övervakat umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Har lite funderingar över det här med umgängesstöd/övervakat umgänge?
Sen drygt ett halvår tillbaka så har en av soc utsedd person varit med vid alla umgängen vilket har känts tryggt för liten och därmed också för oss.
Nu har det kommit en ny socialsekreterare som plockar bort den personen direkt. Vi förstår inte varför? Den nya soc säger att man inte får ha det hur länge som helst ??? Det låter väldigt konstigt i mina öron. Ska inte det finnas där så länge det behövs för barnet?
Vad har ni för erfarenheter. Är det verkligen så att det är tidsbegränsat? Det här känns inte alls bra :?
 
Ja, visst låter det konstigt. Den som varit med på umgängena förstår heller ingenting och trots att den bedyrar att det verkligen behövs så har vi ingen talan nån av oss. Jag har redan varit ihop med den nya soc en gång men vi är nya i det här och vet inte hur mycket vi vågar "bråka". Inte för att jag tror att h*n ändrar sig men jag ska nog i alla fall lyda ditt råd trixen och fråga vilken paragraf det står i. :bounce:
Jag känner mig både arg och orolig hur det ska bli för vår :angel: Vi vet ju hur det var innan och vilken skillnad det blev sen det blev övervakat.
 
hade övervakat umgänge med kontaktperson i över 2. 5 år o då hade det redan varit det i över ett år....sedan tyckte vi att det fungeradenså bra att det togs bort ( o soc.sekr tyckte att om det skulle bli aktuellt med VÖF så skulle vi fixa et själva.... :roll: ) - men det fungerade ok. I nästan ett år...sedan blev det inte bra....minst sagt- bio sa åter tokiga saker till barnet, var otrevlig mot oss...så nu är soc själva medo ska så vara tills det känns ok igen- ev ska annan kontaktperson utses som ska övervaka....

SÅ det låter märkligt att det plötsligt togs bort hos er....

HAr ni fått reda på varför....
 
Fruktansvärt om det ska handla om pengar när det gäller ett barns "bästa" :evil:
Men tyvärr kanske det är en orsak, sen påverkan av de som kämpar för att upphäva lvu en annan..
Hur som helst så är det inte klokt att nya soc sekr kan ändra inriktning innan dom ens satt sig in i ärendet
 
Ibland fattar man inte hur dom tänker!!
På två år hade vi 7 olika handläggare.
Den förste ansåg bio farliga för barnen, den sista undrade varför barnen var omhändertagna ö h t!!!!
Gick från övervakade umgängen och telefonsamtal till helgumgänge på egen hand innan hemflytt!

Jag skulle ifrågasätta vad de grundar sitt beslut på och i vilket fall som helst att DE är med på ett umgänge för att se hur det fungerar.
 
Ja det vore väl i sin ordning att den som sitter och bestämmer om så här viktiga saker engagerade sig lite mer i hur det faktiskt fungerar vid umgängena. Men denna har tydligen bestämt sig för att lita på bios version. Ååå, jag blir så arg
Hur mycket har vi att säga till om? Vi känner ju barnet och vet hur barnet reagerar i olika situationer och vi borde ha en viktig uppgift i att dela med oss av våra upplevelser och iakttagelser, men det vi berättat tar socsekr tydligen ingen hänsyn till.
 
Dock ine säkert att soc bildar sig en uppfattning som stämmer med vår....så de ibland har dålig insikt o kunskap o sålig observationsförmåga....i felra år ahr vi haft en sämre iakttagare..just nu har vi en so förstår sig på barn o på hur barn fungerar- som kan se o tolka på ett bra sätt- som har kunskap o en vilja att vilja se helheten!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp