Behöver råd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Jag behöver verkligen råd från er.
Jag har tagit hand om mitt barnbarn sedan april 2018, han har bott med sin mamma hos mig sedan han föddes 2017 men nu kan hon inte ta hand om honom. De första 6 månaderna fick jag ingen ersättning alls men från okt 2018 har jag fått omkostnadsersättning. Nu i aug 2019 vill socialtjänsten ge mig arvode också ( ska tillägga att jag är utredd och nu mera familjehem) men blev då orolig eftersom jag är långtidssjukskriven och har varit det sedan innan jag blev ensam med barnbarnet. Jag stoppade då arvodet eftersom olika personer har sagt olika saker på försäkringskassan så då blev jag rädd.
Nu har socialtjänsten än en gång pratat med fsk och påstår nu att jag visst ska kunna ta emot arvode trots sjukskrivning och hänvisar till text på fsk:s sida, dom menar att vara familjehem inte ses som ett arbete, utan du tar emot ett barn som du ska behandla som ditt eget.
Jag blir ändå tok nojjig och undrar hur olika personer kan säga så olika saker på fsk.
Vad stämmer??? Jag har inte äns ett arbete att gå tillbaka till och att söka förbrilt alla arbeten på arbetsmarnaden är helt uteslutet just nu.
Är det meningen att man ska gå på knäna när man är familjehem. Jag är fortfarande försörningsskyldig för min dotter också även om jag nu tar hand om hennes barn.
Vad ska jag göra? Törs jag lita på soc. nu och ta emot arvodet.... blir galen av detta.
Mvh N
 
Jag har varit sjukskriven och numera med sjukersättning sedan början av 90-talet. Vi har varit kontakt-, familje-, stöd- och jourfamilj nästan lika länge.
Eftersom vi är två blev vi rådda att låta all ersättning stå på maken vilket vi också gjort.
I mina ansökningar om sjukersättning står det dock att vi till och från fungerar som ovan men att vi är noga med vilka vi tar emot och när vi gör det delar vi på ansvaret.
Reglerna ändras nu och då men jag skulle se till att ha skriftligt på vad de säger.
 
Hej
Tack för ditt svar. Jag ska nog be soc om namnen på personerna de pratade med på fsk och se till att få skriftligt.
Jag kan inte skriva över arvodet på någon annan då jag lever ensam med barnbarnet och dennes mamma får sova över vissa dagar.
Mvh N
 
Väldigt viktigt att du har all konversation skriftligt. Har du det och det ändå blir fel kan du bli återbetalningsskyldig men inte polisanmäld och åtalad. Man kan ha rätt att ha viss bi-inkomst och ändå uppbära ersättning från FK.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp