innanen förkolestart. Barnen ska må bra, ha landat lite o ni ska orka. Tror barnen var under 3.5 år båda 2. Då är de små! Förösk få till liiiite mer tid...om det går.....Kanske kan det förhandlas fram allteftersom ni o soc märker hur det funkar. Lycka till!
 
Hej

Vi fick en 2.5 åring för drygt 3 år sen. Jag fick lbf i 2 år och därefter förhöjt arvode 1 år, fram tills nu då dom tog bort eftersom vi fått en liten (under året) alldeles nyligen. Med denna guldklimp ska jag gå hemma på heltid tills hösten 13. Tanken var att lill... skulle skolan in efter jul, men som vanligt är...framkommer det fler "problem" som måste kommas tillrätta med först.

För övrigt är det helt underbart med en liten i huset igen, jobbigt och mycket pass, men helt underbart :love:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp