social media

Hej. Undrar bara en så enkel sak som instagram Facebook och kanske blogg om hur man gör med detnär man ghar barn placerade?
Ska man stänga ner? Eller låta bli att dela livet? SJÄLvKLART menar jag inte att man delar tystnadsplikt saker men familjelivet med bilder å sånt. ..dum fråga kanske. ..
 
Jag känner att det beror på omständigheterna. Vi har nyss fått liten placerad, lvu, dät föräldrar kämpar för att få hem liten. Dessutom finns de själva på fb. Jag har valt att inte ta med liten alls än så länge, varken i ord eller bild. Kanske (förhoppningsvis;) blir det annorlunda längre fram.
 
Jag tror att man ska vara restriktiv med barn överlag i social media.
Om man sätter in bilder på Facebook så kan de användas av andra. :?
 
Har haft en bra diskussion med familjehemssekr ang detta förra året . Får lov att dela foton o skriva " vanliga " fb- statusar ( nås av mina vänner ) Skulle vara konstigt om vi uteslöt plac / gjorde annorlunda än för övriga familjemedlemmar . Barnet vill ha det dom sina kompisar. Helt naturligt . Bio vet om detta. Undviker att skriva neg saker överhuvudtaget om plac o andra saker som inte passar in på sånt forum.
 
Jag är av den åsikt att en människas bild, namn och liv inte ska lämnas ut på nätet om personen inte själv valt det.. och det kan dom inte avgöra förrän dom själva kan/får välja att gå med i facebook, instagram lr annat.. Vår tonåring frågar vi alltid om vi får lägga ut bild på, dock läggr vi aldrig ut namn. Våra små är bara med på bildr där dom inte känns igen, dvs långt bort bakifrån lr suddiga. Deras namn lämnas aldrig ut. Vi skriver barnen/knattarna. Sen har jag personligen valt bort FB helt, det har däremot inte resten av familjen.

Våra vänner är av samma åsikt som oss och vi frågar alltid varandra om någon bild önskas lägga ut.

I samma sekund som en bild läggs upp så ägs den inte längre av oss/er. Dessa barn är dessutom inte våra och vi måste tänka på vad som kan användas emot oss både av barnen, anhöriga och soc.

Min rekommendation är att vara sparsam med vad man lägger ut. Om ni känner att ni måste lägga ut bildr o dela ert liv, ta då och få ett ok av soc skriftligt tex via mejl.
 
Vi lägger aldrig ut bilder på våra placeringar.
När vi valde pepparkakor så blev det en vild med 8 åringens händer, när hen bakade med en text där placerade namngavs med 8 åringen.
 
Tillbaka
Topp