Åååå vad det är jobbigt att vänta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!

jag är ny här och hoppas kunna ta del av era erfarenheter och kunskap kring att vara familjehem. Det är första gången för oss och vi har ingen placering än. Vi väntar och väntar.....på en LVU dom! Det är en känslomässig bergodalbana där man inte vet vad man skall ställa in sig på. Riktigt jobbigt!! Har en fundering över hur lång tid det kan tänkas ta när domen väl har kommit tills barnet flyttar in. Om det nu blir ett LVU??? Det är ju jätte jobbigt att inte veta! men det är väl bara att ställa in sig på att det är så det är att vara familjehem! Hälsningar Vimla
 
Hej och välkommen hit!

En LVU dom ska falla innom tre veckor har jag för mig.
Var är den lille/a nu, i jourhem eller?

Lycka till
 
Tack för välkomnandet! Barnet är kvar i bio familj! Dom skall komma senast den 14 sep enligt soc sek. Sen är det ju osäkert på hur lång tid det kan ta innan inskolning börjar om det nu blir någon? Men jag tänker att det är väl inte så bra om ett barn är kvar allt för länge i biohemmet när domen väl gått igenom (om den nu gör det...) Hälsningar Vimla1980 :razz:
 
14 september...o nu är det 11e. Lite jobbiga dagar då. Har du pratat med soc om hur de tänker om det blir LVU? Med inskolning eller liknande. Hur gammalt är barnet? Hoppas att beslutet blir till barnets bästa....
 
Ja dessa veckor har varit jätte konstiga! Tur att jag hittat denna sida för jag har nog läst varända inlägg snart för att skaffa mig en förväntansbild av det vi nu ger oss in i. Barnet är 3,5 år. Det är inskolningen som kommer bli ett stort problem tror jag. Eftersom ingen av föräldrarna vill detta eller har förmåga att se varför det blir så här så kommer de nog inte vara särskilt behjälpliga tyvärr! Jag är lite rädd för att soc åker hit med barnet och "sätter det på trappan" nää men det kommer bli svårt. Jag har inte fått ngn info om hur de tänker med inskolningen. Men man tycker ju att det borde ske inom typ två veckor senast efter beslut fattats, eller? Tack för att ni orkar svara!
 
Klar vi orkar svara!!! :wink: Vi sitter i liknande sits själva av o till!!! Jag hoppas du får en så lugn o fin start som möjligt om det blir placering. MEN- om det inte blir så, så finns vi här som kan hjälpa till - o så SKA ju soc göra det...men för oss var det inte så mkt av det stödet- fick använda mina tidigare kunskaper ( är förskollärare o spec.pedagog o har varit i kontakt med många barn i svåra situationer förr...tyvärr visste jag inte att detta forum fanns då...så jag använde eget huvud o det gick rikgit bra. Det handlade om att ge barnet tid o känna av o ge tid o lära känna...o det tar tid.... Jag hoppas dina frågetecken ang detta blir utsuddade den närmsta veckan! Hör av dig, närhelst du vill!!!
 
Tack!
Har själv mkt yrkeskompetens inom området men inser att det är något helt annant när man är känslomässigt berörd! Jag har upplever att jag arbetar tillsammans med soc sek som har många år i branschen och är kompetenta och tillitsfulla! Men som sagt har bara haft kontakt under utredning och i samband med förfrågan om placering! Men det skall bli gör spännande detta!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp