Ang avtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag känner mig verkligen jätte besvärlig nu men måste veta hur andra har det..

Våran :angel: har bott hos oss lite merrän 6 mån, men vi ha inte fått ett avtal som vi är nöjda med och har skrivit under.

I första avtalet vi fick där stämde inte omkostn ersättn, det fanns inte med från vilket datum plac gälle o inte helller från vilket datum avtalet gällde, vi fick bara ett ex som de sa vi skullle skriva under o så skulle vi få en kopia.... Kändes lite si så dära

Nu har vi fått ett annat avtal, de ser lite bättre ut men vi är inte riktigt nöjda. De har helt o hållet missat att skriva dit summan på omkostn ersättn. Sen det som känns jobbigast, det står bara att avtalet ska gälla fr o med, alltså inte tidsbegränsat. Jag ha nämnt det innan o då sa de att nej men så är det, sen få man se om arvodet ska ändras senare. Men för mig känns det helt helt fel att skriva på ett avtal som bara ska rulla på, då kan de helt enkelt bara hänvisa till att vi ha skrivit på o att de minsann inte höjer arvodet..

Hur har ni andra det? Har ni tidsbegränsat eller ska de bara löpa på? Kan tillägga att min svärmor har hållt på med detta i ca 20 år o alla hennes avtal är/har varit tidsbegränsade på max 1 år.

Tacksam för svar o råd

Lizen
 
På dom flesta avtal så står det omprövas var 6é månad.
Men gör kopia på avtalet, skriv dit det du saknar eller som du vill ha det och skicka in :smirk:
 
Genom FaCO:s hemsida kan du beställa blanketter på både avtal och genomförandeplan, fylla i själv och skicka till dem för påskrift. Då får ni med det ni vill ha med. Avtalet löper på hela placeringstiden men genomförandeplanen ska vara med och revideras vid övervägandet var 6:e månad. I avtalet kan det vara bra att skriva in att arvode och omkostnad ska följa SKL:s rekomendationerna som höjs varje år.
 
Så du menar att man få bara ETT avtal o sen ska de bara löpa på? Jag känner iaf att skriver man på ett avtal som bara löper på, då ha vi godkänt det som står (bl a arvodet) o om vi sen menar att detta uppdraget kräver mer av oss alltså mer jobb än vad man trode då kan ju soc bara hänvisa till avtalet o säga att det ha vi godkänt för vi ha skrivit på o det gäller... Men jag kankse tänker fel..

mat-tilda sa:
Genom FaCO:s hemsida kan du beställa blanketter på både avtal och genomförandeplan, fylla i själv och skicka till dem för påskrift. Då får ni med det ni vill ha med. Avtalet löper på hela placeringstiden men genomförandeplanen ska vara med och revideras vid övervägandet var 6:e månad. I avtalet kan det vara bra att skriva in att arvode och omkostnad ska följa SKL:s rekomendationerna som höjs varje år.
 
Det handlar om att jag inte vill skriva under papper där det ska gälla tills vidare typ... Jag vill ha ett slut datum att så länge ska detta gälla... Vet inte om jag kan göra så som du säger men jag ska iaf ringa soc på månd morgon. jag känner mig bara så himla jobbig mot soc...


Trixen sa:
På dom flesta avtal så står det omprövas var 6é månad.
Men gör kopia på avtalet, skriv dit det du saknar eller som du vill ha det och skicka in :smirk:
 
Hej! Det första året hade vi i get avtal skrivet, sen fick vi ett- som inte kändes ok- först när vi fick ny Fam.hemssekr så blev det ordning o nu står alltid F o m och t o m med. I nuläget har vi långt avtal vad det gäller omkostnad (1 år)medan arvodet ska uppdateras oftare i nuläget pga att jag börjar jobba deltid o av andra skäl. Klart du ska ha tydliga avtal !!
 
Jaa som det är nu så förstår jag ju inte avtalet riktigt och känner att nej jag vill inte skriva på.

Gör mitt bästa... sa:
Hej! Det första året hade vi i get avtal skrivet, sen fick vi ett- som inte kändes ok- först när vi fick ny Fam.hemssekr så blev det ordning o nu står alltid F o m och t o m med. I nuläget har vi långt avtal vad det gäller omkostnad (1 år)medan arvodet ska uppdateras oftare i nuläget pga att jag börjar jobba deltid o av andra skäl. Klart du ska ha tydliga avtal !!
 
Ja jag ha lärt mig att avtal är viktiga, det som står ska ju gälla. Jag är livrädd att skriva på något jag ej förstår eller inte tycker är ok. Tack för svar

Gör mitt bästa... sa:
Be att få sätta fig m handläggaren o gå igenom det! Viktigt att det känns bra!
 
Ett avtal är en överrenskommelse som båda parter ska vara nöjda med. Ett avtal kan när som helst sägas upp för omförhandling även om det står tillsvidare inskeivet i avtalet. Likaväl som kommunen kan säga upp avtalet kan ni som familjehem göra det när förutsättningarna förändras under tidens gång. Det regleras och löper parrallelt med genomförandeplanen. Vid en ny placering kan det vara bra att redan från början skriva in att avtalet ska omförhandlas efter att barnet varit placerat i tre månader.
 
Jag känner inte mig riktigt till freds eller nöjd med att det bara ska löpa på.. Säkert är jag bara fånig. Men i o med att svärmor ha plac från olika kommmuner o ingen av de ha avtal som löper merrän 1 år så känns det lite si så dära, men hoppas jag kan få klarhet i detta idag när jag pratar med min soc sekreterare.


mat-tilda sa:
Ett avtal är en överrenskommelse som båda parter ska vara nöjda med. Ett avtal kan när som helst sägas upp för omförhandling även om det står tillsvidare inskeivet i avtalet. Likaväl som kommunen kan säga upp avtalet kan ni som familjehem göra det när förutsättningarna förändras under tidens gång. Det regleras och löper parrallelt med genomförandeplanen. Vid en ny placering kan det vara bra att redan från början skriva in att avtalet ska omförhandlas efter att barnet varit placerat i tre månader.
 
Så nu på morgonen har jag pratat med min soc sekreterare, jag förklarade hur jag kände det med avtalet. Vi kom överrens om att hon skriver ett avtal som gäller från det att :angel: kom och ett år framåt. Efter det ska vi disk arvodet och ev skriva ett avtal som löper på så att säga, men bara om vi tycker det känns okey med arvodet. Annars få de tidsbegränsa det igen.. Men jag är iaf nöjd med mitt samtal idag och på ett sätt känns det som om jag ha rätt bra kontakt med min soc sekreterare iaf.... Trots att jag känner mig mkt mkt besvärlig.
 
Vad skönt att du kunde tala med handläggaren om avtalet, kaske hjälpte det att kolla av här på forumet- ibland får man det där sista som gör att man ringer/ tar tag i saker- för då har man kollat av att andra tycker samma som en själv. :razz:

Att känns sig mkt besvärlig är ngt jag delar med dig.. är inte van att ställa krav...vara obekväm...

Trevlig kväll!
 
Hej ja gud ja, jag är inne här på forumet o läser lite var dag.

Tror o hoppas jag få hem lite papper imon....spännnade o se hur avtalet ser ut nu

Lizen


Gör mitt bästa... sa:
Vad skönt att du kunde tala med handläggaren om avtalet, kaske hjälpte det att kolla av här på forumet- ibland får man det där sista som gör att man ringer/ tar tag i saker- för då har man kollat av att andra tycker samma som en själv. :razz:

Att känns sig mkt besvärlig är ngt jag delar med dig.. är inte van att ställa krav...vara obekväm...

Trevlig kväll!
 
Det är en viss sak i avtalet som gör att vi inte godkänner dettta avtalet längre än till ett visst datum, efter det, när det är ändrat som vi anser ja då kan avtalet få löpa på, men inte innan.. Men tror att jag fick soc att förstår detta o hoppas på ett nytt avtal hemskickat i veckan som kommer.


Humanisten sa:
Hej,
Vi har haft samma avtal i 1,5 år nu och aldrig diskuterat annat heller. Så det rullar på...

Human.
 
Så, idag ha vi fått hem det nya avtalet som jag känner att detta kan vi acceptera. De har fått med omkostnadsersättningen som de hade missat. Sen står det att avtalet gäller från o med och så till och med ett datum.

Så det måste väl betyda att det som står i detta avtalet (soc skyldigheter, våra skyldigheter, ersättningar mm) att vi accepterar/godkänner det till och med det datumet som det står till och med...??

Lizen
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp