65 % av arvodet upp i rök......

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar hur ni har det runt om i landet när det gäller era arvoden! Har träffat på ett, för mig, väldigt konstigt sätt att göra på!
Man får som familjehem arvode och omkostnad och fickpeng. På arvodet ska man som vanligt betala skatt MEN dessutom företagets sociala avgifter :bounce: Helt horribelt tycker vi men enligt företaget så jobbar man så här och man säger också att det är VÄLDIGT vanligt....
 
Lite siffror tack så skall jag räkna på det och se om det stämmer. Har ni företag? en del privata aktörer väljer att redovisa arbetsgivaravgifter mm på löne lappen och dessa pengar betlar vi alla som har anställda.
Men fixa lite siffror så hjälper jag er gärna du kan pm. mig detta.

Vänligen
Mikkeman.
 
Är det ens lagligt att göra så här? ok vi får inte kalla det arbete men arbetsgivar avgiften är väl ändå arbetsgivarens sak utöver lönen???
Antar att om du vore egen företagare hade du inte ens lagt ut frågan för då är det ju självklart att du som företagare får betala soc avgifterna. Men jo lite siffror vore ju intressant.
 
För att förenkla så tar vi jämna siffror;
Arvode 1000 minus skatt och sociala avgifter - kvar blir då 350kr/dag efter skatt.....
 
Eftersom du säger företag antar jag att du menar förstärkt är det då menat att detta ska man leva på eftersom man inte ska ha annat jobb??
 
Ja finns det verkligen fler företag som jobbar så här??? Man behöver kanske inte nämna namn men vore ju intressant o veta hur vanligt det är då jag tycker det låter helt upp åt väggarna galet.
Dels den delen att behöva betala soc avg själv men ändå att få ut 10500 för att vara hemma heltid utan annat arbete är ju inte en vettig ersättning.
 
Jag tror inte hon får betala soc avgifterna själv dom redovisar bara i lönespecen slut lönen blir samma.

Förstår inte rädslan att redovisa siffror, man kan inte se helheten om man inte har resultatet sociala avgifterna är 31,42% som arbetsgivaren betalar in plus skatt som du själv skall betala inte så svårt....vi bor ju i Sverige skatt på skatt på skatt.......

Mikkeman
 
Mikkeman - som vi skrev om i pm så blev summan av kardemumman att 65% av vårt arvode försvann.....

Alltså 1000 - 34% skatt - 31,42% sociala avgifter = 350 kr/ dag för ett heltidsuppdrag...
 
Har gjort det - dom kollade upp och återkom med beskedet att det inte var olagligt, men väldigt ovanligt och dessutom sa handläggaren att de som skriver på såna avtal gör ju en mycket dålig deal.....
 
Kopierat från skatte verket:
Arbetsgivaravgifter ska du betala om du betalat ut ersättning för arbete till anställda eller andra med A-skatt, dvs. sådana som du ska göra skatteavdrag för. Däremot ska du inte betala arbetsgivaravgifter för juridiska personer med A-skatt (t.ex. aktie- eller handelsbolag).
Du ska bara betala arbetsgivaravgifter på ersättning som är minst 1 000 per år till samma mottagare. Ersättning som du betalar arbetsgivaravgift för är normalt förmånsgrundande för mottagaren, dvs. ligger till grund för beräkningen av mottagarens pension och sjukpenning.
Arbetsgivaravgifterna är drygt 31 procent av de löner och förmåner du betalat ut.

Alltså löner betalas ut SEN betalar arbetsgivaren sin avgift INTE att dra av från lön el arvode.
Lagligt ok moraliskt riktigt när det normalt inte funkar så i samhället NEJ.
Tänk om min arbetsgivare säger att ok du får 123 kr i timmen men drar totalt 65% i skatt o arbetsgivar avgifter ha ha nä så gör man inte.
 
Fick idag reda på att det går att göra på detta vis MEN det blir mer jobb för familjehemmet.
Kommer inte på vad den personen sa att det hette men man får vårdavgiften som en klump summa och får då betala alla avgifter själv och här kommer kruxet då det inte blir någon separat omkostnad som man enkelt gör avdrag för då får du själv spara kvitton och göra avdrag vilket man då kan ju tjäna lite på eftersom omkostnaden sällan täcker MEN det är ett h...e att få igenom avdragen tex berättade den här personen för mig att dom fått bråka om resor till tex skolbussen för den rundan hade ju ändå enl skatte verket gjorts med bio barnen o så här höll det på med massor av saker.
Ha ha lite förvirrande men så är det med vår :angel: man kan liksom inte ta en kaffe o tro att man får prata ifred
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp