Kontrakterat jourhem - hur ser anställningen ut?

Hej!

Vi funderar på att bli jourhem och är då intresserade av att vara kontrakterade (inte löshäst). Min fråga gäller hur den formen av anställningen ser ut. Är det en tillsvidareanställningen? Eller behöver den uppdateras varje 6 månad med kommunen?

Grunden till frågan är att vi inom den närmsta tiden önskar att bli gravida med ett eget litet barn och tänker då lite gällande föräldraledighet och mammapeng. Kommer mammapengen baseras på lönen för ett kontrakterat jourhem eller löper anställningen då ut och mammapengen baseras på minimum (250/kr dag).
 
Vad kul att ni är intresserade av jourvärlden!
Men, att vara kontrakterad jour i kombination med graviditet och spädbarn är inget jag rekommenderar direkt.
Som kontrakterad måste du ta emot det som kommer, oavsett omständigheterna. Rymmare, missbruk, utåtagerande, barn med mycket stora behov som inte är lätt att tillgodose med ett spädbarn.
Uppdraget är ingen anställning utan just ett uppdrag som ersätts med arvode och alltså inget du kan ta föräldraledigt från.
Hur upplägget ser ut är säkert olika, vår kommun kontrakterad tills någon säger upp avtalet men brukar kolla av det emellanåt.
 
Hej!
Mitt tips är att vänta och under tiden kontakta olika kommuner och företag för att höra lite mer om hur det ser ut. Som Honey skriver så är det tufft att vara jourhem. En fråga som ofta ställs vid en utredning är om man planerar en graviditet i närtid och många har som krav att yngsta barnet ska vara minst 2-3 år ibland äldre innan man kan bli jourhem/familjehem.

Så här skriver SKR om arvodet:
1678295478486.png

Många kommuner och företag har infoträffar nu under våren där man kan få mer information och ibland finns det även familjehem/jourhem med som också kan svara på frågor. Man kan också kontakta dem direkt och höra lite mer om hur de arbetar och vilka möjligheter som finns utifrån just er livssituation.

Anne
 
Tillbaka
Topp