Vad blir det för mat?

...hos er i dag?

Tänkte att vi Familjehem har det ganska stressigt och en del har det tufft i perioder och man saknar då ofta inspiration till middag varenda dag, kan vi inte tipsa varandra här genom att ge varandra inspiration på middagstips :idea:

Vi ska tex äta hemgjorda pannbiffar, sås, potatis och grönsaker i dag :)
Enklast är det att göra många och lägga på en ugnsform och dom sköter sig själva i ugnen.
 
Bra ide!
I vågor går det väldigt trögt att hitta på middas mat tycker jag...
Men idag blir det en klassiker, spagetti och köttfärsås :D
 
Toppen jätte kul :)

Kyckling Mango chuttney är super enkelt

Stek ( koka) kycklingen bör ej få färg bryn bacon för den som vill häll på crème ( tills det bli lagom med sås ) och häll i mango chuttney mängd beror på hur mycket crème frech man har.

Koka en stund till det reduserat och tjocknat

Kokt ris till

Tar inte många minuter alls

Ett tips till ris är tupuwere ris kokade 10 minuter i micron så är det klart
 
SKORPAN01 sa:
Toppen jätte kul :)

Kyckling Mango chuttney är super enkelt

Stek ( koka) kycklingen bör ej få färg bryn bacon för den som vill häll på crème ( tills det bli lagom med sås ) och häll i mango chuttney mängd beror på hur mycket crème frech man har.

Koka en stund till det reduserat och tjocknat

Kokt ris till

Tar inte många minuter alls

Ett tips till ris är tupuwere ris kokade 10 minuter i micron så är det klart

SKOPPAN01s såsgrund är jättebra! :banan: :banan:
Istället för mango chutney kan man använda thai sweet chilisås (som är vår "huskrydda") eller bara vanlig soya.

Däremot brukar jag slica ner vad färska grönsaker jag har hemma: olika färgers paprika, röd- eller purjolök, tunt skivade morötter mm och fräsa i olja först.
Sedan i med brynt kycklingfilé, brynt ytterfilé, korv, qournbitar eller helt enkelt vad jag har hemma!
Har jag dessutom lite slattar av färskost, såser (bea, hollan, aioli) eller nåt annat gott och hiva i så blir det ännu btttre!
Och så creme fraichen på slutet, finns alltid ett lager av burkar hemma!

Kylskåpsrensning helt enkelt, och det går ALDRIG att göra samma igen :angel :wink:
 
Fast idag blev det rester till lunch för Gubben & mig, spenat och kassler från barnens middag i går.
Till middag idag vankas ugnsbakad falukorv och så ska jag testa om det går att göra potatismos nu!
Kalla ärtor/majs/paprika brukar uppskattas till den maten!
 
Åh vilken rolig tråd! :razz: Det kan verkligen behövas lite ny inspiration, tycker ofta det blir samma rätter om och om igen...

Här kommer vår matsedel för veckan, som börjar på Tisdagen när vi handlar...

Tisdag: varmrökt regnbågslax m dillstuvad potatis
Onsdag: Spagetti köttfärssås
Torsdag: kalops m potatis och kokta rödbetor
Fredag: Kyckling med grönpepparsås och potatiskaka
Lördag: Tacos
Söndag: Stekt falukorv stuvade makaroner
Måndag: köttbullar potatis sås lingon

Jag brukar oftast skriva lista för veckan. Använder willysbladet (vi handlar bara där) och ser vad som finns billigt just då och försöker få ut rätter av det. :rollhappy:
 
I dag blir det köttfärslimpa med broccoli inuti, brunsås och potatis. I går hade vi fritterad spätta med pressad potatis. I morgon skall jag jobba hela dagen så maken skall köra hem två ungdomar för helg hos sin mormor och då besöker dom ett välkänt hamburgaställe på vägen så barnen är mätta då dom kommer dit. Jag gör oftas en matlista per vecka och håller mig till den. Varje måndag då reklamen kommer så skriver jag matlista och inköpslistan efter vad som finns på utbud. Sedan så passar jag på att fylla frysen då dom säljer ut med kort datum. :rollhappy:
 
Min favorit när vi absolut inte har tid att laga nåt....
"Bamigoreng" (djupfrysta påsar på Lidl, brukar alltid ha några i frysen :wink: )

Allt i ett, ner i en stekpanna 5 minuter = färdigt! Den är god :claphappy:

(Jag har en liten hobby att ofta fota maten jag ställer fram, familjen blir galna på min kamera ibland :D )
 
Matlista är bra!

Printar ut skolans matlista som täcker 6-8 veckor och gör matlista med den och reklambladen.
Försöker variera maten så de slipper att få samma mat 2 gånger samma vecka.
Lagar i princip middag hemma varje dag.
Det är fritt att vara med och planera/önskemat och då förväntas man hjälpa till med tillagningen.
Försöker också handla en ggr/v .

Vi följer det inte slaviskt, det finns utrymme för ändringar och spontanitet.
Men det är skönt att veta vad man ska ha och att innehållet finns hemma om det inte dyker upp något annat.
 
God em! Vilken bra tråd.. Lätt att man går på säkra kort annars och inte vågar testa något nytt :roll:
Här blir det tacokyckling till middag/kvällsmat.. Både busenkelt, snabbt och gott :razz:
Ha en fin em/kväll!!
Kram Josse
 
Trixen sa:
Min favorit när vi absolut inte har tid att laga nåt....
"Bamigoreng" (djupfrysta påsar på Lidl, brukar alltid ha några i frysen :wink: )

Allt i ett, ner i en stekpanna 5 minuter = färdigt! Den är god :claphappy:

(Jag har en liten hobby att ofta fota maten jag ställer fram, familjen blir galna på min kamera ibland :D )


Hur i hela fridens namn fick du in bild här. Trodde inte att det gick. Har efterlyst detta tidigare. Men hur gjorde du????
 
Så skönt att läsa era middagsförslag! O inser att det är fler än jag som "kör fast" blandar halvfabrikat o eget-lagat. Är inte världens mest fantastiska kock, men en favorit här är korv/skinka som värms i stekpanna, sedan blandar jag i grönsaker- antingen djupfrysta eller färska o häller sist i oatly IMAT som sås. Ibland blandar jag i chilisås, ibland inte. Detta serveras med ris, pasta eller potatis. Kan gå mkt snabbt att äta, samtidigt som man får med alla saker man behöver för att kroppen ska må bra.

Smaklig måltid! :wink:
 
Ojnevojne! :wink: . Skrev att maten gick snabbt att ÄTA- vilket det förvisso gör då alla i familjen tycker om maträtten- men menade egentligen att den går snabbt att TILLAGA! :angel
 
Vi planerar inte, vi köper och äter det vi blir sugna på. Så i dag när min man ringde och fråga om mat, så sa jag köp en lax på vägen hem. Laxfilen hamna på grillen och till det åt vi kokt potatis, sallad och kall romsås. (går en hel laxfile till en middag)

Handla tidigare i veckan så vi har hemma fläskytterfile o färdig potatisgratäng. Det är inte till någon viss dag men tror det blir i morgon.

Här blir ofta kyckling i olika former.

Men jag har nödmat i frysen, köttbullar, potatisbullar och hamburgare. När ork och tid tryter.
Akut mat är hämt pizza. Då finns ingen tid eller fantasi.

Och ibland lyxar vi till det och går på kinarestaurang.

Halva nöjet med att leva är ju god mat.
 
(Jag har en liten hobby att ofta fota maten jag ställer fram, familjen blir galna på min kamera ibland :D )[/quote]


Hur i hela fridens namn fick du in bild här. Trodde inte att det gick. Har efterlyst detta tidigare. Men hur gjorde du????[/quote]

När du skrivit det du ska i rutan så scrollar du ner...där står BIFOGA sen kan du bara bläddra :D
 
Åh vilken bra ide! Håller med att det är svårt att komma på middagsförslag. Ibland gör vi matlista för 1-2 veckor. Det är bra och hela familjen är med och önskar fram middagar. Idag åt vi potatis/morötter i ugn och kycklingfile med bearnessås. Imorgon blir det grillad fläskfile och färdigköpt potatisgratäng. Hoppas på mer goda middagsförslag! :banan:
 
Kul att tråden blev aå uppskattad :)

I kväll blir det nog kräftor hos svåger ( jag äter dock inte kräftor men jag brukar bli mätt på tillbehören), skönt att slippa tänka på middag ibland :claphappy:
 
Som sagt är ingen planerare. Var på torg-marknad i dag. Skulle ha mig jordgubbar, men dom var slut.
Då var där en Gubbe o sålde rökt sik o klådda. Så det blir middag i dag.
Vi älskar fisk!
 
Tillbaka
Topp