Är det möjligt? Hemflytt tex efter 5 år?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Ja som frågan lyder. Hur många av Er har haft barn som tex bott med Er i 5 års tid och sedan flyttats hem? Hur kände Ni och hur kunde det ske? Tacksam för svar.
 
Ja, det är möjligt. Min :angel: kom som 3-åring till oss. Troligtvis uppväxt. Mamman har gjort 4 hemtagningsförsök och nu vid det femte försöket startades en hemtagningsutredning som tog sex månader och resulterade i ett LVU som tagits i förvaltningsrätten och ska upp i kammarrätten. MEN barnet ska inte flyttas till mamman utan placeras i ett nytt familjehem. :angel: har varit här i 7 år i vår!!!! Och jag erbjuds nya barn av placeringskommunen. Vi ska inte ens få vara kvar som kontaktfamilj. :angel: har flera NP-diagnoser. BUP, skola och alla, till och med :angel: nätverk och förälder är förtvivlad. Anledning vet jag inte, mer än att jag kanske inte kommer att orka med hans tonår. Vi har dragit upp minst fyra placeringar med samma diagnoser och det har gått bra för alla. Till saken hör att vi inte en enda gång under utredningstiden vidtalades eller att de lät oss förstå vad som var på gång. Kom som en chock tre dagar efter att beslutet fattats och bio och hennes vänner visste och berättade för mig :evil: Denna kommun vet nog inget om anknytning och familjetillhörighet. Hela hans barndom med otaliga utredningar har jag varit med på. Samarbetet med biosläkten har aldrig varit något problem. Att skola hem till föräldrar har jag gjort otaliga gånger, men det har alltid slutat med att föräldrarna har låtit :angel: vara kvar och de har fortsatt att ha umgänge med :angel:
 
Min tröst i o m ett sånt inlägg är att om vår liten flyttas är jag inte inte ensam om att bli utsatt för det här...men det är ingen tröst för det barn som drabbas.... :cry:

Men jag, jag kände mig iaf liiiite mindre ensam i detta....det är inte bara jag som får stå ut med sånt...inte bara jag som inte "lyckats" kämpa tillräckligt för bonusbarnet. Liten tröst i det stora hela. Tack Mat-Tildaa för att du delade med dig... :bow (fast symbolgubben skulle egentligen inte se så glad ut...för det är jag inte... :wink: )

Fler erfarenheter? Så kanske jag kännermig ännu mindre ensam... :littlesad
 
Det värsta är nog ändå ovissheten under så lång tid. Hemtagningsutredningen startade i januari 2011 och nu är det januari 2012 och det kommer inte att vara klart förrän i mars 2012 tidigast. :angel: ska bo kvar här tills de hittar ett nytt hem till honom och det kan ta tid. Är så svårt när :angel: pratar och ser fram mot vår semester som vi planerat. :? Troligtvis utan :angel: Försöker att inte prata om det, men han frågar gång på gång och han längtar verkligen dit för där har han flera kompisar att leka med.
 
Mat-tilda
Det är hemska orostider. All dess hemtagningsbegärningar tar EN ENORM tid- tid då man går i ngn slags dvala fast man egentligen bara lever på. Vår Liten planerar okså sommaren, planerar nästa Jul så h*n ska göra det oc det med kusinerna, ängtar till att Tomten kommer, (och biofam som inte ens firar JUL.. :littlesad . Hur skulle det bli för Liten med all kulturkrock)???), längar till skolstarten med kompisarna, planerar födelsedagskalas med sina kompisar i sommar....

Och här sitter jag och brar håller med, längtar jag med- fast med en klump i halsen- så mkt som kanske akdrig blir av???!!! :cry:

Har ingen aning om när besed kommer, och så kanske det överklagas....
men 7 år Mat-Tilda!!! Jag fattar ingenting!!!! DEt är ju därför dessa barns ska VÅRDNADSÖVERFLYTTAS. Undrar när Soialtjänsten börjat fatta det, undrar när det svenska samhället ska ta sitt ansvar för desssa barn?? :bounce:
 
Gör mitt bästa... sa:
Mat-tilda
Det är hemska orostider. All dess hemtagningsbegärningar tar EN ENORM tid- tid då man går i ngn slags dvala fast man egentligen bara lever på. Vår Liten planerar okså sommaren, planerar nästa Jul så h*n ska göra det oc det med kusinerna, ängtar till att Tomten kommer, (och biofam som inte ens firar JUL.. :littlesad . Hur skulle det bli för Liten med all kulturkrock)???), längar till skolstarten med kompisarna, planerar födelsedagskalas med sina kompisar i sommar....

Och här sitter jag och brar håller med, längtar jag med- fast med en klump i halsen- så mkt som kanske akdrig blir av???!!! :cry:

Har ingen aning om när besed kommer, och så kanske det överklagas....
men 7 år Mat-Tilda!!! Jag fattar ingenting!!!! DEt är ju därför dessa barns ska VÅRDNADSÖVERFLYTTAS. Undrar när Soialtjänsten börjat fatta det, undrar när det svenska samhället ska ta sitt ansvar för desssa barn?? :bounce:
Hur länge har barnet bott hos Er? Jag är bio mamma och vill höra bådas sidor om typ allt. Är barnet på väg till sina bio eller? Bra att Ni finns...även då jag kämpar få hem mitt barn.
 
mat-tilda sa:
Det värsta är nog ändå ovissheten under så lång tid. Hemtagningsutredningen startade i januari 2011 och nu är det januari 2012 och det kommer inte att vara klart förrän i mars 2012 tidigast. :angel: ska bo kvar här tills de hittar ett nytt hem till honom och det kan ta tid. Är så svårt när :angel: pratar och ser fram mot vår semester som vi planerat. :? Troligtvis utan :angel: Försöker att inte prata om det, men han frågar gång på gång och han längtar verkligen dit för där har han flera kompisar att leka med.
Även jag undrar varför i helvete det skall ta så lång tid! Samtliga berörda mår ju inte bra av det.
Soc lever inte med barnen som Ni. Soc TROR dom vet bäst...Ibland bättre ibland sämre.
 
Hej envis!

jag kan inte låta bli att beundra din omtanke kring placerade barn. Du har ditt barn placerat men kan ändå vara nyfiken och objektiv kring en familjehemsplacering. Och nyfiken på hur det är för familjehemmen. Det måste vara hemskt att behöva lämna sitt barn ifrån sig, precis lika jobbigt som det är när familjehem måste lämna tillbaka långvariga placeringar. Dock har vi vetskapen om att det aldrig finns en garanti att barnet stannar för alltid.
Vi jobbar ju faktiskt inte emot bioföräldrarna utan för barnets bästa, vilket även är bioföräldranas önskan!!!!
En stor eloge till dig.

Tre
 
tre sa:
Hej envis!

jag kan inte låta bli att beundra din omtanke kring placerade barn. Du har ditt barn placerat men kan ändå vara nyfiken och objektiv kring en familjehemsplacering. Och nyfiken på hur det är för familjehemmen. Det måste vara hemskt att behöva lämna sitt barn ifrån sig, precis lika jobbigt som det är när familjehem måste lämna tillbaka långvariga placeringar. Dock har vi vetskapen om att det aldrig finns en garanti att barnet stannar för alltid.
Vi jobbar ju faktiskt inte emot bioföräldrarna utan för barnets bästa, vilket även är bioföräldranas önskan!!!!
En stor eloge till dig.

Tre
Oj Tack ska du ha. Kommer att kännas bra hela dan. ALLA behöver en gnutta omtanke.
Man som bio kan TRO och eller ha mardrömmar om familjehem arbetar mot en...skitjobbig känsla. Intellektuellt fattar jag att det inte är sant. Jag blir även berörd av trådar där någon berättar hur hemskt barnet får när denne har flyttat hem. Alla hemflytt är inte dåliga. :bow
 
mat-tilda sa:
Ja, det är möjligt. Min :angel: kom som 3-åring till oss. Troligtvis uppväxt. Mamman har gjort 4 hemtagningsförsök och nu vid det femte försöket startades en hemtagningsutredning som tog sex månader och resulterade i ett LVU som tagits i förvaltningsrätten och ska upp i kammarrätten. MEN barnet ska inte flyttas till mamman utan placeras i ett nytt familjehem. :angel: har varit här i 7 år i vår!!!! Och jag erbjuds nya barn av placeringskommunen. Vi ska inte ens få vara kvar som kontaktfamilj. :angel: har flera NP-diagnoser. BUP, skola och alla, till och med :angel: nätverk och förälder är förtvivlad. Anledning vet jag inte, mer än att jag kanske inte kommer att orka med hans tonår. Vi har dragit upp minst fyra placeringar med samma diagnoser och det har gått bra för alla. Till saken hör att vi inte en enda gång under utredningstiden vidtalades eller att de lät oss förstå vad som var på gång. Kom som en chock tre dagar efter att beslutet fattats och bio och hennes vänner visste och berättade för mig :evil: Denna kommun vet nog inget om anknytning och familjetillhörighet. Hela hans barndom med otaliga utredningar har jag varit med på. Samarbetet med biosläkten har aldrig varit något problem. Att skola hem till föräldrar har jag gjort otaliga gånger, men det har alltid slutat med att föräldrarna har låtit :angel: vara kvar och de har fortsatt att ha umgänge med :angel:
Men snälla gud hjälpe mig kan man få göra så här mot ett barn efter sju år???? :? :? :? . Ska denne inte hem till bio varför i h......e flytta på över huvud taget? Att bara anta att ni inte orkar eller klarar av framtiden. Ja men ta det då varför utsätta barnet för en så stor sak för att ni ev inte kommer att klara av det :bounce: :evil: :evil:
 
saalina sa:
mat-tilda sa:
Ja, det är möjligt. Min :angel: kom som 3-åring till oss. Troligtvis uppväxt. Mamman har gjort 4 hemtagningsförsök och nu vid det femte försöket startades en hemtagningsutredning som tog sex månader och resulterade i ett LVU som tagits i förvaltningsrätten och ska upp i kammarrätten. MEN barnet ska inte flyttas till mamman utan placeras i ett nytt familjehem. :angel: har varit här i 7 år i vår!!!! Och jag erbjuds nya barn av placeringskommunen. Vi ska inte ens få vara kvar som kontaktfamilj. :angel: har flera NP-diagnoser. BUP, skola och alla, till och med :angel: nätverk och förälder är förtvivlad. Anledning vet jag inte, mer än att jag kanske inte kommer att orka med hans tonår. Vi har dragit upp minst fyra placeringar med samma diagnoser och det har gått bra för alla. Till saken hör att vi inte en enda gång under utredningstiden vidtalades eller att de lät oss förstå vad som var på gång. Kom som en chock tre dagar efter att beslutet fattats och bio och hennes vänner visste och berättade för mig :evil: Denna kommun vet nog inget om anknytning och familjetillhörighet. Hela hans barndom med otaliga utredningar har jag varit med på. Samarbetet med biosläkten har aldrig varit något problem. Att skola hem till föräldrar har jag gjort otaliga gånger, men det har alltid slutat med att föräldrarna har låtit :angel: vara kvar och de har fortsatt att ha umgänge med :angel:
Men snälla gud hjälpe mig kan man få göra så här mot ett barn efter sju år???? :? :? :? . Ska denne inte hem till bio varför i h......e flytta på över huvud taget? Att bara anta att ni inte orkar eller klarar av framtiden. Ja men ta det då varför utsätta barnet för en så stor sak för att ni ev inte kommer att klara av det :bounce: :evil: :evil:
Tyckte oxå att detta var för djävligt. Om inte barnet efter 7 år flyttar hem till bio...ja då ska barnet flyttas till annan familj. Okänd för barnet. Håller med! Sjukaste jag hört på länge!
 
Nu blir nog denna mardröm sann... Barnet har bott här i 5 år. Lvu i 7 år o barnet är 7.5 år... Nu blir det SoL, frivilligplacering , med trolig hemgång . Tror det blir katastrofalt för barnet som säger att hen hatar sin bio pga det bio gjort som ledde t lvu för barnet då barnet var bebis .... Någon som vet hur mkt soc kan stoppa hemgång då det är frivilligplacering ...?
 
Vår sista placering som var Sol kände sig kommunen tvungen att avbryta då de inte hade tillräckligt för ett LVU.
Trots att bio godkänt placeringen 8 mil bort med tågstation 300 m från oss tyckte bio att det var för långt bort när flytten väl var gjord.
Hade inte dom gjort ett avslut, på 1 v!!!!!, med oss var de rädda att bio skulle plockat med sig :angel: hem.
 
Gör mitt bästa: Skojar du med mig? Ska liten hem? Var finns barnperspektivet, var finns rättvisan för detta barn. Tar inte soc någon hänsyn till att hen inte vill?
Tyvärr vet jag inte hur mycket dem kan stoppa hemflytt vid sol men med tanke på litens bakgrund måste det väl finnas nog för LVU.
Lycka till
 
Om det ändå vore så väl att det var ett dåligt skämt... De säger att de tänker på barnet- men där har vi skilda meningar . De menar också att grov misshandel som ursprungsorsak inte är skäl nog till fortsatt LVU. :/ För mig o många m mig mkt ofattbart :(
 
Det hjälper inte till att vi nu i januari får den 5 e Barnsekr på lika många år... Den senaste hade bara ansvar i några månader . Det går så mkt information förlorad mellan bytena
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp