Kontaktperson.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag ska bli utredd som kontaktperson mot barn/ungdomar.Beskriv uppdraget för mig.
Hur brukar den intervjun se ut?Vet att de ska komma på hembesök.Jag har gett dem mia referenser.
Jag har ej arbete utan är långtidssjukskriven vilket soc. vet.
Bor naturskönt.Intill hästar i mängd och ridvägar där man kan promenera.
Jag kan erbjuda dels stallsysslor( att få hjälpa till lite i stall efter vilja o förmåga).
Har hund.Har bil o körkort.
(Är livserfaren.)
Rena papper!
 
Hej!
Kan det vara kontaktfamilj du menar? Tänker att i uppdraget som kontaktperson så är det mer vanligt att man gör saker tillsammans utanför hemmet och då är ens boende inte "relevant". Men vid uppdraget som kontaktfamilj så tar man emot ett barn/ungdom exempelvis en eller två helger i månader.
 
Hej Anne!
Jag var alltså ett första informationsmöte med två socialsekreterare i veckan.
De ska intervjua mig och även göra hembesök i mitt hem(då barnens /ungdomarnas föräldrar behöver veta hur kontaktpersonens hem(hemmiljö) ser ut..Ungefär så sa de.De höll med mig om att detta är något nytt.Jag har aldrig hört att de gör hembesök vid kontaktperson,men det är alltså något nytt.Jag önskar så klart ta hem ett tilltänkt barn/ungdom till mitt hem och de fina omgivningarna(över dagen).Tanken är att erbjuda ett barn som uppskattar djur och natur detta då jag bor nära en stor hästsportanläggning.Jag söker som KONTAKTPERSON!Undrar hur utredningen går till.. (Jag har ju inte förvärvsarbete utan är långtidssjukskriven.)
Självklart önskar jag bidra med det som barnet/ungdomen behöver.
Det vore dock roligt om det går att kombinera med att det finns hästar o vacker natur (promenad/ridvägar)inpå knuten.
Jag kan erbjuda hästpyssel(stallsysslor+hästgos)om ett barn ungdom skulle uppskatta det(också)
Bor mkt naturskönt på landet.
Jag bor inte så stort att jag kan erbjuda eget rum till kontaktbarn.Ej heller sängplats.Kontaktperson passar bäst.
 
Senast ändrad:
Hej!
Då förstår jag :).

Man gör en utredning om än i något mindre omfattning än vid exempelvis uppdraget som familjehem. Det ser lite olika hur de jobbar.
Man kan få lämna utdrag från socialregistret, polisens misstanke- och belastningsregister, försäkringskassan, kronofogdemyndigheten och ibland även LOB-registret hos Transportstyrelsen.
Man får lämna referenser.
Man kan få fylla i BRA-fam formulär från Socialstyrelsen.
Sen finns det olika utredningsmetoder och de är då anpassade efter vilket uppdrag man ska utredas för. Man får berätta om sig själv och vanliga frågor är exempelvis om hur livssituationen ser ut idag, fritidsintressen, varför man vill bli kontaktperson, tidigare erfarenheter av barn/unga osv.

Vill också skicka med att ha en dialog med Försäkringskassan om att du tänker bli kontaktperson. Nu är det säkert inga hinder vid just uppdraget som kontaktperson men ändå viktigt att ha dialogen ifall man har sjukersättning så man inte blir av med ersättningen.

Det är ett mycket viktig uppdrag, för de barn och unga som behöver fler trygga vuxna i sitt liv. Som mamma till ett barn som har just insatsen kontaktperson, så är det skönt för mig också att veta att mitt barn har någon mer att bolla sina tankar och funderingar med och kanske även få ett annat perspektiv på saker och ting när det känns jobbigt.

Du kommer att berika ett barn eller ungdoms liv :purple_heart:.

Lycka till!

Anne
 
:)
De har fått referenser av mig.De inhämtar ifrån alla de registren du skrev om.Jag har ju 0 utom hos Försäkringskassan vilket jag även påpekat.Om jag blir ex kontaktperson:Så fort jag vet att jag börjar tjäna pengar så behöver jag BARA meddela FK om detta.Det innebär en försumbart liten minskning av min sjukersättning.(Detta gäller alltså enbart oss som varit sjukskrivna länge! Vi kan utan hinder både arbeta och studera om vi orkar/vill när vi bara meddelar FK om det.Det är olika regler!!
Något mindre utredning säger du..Vad exakt skiljer?Om hur livssituationen ser ut idag.?..Det är jättebra att jag kan bli förberedd på frågor!
Bra fam vet jag hur det ser ut.
Jag har redan berättat om mina intressen.Kanske de vill veta mer om mig som person? och om min särbo?
De vet redan en del om mig som de frågade mig om..(barn barnbarn)De vet jag har bil o körkort.Kanske de vill veta mina förväntningar på uppdraget? och vad som driver mig?
Själv är jag jättenyfiken.Undrar vilka behov som finns därute.Vet inte hur uppdragen skiler sig åt vad gäller barn kontra ungdomar.
Jag vill göra skillnad och använda mig själv som främsta instrument.
 
Det låter jättebra!
Vid uppdraget som familjehem t.ex. tittar man på "hela livet", dvs från den dag man föddes tills idag och även vad man tänker om framtiden. Man gör t.ex. en djupdykning i hur uppväxten såg ut, medan man vid uppdraget som kontaktperson inte går lika djupt. Man får beskriva sig själv vem man är som person, det kan även vara frågor om hur uppväxten sett ut, hur man bemöter människor och tankar om samarbete, förmågan att mentalisera och hur man hanterar problem som kan uppstår längs vägen m.m.

Det kommer att gå jättebra!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp